Oraşul din România care a investit zeci de milioane în autobuze electrice şi diesel

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Autobuzele articulate Mercedes Conecto circulă pe străzile Clujului din 2018. FOTO: Facebook / Emil Boc
Autobuzele articulate Mercedes Conecto circulă pe străzile Clujului din 2018. FOTO: Facebook / Emil Boc

Primăria Cluj-Napoca şi Compania de Transport Public (CTP) au achiziţionat în 2018 un număr de 45 de autobuze electrice şi 75 de autobuze diesel, marca Mercedes. În 2019, vor fi investite zeci de milioane de euro în alte autobuze electrice, tramvaie şi troleibuze. Banii vin din fonduri europene.

În luna martie, CTP Cluj a primit un prim lot de 15 autobuze Mercedes Conecto articulate de 18 metri. Autobuzele au costat 21.348.600 de lei, adică 1.423.000 lei bucata, şi au 144 de locuri, din care 39 pe scaune. Autobuzele sunt de tip diesel Euro 6 şi consumă 42 de litri de combustibil la suta de kilometri.

Conform contractului, perioada de garanţie pentru fiecare autobuz e de 5 ani sau 350.000 kilometri. În plus, toate consumabilele necerare la revizii în perioada de garanţie vor fi asigurate de către furnizor (Mercedes) pe cheltuiala acestuia.

Ce facilităţi oferă noile autobuze

Ca şi caracteristici tehnice au, printre altele, computer de bord, sistem informatic de gestiune şi diagnosticare electronică prin reţea CAN, internet gratuit WI-FI pentru călători şi anunţarea vocală a numarului de traseu şi a direcţiei de deplasare, în exteriorul autobuzului, în dreptul primei uşi, pentru informarea persoanelor cu deficienţe de vedere. Tot la capitolul dotări tehnice, autobuzele sunt dotate cu sistem de încălzire în sezonul rece / sistem de aer condiţionat pentru sezonul cald, sistem de supraveghere video interioară şi exterioară, sisteme de informare vizuală şi audio a călătorilor atăt interior cât şi exterior, sistem de numărare a călătorilor transportaţi şi sistem de ticketing. 

În sfârşit, au podea complet coborâtă, rampă pentru fotoliile rulante ale persoanelor cu dizabilităţi, loc special amenajat în salon pentru fotoliile rulante şi landourile pentru copii, înclinarea pe o parte a autobuzului în staţii, sistem de frânare dotat cu ABS EBS, ESR, precum şi sistem de urmărire a autobuzului prin GPS.

Alte 60 de autobuze Mercedes Conecto pentru Cluj

În luna noiembrie, Compania de Transport Public Cluj a încă 60 de autobuze Mercedes Conecto, de această dată „normale”, adică de 12 metri. Primele 30 au ajuns deja la Cluj şi au fost introduse în circulaţie, iar următoarele 30 vor sosi în decembrie şi vor fi înmatriculate până la finele anului. 

Contractul pentru cele 60 de autobuze Mercedes Conecto de 12 metri este de 62.819.640 lei+TVA / preţul unui autobuz a fost de 1.046.994 lei/ buc+TVA

autobuze clu mercedes foto victor silaghi

Autobuzele Mercedes Conecto de 12 metri au fost introduse în circulaţie la Cluj din luna noiembrie. FOTO: Victor Silaghi

Conform contractului, perioada de garanţie pentru fiecare autobuz e de 5 ani sau 350.000 kilometri. În plus, toate consumabilele necerare la revizii în perioada de garanţie, vor fi asigurate de către furnizor (Mercedes) pe cheltuiala acestuia.

Autobuzele au o capacitate de transport de 104 călători( 26 de locuri pe scaune şi 78 în picioare),  puterea motorului diesel este de 220 kW (299 CP ), cu norma de poluare EURO 6. Ca şi caracteristici tehnice au – printre altele – computer de bord, sistem informatic de gestiune şi diagnosticare electronică prin reţea CAN, internet gratuit WI-FI pentru călători, prize tip USB pentru încărcarea dispozitivelor mobile şi anunţarea vocală a numarului de traseu şi a direcţiei de deplasare, în exteriorul autobuzului, în dreptul primei uşi, pentru informarea persoanelor cu deficienţe de vedere. Tot la capitolul dotări tehnice, autobuzele sunt dotate cu sistem de încălzire în sezonul rece / sistem de aer condiţionat pentru sezonul cald, sistem de supraveghere video interioară şi exterioară, sisteme de informare vizuală şi audio a călătorilor atăt interior cât şi exterior, sistem de numărare a călătorilor transportaţi şi sistem de ticketing. 

În sfârşit, au podea complet coborâtă, rampă pentru fotoliile rulante ale persoanelor cu dizabilităţi, loc special amenajat în salon pentru fotoliile rulante şi landourile pentru copii, înclinarea pe o parte a autobuzului în staţii, trei uşi duble cu sistem antistrivire a călătorilor, sistem de frânare dotat cu ABS EBS, ESR, precum şi sistem de urmărire a autobuzului prin GPS.

Primul oraş din România care beneficiază de autobuze electrice

În acest an, în luna mai, Compania de Transport Public din Cluj a introdus în circulaţie un prim lot de 11 autobuze electrice, marcând o premieră în România. Preţul unui astfel de vehicul este de 600.000 de euro, cu TVA inclus.

Primele 11 autobuze electrice au fost cumpărate printr-un program de finanţare din partea Guvernului Elveţiei, iar următoarele 34 de astfel de vehicule au fost achiziţionate cu fonduri europene şi urmează să ajungă la Cluj în două etape. 

autobuze electrice solaris cluj foto andrei pintea

Primele 11 autobuze electrice au fost puse în circulaţie la Cluj încă din luna mai. FOTO: Andrei Pintea

Autobuzele sunt marca Solaris Urbino 12 electric au 12 metri lungime, o capacitate de 78 de locuri şi o autonomie de 120 şi 170 de kilometri. Acestea sunt dotate cu wi-fi, camere video de supraveghere, aer condiţionat şi podea joasă pentru persoanele cu dizabilităţi. Alte 14 autobuze electrice urmează să ajungă la Cluj şi să fie introduse în circulaţie până la sfârşitul anului, după care un alt lot, de 20 de astfel de vehicule, este aşteptat până în iunie 2019.

În plus, primăria Cluj-Napoca a anunţat că va achiziţiona, tot pe fonduri de la Bruxelles, alte 25 de autobuze electrice, dar articulate. Licitaţia va fi lansată în 2019, iar specialiştii CTP au estimat costurile la 115 milioane lei. Vehiculele vor reprezenta o premieră pentru România şi dispun de o tehnologie de ultimă oră. Acest lucru se reflectă şi în preţul lor, un singur autobuz urmând să coste un milion de euro. 

Spre deosebire de celelalte autobuze electrice, aceste vehicule vor dispune de o tehnologie care le permite să-şi încarce bateriile chiar în timp ce se deplasează, captând curentul electric din liniile de troleibuz. Noile mijloace de transport public vor avea la bord baterii de înmagazinare a energiei electrice care le vor permite o autonomie de 30 de kilometri pentru a acoperi distanţele fără linie de contact. Astfel de autobuze circulă în prezent în numai câteva oraşe europene.

Din 2019 vin noile serii de tramvaie şi troleibuze 

Clujul mai cumpără 50 de troleibuze şi 24 de tramvaie, toate prin fonduri europene. Troleibuzele vor fi livrate de Solaris, în timp ce tramvaiele vor fi de fabricaţie românească, Astra Imperio. 

Astfel, compania Astra din Arad va livra la Cluj 22 de tramvaie „Imperio“, produse sub licenţă Siemens, într-un contract în valoare de 170 de milioane de lei, fără TVA (aproximativ 200 de milioane cu TVA).  Troleibuzele vor fi marca Solaris Trollino 18, iar contractul este de 123 de milioane de lei, iar un troleibuz costă 2.466.000 de lei, fără TVA. Investiţia este realizată în cea mai mare parte din fonduri europene.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite