Parkingurile de cartier din Cluj, o investiţie de 5 milioane de euro, recuperabilă în 221 de ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Emil Boc a tăiat panglica parking-ului de pe Mehedinţi
Emil Boc a tăiat panglica parking-ului de pe Mehedinţi

Cele trei parcări supraterane din cartiere au costat 5 milioane de euro. Tarifele percepute nu acoperă nici întreţinerea, iar amortizarea investiţiei va dura 221 de ani.

Primăria municipiului Cluj-Napoca a investit peste 5 milioane de euro în amenajarea celor trei parkinguri supraetajate de cartier din Gheorgheni şi Mănăştur. Investiţia la ultimul parking, inaugurat săptămâna trecută pe strada Mehedinţi, a fost de peste 3 milioane de lei (700.000 de euro) la o capacitate de doar 126 de locuri. Parkingul din Mehedinţi este cel de-al treilea parking de cartier construit de primărie, după cel de pe strada Primăverii (Mănăştur) şi Băişoara (Gheorgheni).

Investiţii mari, abonamente modice

Cea mai mare investiţie a Primăriei Cluj a fost în parkingul de pe Primăverii. Cu o capacitate de 460 de locuri, obiectivul a costat 16 milioane de lei (peste 3 milioane de euro). La un abonament anual de 110 lei (24 de euro) pentru persoanele fizice, un calcul simplu ne arată că primăria câştigă cu acest parking 50.600 de lei pe an (puţin peste 11.200 de euro).

Preţul abonamentelor este acelaşi şi la celelate două parkinguri de cartier, de pe străzile Băişoara şi Mehedinţi.

Parkingul de pe Băişoara, care are 354 de locuri de parcare,  a costat municipalitatea 4,5 milioane de lei (1 milion de euro) şi aduce încasări de 38.940 de lei (8.653 de euro). Parkingul de pe Mehedinţi aduce 13.860 de lei pe an (3.080 de euro) cu cele 126 de locuri de parcare.

„Nu există intenţia de amortizare"

Astfel, municipalitatea a investit circa 5 milioane de euro pentru 940 de locuri de parcare supraetajate în cartiere. Locurile de parcare sunt distribuite locuitorilor din zonă pe nază de abonament. În fiecare an acestea aduc încasări din abonamente de 22.560 de euro. Aceasta înseamnă că investiţia va fi amortizată în 221 de ani. „Parkingurile de cartier sunt investiţii publice făcute fără intenţia de a se amortiza vreodată cheltuielile. Taxa pe care o percepem de la cei care parchează acolo nu acoperă întreţinerea parkingului. Ca să se întreţină singur, abonamentul anual în parking pentru persoanele fizice ar trebui să fie undeva la 840 de lei. Diferenţa este suportată din bugetul local. Singura modalitate de a mai produce ceva bani ar fi din amenzile date şoferilor care parchează acolo neregulamentar", a declarat Oana Buzatu, purtător de cuvânt la Primăria Cluj-Napoca.

„Gre
şeli administrative"

Reprezentanţii Consiliului Civic Local, un ONG care monitorizează activitatea primăriei, susţin că parkingurile de cartier sunt „greşeli administrative".

„Banul public se cheltuie prost. Nu e normal ca o construcţie făcută din bani publici să se amortizeze într-un timp aşa de lung. Strict din tarifele impuse de primărie investiţia nu se va amortiza. E o greşeală administrativă. Soluţia este o investiţie public-privată. În schimb, în zonele centrale, unde circulaţia este mai mare, acolo merită investit în parkinguri. Acolo, primăria ar trebui să închirieze spaţii comerciale şi să scoată bani şi din această activitate. Doar aşa se poate reduce durata de amortizare la 12-15 ani", a declarat Iosif Pop, preşedintele Consiliului Civic Local.

Parking profitabil

Cel mai profitabil parking suprateran din Cluj rămâne cel de pe strada Moţilor. Acesta este destinat tuturor şoferilor care trec prin zona centrală,dar poate fi ocupat şi pe bază de abonament. Construit de primărie în 2007, după o investiţie de 14 milioane de lei (peste 3 milioane de euro), în primele 6 luni ale anului 2012 a avut încasări de 216.723 lei  (peste 48.000 de euro). Costul unui abonament pe lună este de 210 lei. Parkingul are 382 de locuri.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite