PORTRET / Ancuţa-Lăcrămioara Chiş duce reclamele româneşti vechi în lume

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ancuţa-Lăcrămioara Chiş
Ancuţa-Lăcrămioara Chiş

Cercetătoarea a realizat o expoziţie de afişe şi reclame publicate în ziarele comuniste, dar şi în cele postdecembriste, cu care va face un turneu în Europa.

A fost cea mai vizitată expoziţie din istoria Institutul Cultural Român (ICR), iar luna viitoare o vor putea admira şi clujenii, la ei acasă, în cadrul evenimentului „Clujul de altădată", organizat de Ucu Bodiceanu, coordonatorul de programe al Casei Municipale de Cultură. Titlul expoziţiei este „Reclama în tranziţie: între timid şi provocator".

A adunat reclamele într-un an

Cercetătoarea a strâns timp de un an, din ziarele naţionale prezente în bibliotecile clujene, zeci de reclame din timpul comunismului, dar şi de după căderea regimului. „Sunt reclame din perioada comunistă, la casete Panasonic şi la termopanele produse la Mediaş, reclame din perioada războiului, la pastă de dinţi ori la ochelari de soare şi reclame de după revoluţie, celebrele reclame la lănţişoarele ascunse în pâine, dar şi reclamele la Caritas", ne-a povestit Chiş. Ea a scanat paginile ziarelor, iar apoi a mărit imaginile, care vor putea fi văzute de clujeni la mijlocul lunii noiembrie, la Casa Municipală de Cultură.

Anul viitor, lucrările pe care le-a strâns vor fi prezente în toată Europa. „Am fost invitaţi, însă doar cu reclame din perioada comunistă, în aproape toate capitalele din Europa, în ţări precum Germania, Polonia, Franţa. Vom expune şi la Bruxelles", ne-a povestit aceasta. Expoziţia se va numi „Reclama şi propaganda în România comunistă".

Tânăra, care tocmai şi-a luat doctoratul în filosofie, este de părere că expoziţia pe care a organizat-o împreună cu Ucu Bodiceanu la ICR în urmă cu puţin timp, prinde la public deoarece are nuanţă, iar reclamele sunt amuzante.

Fiind o feministă declarată, una dintre reclamele preferate ale Ancuţei Chiş e una care datează din perioada comunistă. „Reprezintă femei cu rulmenţi în braţe, pe care îi ţin de parcă ar fi ceva de lux", ne-a spus ea, amuzată.

Întrebări şi răspunsuri

Cui se adresează expoziţia?

A.L.C.: Reclamele sunt gustate de toate categoriile sociale, de la copii şi adulţi, până la persoanele în vârstă.

Câte reclame vor putea fi admirate?

A.L.C.: În total expoziţia conţine 70 de lucrări.

Profil

Născut: la Zalău, în 14 iunie 1982
Studii: doctorat în filosofie
Profesie: cercetător

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite