În plin scandal al deşeurilor, Poliţia Română ţine în garaj un scaner ultraperformant, încă neautorizat

În plin scandal al deşeurilor, Poliţia Română ţine în garaj un scaner ultraperformant, încă neautorizat

Cargoscanul Poliţiei Române foto: Poliţia Română

Portul Constanţa a devenit poarta de intrare în România a mii de tone de gunoaie sosite din diferite ţări ale lumii. Pentru a stopa fenomenul, pe lângă modificarea legislaţiei, autorităţile au nevoie şi de echipamente speciale care să depisteze conţinutul real al unui container sosit pe mare.

În primele cinci luni ale acestui an, peste 100 de containere pline cu deşeuri au fost depistate în Portul Agigea, ultimul container a fost descoperit chiar luni, 7 iunie. Depistarea lor se face în baza unor analize de risc, în care sunt luate în calcul destinatarul, expeditorul, modul în care sunt completate documentele şi altele.

În acest moment nu există în port niciun echipament care să scaneze containerele pentru a vedea ce este, în realitate, în ele. Astfel, dacă din analiza de risc nu reies suspiciuni, pe teritoriul României pot intra mii de tone de gunoaie care, apoi, sunt arse în diferite gropi ilegale. Aşa se ajunge să avem poluare masivă în jurul Bucureştiului, de exemplu.

„Avem investiţii pe viitor asigurate de Ministerul Mediului pentru scanere mobile, astfel încât să facem o scanare în timp real foarte eficientă a containerelor, să urmărim containerele care intră şi primesc aprobare ce se întâmplă mai departe cu ele şi să neutralizăm orice structură de crimă organizată care ar acţionează în acest domeniu pe teritoriul României şi la nivel european”, spunea Octavian Berceanu, şeful Gărzii de Mediu, la una dintre acţiunile de control din Portul Agigea.

Un echipament mobil de scanare a autovehiculelor şi containerelor, unic în România, stă de 9 luni în garajele Direcţiei de Poliţie – Serviciul de Poliţie Transporturi Maritime Constanţa. Autoutilitara poate fi folosită pentru combaterea evaziunii fiscale, contrafacerii de bunuri, contrabandei cu ţigări, migraţiei şi altor infracţiuni destul de des întâlnite în zona portuară.

FOTO: Poliţia Română

Cargoscan ţinut în garaj

În data de 8 septembrie 2020, Poliţia Transporturi Constanţa a primit în dotare, prin programul cu finanţare europeană OLAF HERCULE III (1,2 milioane de euro), un sistem mobil autonom de scanare a autovehiculelor şi containerelor - Cargoscan. Avantajul acestui sistem este că „timpul mediu de verificare a unui container scade de la câteva ore la câteva minute, reducând astfel timpii de aşteptare şi eficientizând munca poliţiştilor”, spune Poliţia Română.

Doar că, scanerul inteligent nu poate fi folosit fiindcă nu este încă autorizat. „Deoarece ansamblul de scanare se află în curs de autorizare de către instituţiile abilitate, de la data primirii în dotare şi folosinţă, echipamentul nu a fost folosit la operaţiuni de verificare pe raza municipiului Constanţa sau în Portul Constanţa sau Constanţa Sud Agigea”, transmite Poliţia.

Instituţia care va aviza autoutilitara este Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare (CNCAN), dar, deocamdată, documentaţia nu a ajuns aici.

„Nu este trimisă avizarea către CNCAN, este doar achiziţionat serviciul de întocmire a documentaţiei de către un expert fizician. El face documentaţia în numele nostru şi o pune la dispoziţie pentru a fi înaintată CNCAN”, spune comisarul şef Mihai Huba.

Până când vom vedea la treabă Cargoscanul, Poliţia Transporturi cheltuie cu întreţinerea maşinii aproximativ 120 de lei pe lună, reprezentând costuri cu carburantul şi asigurarea obligatorie.

Personalul care va folosi echipamentul a participat la un curs organizat de producător pentru a cunoaşte modul de operare al maşinii şi de intervenţie în cazul apariţiei unor avarii. De asemenea, personalul a urmat programul de pregătire iniţială nivel I - „Protecţia radiologică în practici cu surse de radiaţii ionizante”, cursuri susţinute la Institutul Naţional de Cercetare şi Dezvoltare pentru Fizică şi Inginerie Nucleară „Horia Hulubei” Măgurele.

FOTO: Poliţia Română

„Priveşte” prin oţel

Sistemul NUCTECHTM MT1213DE, cu care este echipată autospeciala poliţiei, este destinat inspecţiei containerelor maritime complet încărcate şi a tuturor tipurilor de vehicule, în porturi maritime, treceri de frontieră şi aeroporturi, dar şi pentru locaţii în care instalaţiile permanente sunt nepracticabile.

„Sistemul se bazează pe un şasiu VOLVO pentru camioane comerciale, echipat cu un sistem de imagini cu raze X de înaltă performanţă ce dezvoltă o energie duală de 4/6 Mev (megaelectroni-volt) şi o cabină de operare”, explică Poliţia Transporturi.

Scanerul are capacitatea de a ,,privi” prin containerele din oţel şi poate fi controlat de la distanţă, în condiţii de radiaţie profesională zero pentru poliţistul operator. Avantajul acestui sistem este că „timpul mediu de verificare a unui container scade de la câteva ore la câteva minute, reducând astfel timpii de aşteptare şi eficientizând munca poliţiştilor”, mai spune Poliţia Română.

În urma semnării contractului de finanţare a proiectului Cargoscan, bugetul alocat este de peste 1,5 milioane de euro, dintre care mai mult de 1,2 milioane de euro (80 %) reprezintă finanţare nerambursabilă de la Comisia Europeană, prin Programul OLAF Hercule III, iar aproape 310.000 de euro, 20 la sută, constituie co-finanţare susţinută de Inspectoratul General al Poliţiei Române.

Vă recomandăm să mai citiţi:

România, destinaţia „ideală” pentru deşeurile Europei. „Vom lăsa moştenire copiilor un depozit imens de gunoi” VIDEO

Cum a ajuns România groapa de gunoi a Europei. „Scotocim prin deşeurile altora”


 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările