Una dintre cele mai vechi locomotive cu abur din ţară, expusă în stradă

Una dintre cele mai vechi locomotive cu abur din ţară, expusă în stradă

Locomotiva din 1908 a fost amplasată la intrarea în muzeu.

Una dintre cele mai vechi locomotive cu abur care au fost construite în România a fost expusă, astăzi, la intrarea în Muzeul Locomotivelor din Dej.

Muzeul Locomotivelor din Dej este singurul de acest gen din Transilvania şi numără, la ora actuală, 16 exponate, toate recondiţionate şi funcţionale. Muzeul a fost deschis în anul 1992, la iniţiativa unor angajaţi de la Depoul de Locomotive CFR Marfă din Dej. „Asta nu a fost în niciun caz o obligaţie de serviciu. Aici este vorba de pasiune. A mea şi a colegilor mei. Eu, de pildă, de mic am alergat după locomotive", a explicat Florin Nan, operator control ultrasonic şi, în acelaşi timp, custodele ineditului muzeu.



VEZI AICI MAI MULTE IMAGINI DE LA INEDITUL MUZEU

Muzeul a fost inaugurat în curtea Depoului Dej, în anul 1992. Exponatele, susţine Florin Nan, sunt foarte valoroase, valoarea acestora ajungând chiar şi la sute de mii de euro. „Turiştii străini sunt foarte interesaţi şi pasionaţi de locomotivele vechi, cu abur. Era păcat de acestea, le-am adus aici din toate colţurile ţării, le-am recondiţionat şi le-am expus în curte", a adăugat Nan.

Printre „vedetele" muzeului se numără şi o locomotivă de război germană Skoda, fabricată în 1945, una pentru ecartament îngust, precum şi o locomotivă Diesel electrică unicat, fabricată în Elveţia, care a fost, în anul 1938, cea mai puternică din Europa, cu 4.400 cai putere.

Locomotivă de film

O altă locomotivă a fost dusă în Capitală în 1997, în timpul filmărilor pentru „Trenul vieţii", în regia lui Radu Mihăileanu. „Am fost detaşat trei luni la Bucureşti, cu tot cu locomotivă, pe timpul filmărilor. Are un fluier special, confecţionat dintr-un proiectil de tun", a povestit Florin Nan. De altfel, cu această locomotivă a călătorit şi Traian Băsescu, pe atunci ministru al Transporturilor, la inaugurarea liniei Bistriţa - Bistriţa Bârgăului.

Lipseşte turismul feroviar

Marea durere a custodelui muzeului este lipsa turismului feroviar în România. „În alte ţări, există un astfel de turism. La noi, din 2000 încoace, nu mai există aşa ceva. Noi pierdem, pentru că potenţial există. Străinii se dau în vânt după aşa ceva. Mai avem locomotive şi vagoane vechi, de la început de secol XX, dar daca agenţiile de turism nu sunt interesate să investească în aşa ceva...", a mai spus Florin Nan.



„BĂTRÂNELE“ LOCOMOTIVE CU ABUR, ÎN PERIOADA LOR DE GLORIE

Muzeul în aer liber a fost iluminat şi pe timp de noapte. „Vin şi turişti români, însă muzeul este vizitat în special de străini. Le plac locomotivele luminate noaptea, îşi fac poze. În alte ţări, intrarea la un astfel de muzeu costă mult. La noi este gratis", a încheiat custodele - controlor.

În această dimineaţă, locomotiva-simbol a muzeului dejean a fost amplasată la intrare. Recondiţionarea acesteia a durat câteva luni, iar acum este perfect funcţională.



Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările