Pericolul ascuns din spatele poftelor culinare. Cum ne scurtează viaţa ritmul haotic şi regimul alimentar. Bărbaţii, cei mai vizaţi

Pericolul ascuns din spatele poftelor culinare. Cum ne scurtează viaţa ritmul haotic şi regimul alimentar. Bărbaţii, cei mai vizaţi

Ce riscă bărbaţii care sunt dispuşi să se îngraşe în zona abdominală FOTO: Shutterstock

Nutriţioniştii atenţionează asupra unui fenomen foarte întâlnit în ultima vreme la majoritatea bărbaţilor care calcă pragul medicilor: creşterea obezităţii abdominale din cauza unei alimentaţii defectuoase şi a sedentarismului.

Nutriţionista-dieteticiană Iulia Hădărean din Cluj spune că bărbaţii care au tendinţa de a stoca excesul de ţesut adipos în jurul zonei abdominale ar trebui să acorde o atenţie sporită alimentaţiei şi să evite consumul de alimente bogate în zaharuri, adică de la prăjituri, torturi, ciocolată, biscuiţi, îngheţată, bomboane până la gemuri, compoturi, siropuri în exces.

”Ar fi bine ca domnii de care vorbim să evite şi alimentele procesate, bogate în grăsimi nocive cum sunt chipsurile, mezelurile, semi-preparatele, produsele de patiserie, dar şi alimentele prăjite în ulei - şniţele, chiftele, cartofi prăjiţi -  cu menţiunea că devin nocive atunci când se face abuz de ele. Acestea îşi pot găsi locul într-o alimentaţie echilibrată, în cantităţi moderate, atunci când nu există riscul de creştere în greutate şi nu ridică probleme asupra stării de sănătate”, spune nutriţionista clujeană.

Potrivit acesteia, alimentaţia bărbaţilor predispuşi să se îngraşe în zona abdominală trebuie să se bazeze pe consumul cât mai multor legume, în special cele de sezon pentru că sunt proaspete, mai multor fructe, cereale integrale (pâine integrală, tărâţe de grâu, secară, fulgi de ovăz, orez integral, paste integrale), carne slabă (pui, peşte, curcan, iepure, fructe de mare), ouă, lactate integrale (lapte, brânză, iaurt) şi leguminoase (fasole, mazăre, linte).

Ce boli pot dezvolta

Prin obezitate abdominală la bărbaţi se înţelege o circumferinţă abdominală mai mare de 94 de centimetri. Domnii care depăşesc această valoare au riscul crescut de a dezvolta complicaţii cardiometabolice (accident vascular cerebral, infarct miocardic, precum şi diabet zaharat de tip 2). ”Un număr mai mare de centimetri la nivelul abdomenului sugerează şi apariţia grăsimii viscerale, adică cea în jurul organelor, şi astfel steatoză hepatică (n.r. ficat gras), creşterea valorilor trigliceridelor, a colesterolului total, a LDL-colesterolului (cel rău) şi cu scăderea HDL-colesterolului (cel bun)”, adaugă nutriţionista.

Ce e de făcut

Răspunsul e simplu, dar, de multe ori, greu de pus în practică: trei mese pe zi – mic dejun, prânz, cină, hidratare suficientă, sport, zilnic dacă se poate, şi să se odihnească 7-8 ore. ”Domnii sunt încurajaţi să acorde o mai mare atenţie meselor şi a distribuţiei acestora, având în vedere că majoritatea servesc masa principală abia la orele târzii ale serii când se întorc de la muncă. Este important să servească cele trei mese principale ale zilei şi să îşi aloce timp pentru consumul în linişte a acestora, să ia masa împreună cu familia, să aleagă alimente cu valoare nutriţională înaltă, să se odihnească suficient (7-8 ore pe noapte), să se hidrateze corespunzător şi să practice activitate fizică regulat, pe cât posibil zilnic”, precizează Iulia Hădărean.

Cât priveşte băuturile, bărbaţii care se îngraşă în zona abdominală ar trebui să nu consume sucuri şi ceaiuri îndulcite din comerţ, fie că sunt carbogazoase sau "naturale", şi nici alcool în exces. Potrivit nutriţioniştilor, porţiile stabilite ca fiind sigure pentru sănătate sunt de 150 ml de vin, 350 ml de bere sau 40 ml de tărie.

Mai puteţi citi:

Trucuri pentru o spălare corectă a legumelor şi fructelor: cum scăpăm de bacteriile periculoase de pe alimente

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările