Care este noul punct de frontieră de la graniţa cu Bulgaria. Traficul va avea o restricţie pentru o anumită categorie auto

Care este noul punct de frontieră de la graniţa cu Bulgaria. Traficul va avea o restricţie pentru o anumită categorie auto

Punctul de trecere a frontierei PTF frontiera graniţa Bulgaria - Dobromir Krushari Sursa Poliţia de Frontieră Constanţa

Cel de-al cincilea punct de trecere a frontierei din judeţul Constanţa a fost inaugurat în cadrul unui proiect transfrontalier. Pe aici se va trece cu o condiţie.


Noul punct de frontieră de la graniţa cu Bulgaria a fost deschis luni, 17 decembrie, în judeţul Constaţa. Acesta se află în comuna Dobromir şi are drept corespondent localitatea Krushari din Bulgaria.

Inaugurarea a fost făcută în prezenţa conducerii Poliţiei de Frontieră Române şi Poliţiei de Frontieră  Bulgare, a conducerii Gărzii de Coastă şi Direcţiei Regionale de Politie de Frontieră Ruse, precum şi a autorităţilor publice locale din România şi Bulgaria.

Punctul de Trecere a Frontierei Dobromir (România) - Krushari (Bulgaria) funcţionează în subordinea Gărzii de Coastă şi este deschis pentru traficul internaţional de persoane, precum şi pentru traficul internaţional de mărfuri, până la limita unei greutăţi totale de 3,5 tone.

Programul de funcţionare va fi de la ora 8.00 la ora 20.00. 

Prin acest punct de frontieră nu este permis transportul de materiale periculoase, animale vii şi al produselor supuse controlului fitosanitar.

Spaţiile şi utilităţile necesare pentru desfăşurarea activităţii de control în  punctul de trecere a frontierei sunt asigurate de către administratorul acestuia Primăria Dobromir.

Gara de Coastă transmite că lucrările de amenajare au avut în vedere ca acesta să întrunească condiţiile pentru a fi deschis în regim de trafic internaţional conform catalogului Schengen. Astfel, punctul de trecere beneficiază de artere de control pentru fiecare sens, intrare şi ieşire din ţară, cabine de control, spaţii interioare, echipamente tehnice şi IT. Personalul care îşi desfăşoară activitatea la supravegherea şi controlul trecerii frontierei este asigurat de la structurile Poliţiei de Frontieră.

Noul punct de frontieră se alătură celor 10 puncte de trecere cu specific rutier deschise traficului internaţional la graniţa României cu Bulgaria, operaţionalizarea lui urmând să asigure creşterea fluenţei traficului de călători între România şi Bulgaria.

„Deschiderea acestui punct de trecere se înscrie în sfera consolidării relaţiilor bilaterale dintre cele două state  fiind  în concordanţă cu prevederile Regulamentului (EC) nr. 399/2016 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2006 privind crearea unui Cod Comunitar asupra regulilor ce stau la baza liberei circulaţii a persoanelor peste frontiere (Codul Frontierelor Schengen).

Totodată, operaţionalizarea acestui punct de frontieră în regim internaţional constituie o măsură favorabilă pentru facilitarea accesului la infrastructura de transport în zona transfrontalieră, cât şi pentru înlesnirea mobilităţii bunurilor şi persoanelor, prin implementarea proiectului „Drum transfrontalier Dobromir  - Krushari Crossborder road” - cod MIS-ETC 588, din cadrul programului de Cooperare Transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013“, arată Poliţia de Frontieră.

În luna octombrie a anului trecut, cu ocazia Şedinţei comune a Guvernelor României şi Republicii Bulgaria, în prezenţa prim-miniştrilor celor două ţări, a fost deschis oficial P.T.F. Lipniţa-Kainardja, pe teritoriul României care, de asemenea, funcţionează cu program 08.00-20.00, ]n regim de trafic internaţional pentru autovehicule de până la 3,5 tone inclusiv.

Lungimea frontierei României cu Bulgaria este de 631,3 km, iar punctele de trecere deschise traficului internaţional de la graniţa cu Bulgaria au fost tranzitate, în acest an,  de peste 7,4 milioane de călători (aproximativ 5,7 milioane dintre aceştia fiind cetăţeni UE şi 1,7 milioane cetăţeni non-UE). Totodată, în acest an au trecut frontiera româno-bulgară aproximativ 3,1 milioane mijloace de transport. 

Dacă nu era gata până la 31 decembrie 2018, România ar fi trebuit să dea banii înapoi Uniunii Europene. 

Vişel Iusein, primarul Dobromirului, spunea în aprilie 2017 că a bătut drumurile la Bucureşti, la Ministerul Dezvoltării Regionale, pentru alocare suplimentară de fonduri ca proiectul să poată fi terminat. 

„Până la finele anului ar fi gata, dacă ni se alocă bani. De trei ori am fost la Ministerul Dezvoltării pentru a cere banii, ar mai fi nevoie de vreo 300.000 de lei pentru a face a doua bandă de trecere şi un refugiu. Locul este păzit de Poliţia Locală şi de Poliţia de Frontieră, ca să nu se distrugă ce s-a construit acolo“, spune primarul din satele căruia dispar şi conductele pentru reţeaua de apă.

În judeţul Constanţa vor exista astfel, începând din 17 decembrie, 5 puncte de trecere a frontierei româno-bulgare: Vama Veche, Negru Vodă, Ostrov, Lipniţa, Dobromir, care să faciliteze traficul între cele două ţări. Între Lipniţa şi Dobromir este o distanţă de 19 kilometri.

GALERIE FOTO DE LA DESCHIDEREA PTF LIPNIŢA 

În septembrie 2012, o hotărâre de guvern semnată de cabinetul Victor Ponta stabilea ca la graniţa cu Bulgaria să fie deschise două puncte de trecere a frontierei: Dobromir (corespondent bulgar Krushari) şi Lipniţa (corespondent bulgar Kainargea).

Proiectul transfrontalier avea valoarea de 6,8 milioane euro şi era susţinut de Uniunea Europeană, în vederea intrării celor două ţări vecine, România şi Bulgaria, în Spaţiul Schengen - unde frontierele nu există, de fapt.

Drumurile de legătură ale României cu Bulgaria (de 10-12 kilometri) au fost construite de Consiliul Judeţean Constanţa, iar punctele de trecere a frontierei au fost amenajate de primăriile locale Dobromir şi Lipniţa, dar Poliţia de Frontieră a refuzat ani la rând să preia obiectivele. Motivul: acestea nu îndeplineau condiţiile de securitate prevăzute pentru o ţară care constituie graniţă a Uniunii Europene, pentru că între timp „s-a schimbat modificarea“ - România şi Bulgaria nu fuseseră primite în Spaţiul Schengen, deci trebuie să îndeplinească alte criterii mai riguroase. Recent, Bulgaria a obţinut acordul de intrare în Spaţiul Schengen. 

PTF Lipniţa Foto Sînziana Ionescu

Concret, de la Dobromir lipsea banda suplimentară de circulaţie, pe care să fie trase deoparte autovehiculele pentru control, şi un refugiu. La Lipniţa lipsea, în plus, facilităţile de cazare pentru persoanele reţinute - migranţi, pasageri clandestini, infractori.

Pe scurt, dacă ambele punctele de trecere a frontierei nu deveneau funcţionale până la 31 decembrie 2018, România şi Bulgaria trebuie să dea banii înapoi - pentru că România nu şi-a îndeplinit partea care-i revenea din acest proiect. Bulgaria are totul gata şi aşteaptă ca românii să se pună la punct.

Lipniţa a reuşit inaugurarea PTF-ului în octombrie 2017. La finele lui noiembrie 2018, Primăria Lipniţa a reuşit  racordarea la reţeaua electrică a punctului de frontieră, după numeroase demersuri făcute la Guvern. În cele din urmă au fost alocate fonduri, prin Ministerul Energiei, companiei ENEL care a realizat legarea la reţea. Conexiunea trebuia făcută cu satul Carvăn, aflat la 2,5 kilometri de punctul de frontieră.

Până atunci, PTF Lipniţa (foto jos) a fost alimentat cu energie de la panouri radiante şi de la un generator electric care consuma 200 litri de motorină/24 ore. Soluţia temporară asigura desfăşurarea tuturor operaţiunilor necesare unui sediu în care se lucra non-stop: de la iluminare, la încălzire în sezonul rece şi verificarea documentelor de transport, de transmitere a datelor etc. Costurile erau suportate de Primăria Lipniţa. 

„N-am fi reuşit dacă nu intervenea Consiliul Judeţean Constanţa şi Prefectura Constanţa“, spune primarul Florin Crăciun. Acum, aceşti bani care erau înghiţiţi de generator pot fi direcţionaţi către rezolvarea treburilor comunitare. 

De la inaugurarea din octombrie 2017 până la finele verii 2018, PTF Lipniţa a fost tranzitată de 15.200 persoane, dinspre România şi dinspre Bulgaria, cu 5.300 autoturisme de maximum 3,5 tone. Lipniţa este folosită actualmente ca alternativă la PTF Ostrov (România) - Silistra (Bulgaria), folosită de autovehiculele de mare tonaj. Scurtătura este de 80 kilometri. 

Pe aceeaşi temă: 

La frontiera de la Lipniţa, un român strămutat din Cadrilater şi-a întâlnit colegul de şcoală din Bulgaria. Alt bătrân a trecut graniţa în România după 77 ani

 

citeste totul despre: