Cea mai frumoasă campanie de promovare a lecturii în România: selfie cu cărţi. „Am convins 1.230 de oameni să pună mâna pe o carte într-o zi“

Cea mai frumoasă campanie de promovare a lecturii în România: selfie cu cărţi. „Am convins 1.230 de oameni să pună mâna pe o carte într-o zi“

Cei cinci temerari care au convins mii de oameni să pună mâna pe o carte în 2014  FOTO: Facebook

„Să-i faci pe oameni să pună mâna pe o carte nu e uşor“, spune Victor Miron, clujeanul care a iniţiat, la începutul anului, o campanie de promovare a lecturii. I-a zis „Cărţile pe faţă“ şi a organizat, împreună cu echipa, 20 de acţiuni inedite la service-ul autorului, la coafor, în şcoli. A şi scris o carte despre campanie şi a dat zeci de telefoane ca iniţiativa lui şi a echipei sale să dea roade.

Adela Mureşan, Ioana Marian, Ruxandra Bărbat, Petruţa Grijincu şi Victor Miron sunt cinci tineri ambiţioşi care s-au încăpăţânat şi încă nu au renunţat să le arate oamenilor minunea care se întâmplă între paginile unei cărţi. Ei au convins anul acesta mii de oameni că trebuie să pună mâna pe o carte, să o citească şi să o recomande şi altora. Mulţi şi-au schimbat poza de profil de pe Facebook făcându-şi un book selfie, concept inventat aici, la Cluj, de Victor Miron.

Au ştiut să atragă vedete care le-au susţşinut demersul. Împreună, cei cinci au descoperit secretul reuşitei campaniei lor: oamenii devin cititori dacă oamenii importanţi din viaţa lor le vorbesc despre cărţi. Şi aşa a început povestea „Cărţile pe faţă“. Din prieten în prieten.

Povestea campaniei şi mesajele celor cinci temerari, în interviul de mai jos.

2014 a fost un an plin cu activităţi inedite în cadrul campaniei „Cărţile pe faţă”. Care a fost mai bine receptată de public?

Tinerii au reacţionat foarte bine în a-şi da „cărţile pe faţă“ pe Facebook. Primim săptămânal pe internet zeci de poze cu tineri având o carte în faţă. Ei reacţionează foarte bine şi când le dăm cărţi la preţ de bookselfie, adică cu reducere. În acest caz ei aleg o carte din valiza noastră şi le rămâne lor gratuit dacă îşi postează ca imagine de profil pe Facebook o poză cu acea carte. Presa a reacţionat cel mai bine la service-ul auto cu bibliotecă: şase televiziuni au venit să filmeze „minunea”.
Au prins bine şi gratuităţile pentru cititori. La Grădina Botanică din Cluj-Napoca, în 23 aprilie de Ziua Internaţională a Cărţii,s-a intrat gratuit dacă aveai o carte la tine. Aşa, 1230 de oameni au pus mâna pe o carte în acea zi. De numărat i-a numărat domnul de la intrare, nu eu. Tot foarte bine bine au reacţionat când am avut taxi gratuit pentru cititori , când, al o nuntă, fiecare persoană primea, la final, şi o carte pe lângă ţuică şi prăjituri. Eu sunt foarte încântat de reacţiile participanţilor de la clubul de lectură "Vocea cititorului", unde ne întâlnim şi citim cu voce tare un text timp de o oră, după care discutăm pe marginea lui. Au fost peste 20 de acţiuni în cadrul campanei. Fiecare cu farmecul ei. Şi suntem abia la început.

De ce crezi că lumea a primit aşa bine campania?

Cărţile pe faţă a început ca o joacă în luna ianuarie şi a devenit o campanie abia prin luna martie când deja aveam vreo 5 acţiuni. A devenit o campanie tocmai pentru că lumea a reacţionat aşa de bine. Cred că oamenii au primit bine campania deoarece cu toţii suntem conştienţi că e bine să citeşti doar că fiecare are diverse motive şi scuze pentru care nu citeşte cât de mult ar putea. Noi am reuşit să arătăm că e cool să citeşti şi că lectura îţi dezvoltă creativitatea. Îmi aduc aminte cu bucurie că în iunie, după examenul de Bacalaureat am primit mesaje de la mai mulţi elevi pe care nu îi cunoaştem personal şi care ne spuneau că au scris despre Cărţile pe faţă la eseul argumentativ de la proba scrisă de la română de la Bac.

Cu ce te-a ajutat pe tine „Cărţile pe faţă“?

Am învăţat că există mai multe soluţii la aceeaşi provocare, că fiecare om este creativ într-un anumit domeniu şi că împreună cu o echipă poţi face mult mai multe lucruri decât singur şi aşa se pot face într-un mod mult mai plăcut.

Ce pregătiţi pentru 2015?

Cărţile ne ghidează şi ne îndrumă în viaţă aşa că declarăm anul 2015 anul CarteZiAn. Practic o să oferim cadou cărţi zilnic, timp de un an, oamenilor care postează pe Facebook poze şi mesaje care încurajează lectura (cartea-zi-an).

Anul viitor, Clujul va fi Capitala Europeană a Tineretului. Sper să facem împreună mai multe acţiuni de încurajare a lecturii cu elevi şi studenţii. De exemplu Cărţile pe faţă a dezvoltat conceptul de „clasa cititoare“. Mai exact toţi elevii dintr-o clasă o să recomande câte o carte, noi le vom oferi cadou acele cărţi împreună cu o căsuţă pentru ele. Căsuţa de cărţi va ajunge în cantina liceului pentru ca toată şcoala să aibă acces la cărţile clasei cititoare.

Tema capitalei este a împărtăşi (to share). Eu personal sper să reuşim să încurajăm cât mai mulţi tineri din Cluj să aibă iniţiativă şi să-şi exerseze spiritul civic realizând ei direct acţiuni mai mari sau mai mici prin care să împărtăşească cu cei din jur. De curând am pus în practică conceptul de "biblioteca vecinilor de bloc" unde încurajăm oamenii să împărtăşească cu vecinii lor cărţi din biblioteca persoanală şi să le pună pe cutia poştală din casa scării. Aşa pot să ajungă să-şi cunoască mai bine vecinii prin intermediul cărţilor.

După un an de „Cărţile pe faţă” ţi-ai schimbat optica despre ceea ce înseamnă lectura sau ţi-ai dat seama cât de mult nu citeşte lumea?

Mi-am dat seama cu atât mai mult că oamenii devin cititori datorită altor oameni. Cu alte cuvinte, oamenii încep să citească mai mult dacă oamenii importanţi din viaţa lor le vorbesc despre cărţi.

Ce-şi doreşte echipa de la „Cărţile pe faţă” de la 2015?

Adela Mureşan: Îmi doresc ca în 2015 să inspirăm cât mai mulţi susţinători prin acţiunile noastre, să existe o comunitate cât mai mare şi mai "molipsitoare" de cititori. Cu toţii, în echipă, am învăţat multe din mişcarea aceasta care a devenit mai mare decât ne-am fi aşteptat. Eu îmi doresc să continuăm să învăţăm jucându-ne cu idei şi îndrăznind să le punem la încercare. Şi nu în ultimul rând, îmi doresc să fim veseli. Într-o echipă de prieteni nici nu poate fi altfel.

Ioana Marian: În primul rând sunt recunoscatoare pentru cei patru oameni pe care i-am cunoscut odată cu această campanie şi care mi-au devenit prieteni dragi. Am reuşit să formăm o echipă într-un timp foarte scurt. Apoi, sunt foarte încrezătoare într-un an viitor la fel de generos în proiecte inedite şi sper ca dragostea pentru lectură, pentru cărţi să conecteze generaţii diferite într-un mod util şi pozitiv.

Ruxandra Bărbat: Mi-aş dori ca 2015 să fie un an mai plin de creativitate decât 2014, iar "Cărţile pe faţă" să contribuie şi mai mult la zâmbetele celor cărora le place să citească. Din punct de vedere personal, sper ca noul an să doboare realizările celui precedent şi ca prietenii pe care mi i-a adus această campanie să rămână alături de mine pentru şi mai multe acţiuni neconvenţionale de promovat cititul.

Petruţa Grijincu: Îmi doresc un 2015 măcar la fel de productiv ca 2014. Dar ştiu că va fi mai bine. Cu echipa în care sunt, lucrurile nu fac decât să evolueze în mod pozitiv, de parcă nu ar exista o altă variantă. Nu-mi pot dori nimic mai mult. Chiar cred că vom reuşi să mutăm munţii împreună. Pardon, paginile. Suntem încrezători, fericiţi că ne avem unul pe celălalt, sinceri, muncitori şi dornici să schimbăm lumea în bine. N-are ce să iasă rău din asta. În 2015 vor fi.. şi mai multe cărţi, şi mai multe bookselfie-uri, şi mai mulţi cititori, şi mai mulţi adepţi ai campaniei.

Victor Miron: În 2015 îmi doresc să fiu sănătos, să citesc cărţi bune şi să întâlnesc oameni faini. Pentru Cărţile pe faţă îmi doresc să devină o instituţie sustenabilă, la fel de creativă, la fel de activă şi la fel de responsabilă.

Top 10 cărţi citite în 2014 şi recomandate de Victor Miron

„Cele patruzeci de legi ale iubirii“ de Elif Shafak -  această carte e un mare exerciţiu de empatie unde fiecare personaj devine narator, cartea mai povesteste cum persanul Rumi devine din filosof, poet.
„Oscar şi Tanti Roz“ de Eric-Emmanuel Schmitt - am învăţat să fiu şi eu Tanti Roz şi să mă bucur de viaţă cât sunt încă sănătos.
„Zaraza“ de Andrei Ruse - de aici îmi amintesc foarte clar o idee: oamenii care te iubesc repede, te uită repede.
„Micul Prinţ“ de Antoine de Saint-Exupéry - am recitit-o la clubul de lectură Vocea cititorului şi mi-am adus aminte de îndemnul puternic de a ne face timp pentru a-i ”îmblânzi” pe cei dragi şi de faptul că limpede nu vezi decât cu inima.
„Iubesc să fiu femeie“ de Hedi Hoka - de aici am înţeles şi mai mult că iubirea e un act de voinţă.
„Flori pentru Algernon“ de Daniel Keyes - am învăţat că inteligenţa emoţională e mult mai importantă decât IQ-ul.
„Momo“ de Michael Ende - e o poveste despre timp şi despre cum alegem să îl folosim.
„Cei care schimbă jocul“ de Mona Dîrţu şi Andreea Roşca - prezintă şapte poveşti antreprenoriale reale şi contemporane cu români care au ajuns leaderi de piaţă cu afacerile lor, în condiţiile în care au concurat cu multinaţionale. E o carte extrem de bine scrisă.
„Eseu despre orbire“ de Jose Saramango - cartea prezintă un oraş lovit de o epidemie de orbire. Ai nevoie de curaj să citeşti cartea până la capăt dar la final am simţit că am pus capăt mai multor prejudecăţi despre oameni.
„Bătrânul şi marea“ de Ernest Hemingway - cine citeşte cartea aceasta o să vadă cu alţi ochi bătrânii, marea şi stelele.

 

Mai puteţi citi:

Oraşul unde găseşti biblioteca în parc

Cu „cărţile pe faţă“, o campanie prin care un clujean promovează lectura prin book-selfie: „Suntem şi ceea ce citim

Ofertă inedită la Cluj: dai o carte şi primeşti gratuit un aranjat la coafor. „Promovăm lectura în locuri în care nu te aştepţi“

Clujeanul care a creat noul selfie, book-selfie: „Românii nu citesc pentru că nu e cool să citeşti“

VIDEO Cum să-i faci pe oameni să citească: un service din Cluj şi-a deschis bibliotecă

Cu „cărţile pe faţă“, o campanie prin care un clujean promovează lectura prin book-selfie: „Suntem şi ceea ce citim

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: