ANALIZĂ Instabilitatea din Marea Neagră ţine la distanţă navele de croazieră maritimă: zero vizite în Portul Constanţa în 2018

0
Publicat:
Ultima actualizare:

2018 este primul an când în Portul Constanţa nu va intra nicio navă de croazieră maritimă. Astfel, oraşul de la malul mării pierde câteva zeci de mii de turişti străini. Motivele invocate de operatorii din turismul de croazieră stau în picioare, dar măsura este exagerată, spun specialiştii.

Anexarea Crimeei de către Rusia, instabilitatea din Ucraina, migraţii care folosesc diferite culoare de a ajunge în Europa şi atentatele teroriste din 2016 şi 2017 din Turcia sunt factori care au determinat marii operatori din turismul de croazieră să ocolească Marea Neagră.

Dacă în anul 2013 în Constanţa ajungeau aproximativ 68 de nave de croazieră maritimă, iar în 2014 - peste 90, din anul 2015 numărul navelor de croazieră a început să scadă, ajungând în anul 2017 la 4, iar în anul 2018 nicio navă de croazieră maritimă nu şi-a anunţat intenţia de a intra în Portul Constanţa. Abia din 2019 primele vase de croazieră maritimă ar putea veni să testeze zona. Vorbim de nave care transportă între 4.000 şi 7.000 de turişti.

Marea Neagră, sigură, dar ocolită de turişti

Reprezentanţii Portului Constanţa recunosc că principala cauză care a dus la lipsa navelor anul acesta au fost tensiunile în zona Mării Negre. „Toate porturile de la Marea Neagră trec printr-o perioadă nefavorabilă pe segmentul navelor de croazieră, dar chiar şi în aceste condiţii, Portul Constanţa şi-a păstrat poziţia de destinaţia numărul 1 în Marea Neagră (n.r. – este vorba despre nave de croazieră fluvială, iahturi)“, declară cei de la Administraţia Porturilor Maritime.

Viceamiralul Alexandru Mîrşu, şeful Statului Major al Forţelor Navale Române, a ţinut să asigure pe toată lumea, inclusiv operatorii din turism, că „zona noastră de responsabilitate, liniile de comunicaţii maritime pe litoralul românesc, la acest moment, sunt sigure pentru navigaţie. Noi transmitem populaţiei că facem toate eforturile să demonstrăm faptul că zona noastră de responsabilitate, apele teritoriale şi zona economică exclusivă, sunt patrulate şi supravegheate. Asigurăm securitatea în zona noastră, atât prin forţele naţionale ale armatei şi celelalte categorii de forţe, cât şi a partenerilor din NATO. Motivele operatorilor din turism sunt motivele lor.“

Imagine indisponibilă

O măsură normală, dar exagerată

Ocolirea Portului Constanţa de către marile nave de croazieră maritimă ar fi o măsură exagerată, consideră şi Dănuţ Jugănaru, directorul general al Camerei de Comerţ, Industrie şi Navigaţie Constanţa. „Nu e bine că se întâmplă aşa ceva. De data aceasta nu este nici măcar vina guvernului sau oficialităţilor. Este o conjunctură politico-militară la Marea Neagră, iar marii operatori au zis că deocamdată nu e bine să vină cu turiştii pe aici, după ce s-a întâmplat şi în Crimeea şi în Ucraina. Deşi este o măsură normală, este una exagerată.“ Pierderea câtorva zeci de mii de vizitatori care vin cu navele de croazieră se include în trendul litoralului de a pierde turişti străini (anul trecut au venit undeva la 60.000), la fel ca şi Delta Dunării, ceea ce înseamnă, spune Jugănaru, că Dobrogea are nevoie de o promovare intensă.

Străinii care veneau cu navele de croazieră maritimă stăteau foarte puţin în Constanţa, de cele mai multe ori termenul de şedere nu depăşea câteva ore. În funcţie de durata aceasta, turiştii aveau incluse pachete de vizitare a centrului istoric – zona Peninsulară, cu Piaţa Ovidiu sau vizitarea centrului istoric şi a staţiunii Mamaia, unde era inclusă şi o masă tradiţională. Cei care stăteau mai mult de câteva ore puteau alege o excursie în Bucureşti sau în Deltă, iar cei care stăteau cel puţin o noapte aveau incluse excursii la Braşov sau Bran.

Faptul că şederea lor în Constanţa era foarte scurtă îl face pe directorul Camerei de Comerţ, Industrie şi Navigaţie să spună că „nu pierdem ca număr de turişti, ci pierdem ca număr de vizitatori, pentru că aceşti oameni nu se cazau niciodată în Constanţa. Erau în vizite de cel mult o zi. Este păcat că nu sunt, dar noi ar trebui să facem eforturi cu mult mai mare de promovare“.



                                              Diana Slav, trip advisor „Constanţa la Pas”

Diana Slav este ghid voluntar al Constanţei şi singura bloggeriţă de travel de la malul mării Foto Gabriel Botezatu

„În 2014 ne-au prins cu pantalonii în vine”

Diana Slav, trip advisor „Constanţa la Pas“, este persoana care de multe ori întâmpina străinii pe vase de croazieră maritimă, pentru a le prezenta atracţiile turistice ale Constanţei. Pe unii vizitatori chiar îi însoţea în plimbările lor. „Nu este vina noastră că nu mai vin. Trebuie să ne raportăm la situaţia de la Marea Neagră şi la ce s-a întâmplat cu Ucraina. În momentul în care au început ruşii să fie glumeţi în Marea Neagră, navele de croazieră mari au decis că nu-şi pot asuma riscul să vină aici. Veneau mult prin 2014 în Portul Constanţa, dar atunci ne-au prins cu pantalonii în vine, pentru că era proiectul de reabilitare a zonei Peninsulare a oraşului, ceea ce turiştii străini, mulţi bătrâni, nu au înţeles. Au găsit un şantier“, explică Diana.

Nu doar un şantier au găsit, ci şi o zonă fără toalete publice sau magazine de unde se pot cumpăra suveniruri. „Depinde de nivelul de educaţie al fiecăruia, de ce-şi doreşte să vadă. Oricât de mult încerc eu să le prezint lucrurile frumoase, depinde şi de el cât de interesat este el de poveştile pe care eu le spun sau poate vrea doar să facă shopping. Cazinoul, pe de o parte era încântarea că-l văd, pe de altă parte era tristeţea că e în starea în care este. Chiar se vede de pe vasul de croazieră“, mai spune Diana Slav.

Ce se va întâmpla în anii următori

Nicolae Dan Tivilichi, director general Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime“ SA Constanţa, declară că situaţia actuală pare să se schimbe: „Veştile încurajatoare de rezervare a danei de pasageri a portului Constanţa de către nave de pasageri maritime, atât în sezonul 2019, cât şi în sezonul 2020, creează premisele revenirii în Marea Neagră a navelor de croazieră de mari capacităţi, prin testarea destinaţiei în 2019 şi deschiderea mai multor sosiri în 2020.“ De asemenea, directorul general a subliniat că trendurile din Marea Neagră sunt într-o continuă mişcare, iar România, ca membră UE şi NATO, reprezintă un pol de stabilitate în zonă. „Din informaţiile noastre, turiştii îşi manifestă cererea faţă de această zonă. Companiile de croazieră găsesc atractivă pentru turismul de croazieră această regiune neexplorată suficient“, mai spune Nicolae Dan Tivilichi.

Pe aceeaşi temă:

Tot ce trebuie să ştii despre viaţa românilor angajaţi pe vase de croazieră. „Este o muncă pentru tineri, până îşi doresc să-şi întemeieze o familie“

A început cel mai mare exerciţiu militar NATO în Marea Neagră. „Rusia are deja o rutină să monitorizeze activităţile care se desfăşoară aici”







 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite