Obezitatea în primii ani de viaţă şi efectele negative asupra inteligenţei copiilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Obezitatea influenţează dezvoltarea creierului în primii ani de viaţă. FOTO: Pixabay.com
Obezitatea influenţează dezvoltarea creierului în primii ani de viaţă. FOTO: Pixabay.com

Copiii aflaţi în pragul obezităţii sau al supraponderabilităţii în primii doi ani de viaţă au avut scoruri mai mici în ceea ce priveşte coeficientul de inteligenţă decât copiii cu greutate normală la testele efectuate la cinci şi opt ani, conform unui studiu realizat de epidemiologii de la Brown University (SUA).

Obezitatea, care poate distruge hormonii care acţioneaza în mai multe regiuni ale creierului, este asociată cu o capacitate cognitivă mai mică la adulţi, au spus cercetătorii americati citaţ de Science Daily. Dar, până în prezent, în ciuda prevalenţei tot mai mari a obezităţii în rândul copiilor, au existat puţine studii care să analizeze legătura între greutate şi capacitatea de învăţare a copiilor, memoria şi impulsurile.
 

„Primii ani de viaţă sunt esenţiali pentru dezvoltarea cogniţiei, şi am investigat dacă adipozitatea timpurie are un impact asupra abilităţilor cognitive mai târziu în viaţă, a spus Nan Li, autorul principal şi un cercetător post-doctoral la Departamentul de Epidemiologie al Universităţii Brown, care a lucrat cu cercetătorul Joseph Braun.


Pentru studiu, prezentat în numărul din iunie al revistei ştiinţifice „Obezitate”, Li, Braun şi coautorii studiului au analizat un grup de copii a căror greutate, în raport cu înălţimea, era cunoscută la vârsta de unu şi / sau la vârsta de doi ani şi care ulterior a făcut o serie de teste cognitive.


Pe lângă măsurarea greutăţii şi înălţimii în primii doi ani de viaţă, fiecare copil a fost urmărit de-a lungul timpului prin vizite la domiciliu de către personalul instruit. Fiecare copil a participat la cel puţin o măsurătoare a abilităţilor cognitive la vârsta de cinci ani sau de opt ani.

Greutatea

Greutatea a fost măsurată conform unui grafic recomandat de Organizaţia Mondială a Sănătăţii. Studiul le-a permis, de asemenea, să înregistreze greutatea într-o perioadă în care creierul dezvoltă căi neurologice care influenţează performanţa şi funcţionarea.
 

Pentru ca a existat un număr limitat de copii în studiu care au fost supraponderali sau obezi, a spus Li, cercetătorii au grupat participanţii în două categorii, slabi şi non-slabi. „Grupul non-slab” a inclus copiii supraponderali şi obezi şi alţii care se apropiau de pragul de a fi supraponderali sau obezi. „Am fost deosebit de interesaţi de acei copii care erau la limita suprapoderabilităţii şi obezităţii, a spus Li. 

Rezultatele testelor de inteligenţă

Copiii din studiu au efectuat o serie de teste în care au fost evaluate abilităţile cognitive generale, memoria, atenţia şi impulsivitatea.
 

Un set de teste a măsurat abilităţile intelectuale generale ale copiilor, inclusiv abilităţile verbale şi abilităţile de organizare. Un set de sarcini computerizate a evaluat atenţia copiilor, impulsivitatea şi controlul, iar un joc de labirint a testat memoria vizual-spaţială a copiilor. Un test de secvenţiere a evaluat memoria de lucru şi un alt set de teste a evaluat raţionamentul perceptiv.


Cercetătorii au descoperit că greutatea nu pare să afecteze performanţa pe unele dintre teste, dar a impact semnificativ în trei situaţii.


„Excesul de adipozitate din primii ani de viaţă a fost asociat cu scoruri mai mici la coeficientul de inteligenţă, raţionamentul perceptiv şi memoria de lucru la vârsta şcolară,” spune Li. Coeficientul de inteligenţă se referă la abilităţile cognitive globale, în timp ce memoria de lucru se încadrează în domeniul funcţiei executive, pe care autorii au descris-o în lucrare drept un set de procese cognitive de autoreglementare care ajută la gestionarea gândurilor, a emoţiilor şi a comportamentelor orientate spre diferite scopuri. Funcţia executivă este asociată cu succesul academic la copii şi este esenţială pentru sănătatea fizică şi succesul pe tot parcursul vieţii”, au scris autorii. Testele de raţionament perceptiv, potrivit lui Li, „evaluează abilitatea copiilor de a examina o problemă, de a se baza pe abilităţile vizual-motorii şi vizual-spaţiale, de a-şi organiza gândurile, a crea soluţii şi apoi a testa aceste soluţi”.

Adipozitatea afectează dezvoltarea creierului

Autorii au scris că există un număr de mecanisme biologice prin care adipozitatea în primii ani ai vieţii ar putea afecta neurodezvoltarea, inclusiv citokinele (molecule de natură proteică ce transmit informaţii între celule diferite. Au rolul important de a transmite informaţii între celulele sistemului imun - leucocitele. Citokinele intervin şi în mecanismele inflamaţiei şi în apărarea contra agenţilor infecţioşi, în apărarea antitumorală, în şocul septic) pro-inflamatorii care activează căile inflamatorii la copii şi adulţi. Inflamaţia sistematică poate afecta mai multe regiuni ale creierului relevante pentru abilităţile cognitive şi s-a demonstrat că afectează negativ învăţarea spaţială şi memoria la rozătoare, potrivit studiului. 
 

Şi dereglarea hormonilor care acţionează asupra regiunilor creierului, incluzând hipotalamusul, cortexul prefrontal şi hipocampul, pot afecta în mod negativ cunoaşterea. Autorii au subliniat faptul că mărimea eşantionului studiului lor a fost limitată şi că ar trebui efectuate studii suplimentare pentru a confirma concluziile acestora.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite