O clujeancă din Silicon Valley a inventat aplicaţia care îi ţine pe jar pe americani la meciurile din Super Bowl, cea mai mare competiţie sportivă din SUA

O clujeancă din Silicon Valley a inventat aplicaţia care îi ţine pe jar pe americani la meciurile din Super Bowl, cea mai mare competiţie sportivă din SUA

Anda Gânscă, co-fondatoarea Knotch. FOTO: Arhivă personală

Super Bowl, cea mai mare competiţie sportivă din SUA, este şi un concurs între agenţiile publicitare care plătesc peste 4 milioane de dolari pentru difuzarea unei reclame de 30 de secunde. Anul acesta, cititorii Forbes SUA au fost invitaţi să-şi spună părerea despre clipurile publicitare pe o aplicaţie creată de clujeanca Anda Gânscă.

Ştiri pe aceeaşi temă

Anda Gânscă a fondat, în 2012, reţeaua socială Knotch, pe când avea 23 de ani. Clujeanca a reuşit să primească finanţare de 1,5 milioane de dolari în Silicon Valley. Knotch e o aplicaţie care se bazează pe opiniile oamenilor. Nu vă place Pepsi? Puteţi să scrieţi şi să oferiţi o culoare. Roşu este pentru o părere bună, albastru pentru o părere negativă. Astfel, opiniile sunt tranformate în culori.
 
„Pentru mine, a crea o reţea socială e mai mult un mijloc de a ajunge la finalul pe care mi-l doresc: Knotch să fie următorul gest social. Adică dacă intri pe un articol din «The New York Times», felul în care răspunzi la conţinut să fie prin Knotch. Cu alte cuvinte, lucrurile prezentate în articol vor fi «knotch-able»“, afirma românca în 2014.
 
Visul său pare să fi devenit realitate acum, când are 26 de ani. Într-un articol publicat în Forbes în luna ianuarie despre cel mai important eveniment sportiv din SUA, Super Bowl, cititorii erau invitaţi să-şi spună părerile despre spoturile video care se vor difuza în timpul meciului. Cum să facă acest lucru? Pe aplicaţia Knotch ale cărei baze le-a pus Anda. Este important de precizat că evenimentul sportiv, care a avut loc în luna februarie 2015, este dublat de o competiţie importantă între agenţiile de publicitate, care plătesc mai bine de 4 milioane de dolari pentru un spot de 30 de secunde.

Concursul reclamelor a ajuns la fel de disputat ca şi cel de pe teren. Articolul din Forbes a avut aproape 200.000 de cititori, dintre care mulţi au folosit aplicaţia Knotch pentru a-şi spune părera despre spoturile publicitare. Această recunoaştere este un pas important pentru aplicaţia clujencei, care a început să fie folosită şi în alte publicaţii importante precum „The Observer”. 
 
Povestea Andei
 
Adevărul a scris în 2014 despre povestea Andei Gânscă. Originară din Cluj-Napoca, Anda este absolventă a prestigioasei universităţi americane Stanford, iar acum doi ani şi-a pus în practică un plan de afaceri în Silicon Valley (SUA), „raiul“ întreprinzătorilor. Anda împreună cu o prietenă, Stephanie Voftsun, au creat în 2012 o reţea socială revoluţionară: Knotch, o aplicaţie gratuită pentru utilizatorii de iPhone unde oamenii pot să-şi exprime părerea şi cu ajutorul culorilor despre diferite teme precum căsătoriile gay, conflictul din Siria sau situaţia din Ucraina. Reţeaua socială este un start-up cu sediul în San Francisco şi care a obţinut o finanţare de circa două milioane de dolari. Banii vin de la mai mulţi investitori din Silicon Valley, în frunte cu Michael şi Xochi Birch, fondatorii reţelei sociale Bebo. 
 
 
„Cei doi s-au ocupat şi de reţeaua Pinterest, care a avut o creştere fulminantă în 2013, de la trei milioane de dolari la trei miliarde de dolari. Pinterest a fost revelaţia anului 2013 din punct de vedere al creşterii“, explică Anda Gânscă.

Uşor de reţinut A botezat reţeaua socială Knotch din mai multe motive. Pentru că e un fel de „scrijelitură“, explică ea, aşa cum fac puşcăriaşii în închisoare, e ca urma lăsată de ciocănitoare pe lemn. „O scrijelitură e un knotch. Mi-a plăcut că se poate şi verbaliza «knotch it», la fel ca şi «Google it» sau «Twitter it». E şi uşor de reţinut“, susţine Anda. Despre Knotch, clujeanca vorbeşte cu o pasiune uriaşă, care umple de energie încăperea în care se află.

„Când e vorba de Knotch, da, vorbesc mult“, recunoaşte bruneta cu o voce fermă. Cu aceeaşi hotărâre şi-a făcut şi alegerile în viaţă. Deşi are doar 25 de ani, tânăra a învăţat pe propria piele că dacă vrei ceva trebuie să lupţi şi să le arăţi celor care zic „Nu“ de ce tu ai văzut acolo un „Da“.
 
Din Cluj la Stanford 
 
Anda Gânscă a absolvit Liceul „Nicolae Bălcescu“ din Cluj-Napoca, după care şi-a continuat studiile la Universitatea Stanford din SUA, unde s-a specializat în Economie şi Relaţii Internaţionale. A bătut atâta cale din Transilvania până la Stanford în urma unei conversaţii telefonice cu o membră a comisiei de admitere care a convins-o să aleagă această universitate dintre multele instituţii de învăţământ superior din străinătate care o acceptaseră. Când a ajuns la Stanford era speriată, copleşită şi, mărturiseşte ea, nu se simţea bine primită. „Universitatea selectează elite din întreaga lume şi creează un mediu extrem de competitiv.

Mulţi dintre cei admişi au fost cei mai buni din clasele lor de liceu. Ajunşi acolo, îşi dau seama că sunt alţii mult mai buni decât ei, încep să nu mai facă faţă stresului, iar acasă nu se mai pot întoarce de teamă să nu dezamăgească, mai ales că, în multe cazuri, părinţii le finanţează studiile. Atunci intervine drama şi, uneori, tragedia, pentru că unii se sinucid“, le povestea Anda Gânscă, în august 2012, antreprenorilor clujeni veniţi să asculte prelegerea ei la o cafenea din oraş. La aceeaşi întâlnire, Anda le spunea celor prezenţi că ambiţia, curajul şi un fel de „imaturitate iraţională“ sunt elementele care au condus-o unde este azi. Dar şi accentul mare pe care îl pune pe oameni şi pe relaţiile interpersonale.

Cheia succesului Înainte de a construi ceea ce înseamnă Knotch împreună cu Stephanie Voftsun, Anda Gânscă a lucrat la fondul de investiţii rusesc Skolkovo, care avea în plan crearea unei clone a Silicon Valley lângă Moscova. Aşa a învăţat că peste 90% din afaceri eşuează din cauză că aceia care pornesc afacerea nu ştiu să-şi împartă atribuţiile şi să gestioneze situaţiile de care se lovesc. A mai învăţat că un rol important îl are şi calitatea oamenilor din jur.

 
„Când începi o afacere cu cineva, trebuie să te asiguri că sunteţi pe aceeaşi lungime de undă. Trebuie să te asiguri de la început că vă iubiţi, că aveţi o relaţie super dincolo de prietenie. Când co-fondatorii nu se înţeleg, nu lucrează în echipă, rişti să te lupţi cu balaurii“, afirma clujeanca din Silicon Valley.
 
„Termometrul“ de sentimente
 
Clujeanca spune că oamenii au opinii tot timpul şi că nu se pot abţine să spună ce cred despre o temă sau alta. „Am un blog unde îmi scriu opiniile. Am văzut că acestea nu rezistă mult timp în social media. Le scrii pe Facebook şi imediat mor. La fel şi pe Twitter, doar că dispar mai repede“, spune Anda Gânscă. Acesta a fost şi motivul care a impulsionat-o să creeze Knotch, proiect la care se gândea încă din studenţie. Cuvinte colorate „Say it in color“ (n.r. – „Spu-ne-ţi părerea în culori“) este, practic, principiul după care funcţionează reţeaua creată de clujeancă. Astfel, utilizatorii îşi spun opiniile despre anumite subiecte folosindu-se de semnificaţia culorilor. De exemplu, roşu înseamnă o părere bună, iar albastru, una negativă.

Prin exprimarea opiniilor pe Knotch, datele generate de utilizatori pot deveni importante pentru branduri şi artişti. „80% din ce se creează pe Knotch nu are legătură cu branduri şi artişti, ci cu lucruri pe care oamenii le simt şi le trăiesc într-o zi. Cred că acesta este secretul pe care orice produs de acest tip nu a reuşit să-l înţeleagă. Este ca atunci când vrei să creezi un nou gest social, un nou buton de «like», şi trebuie să îi laşi pe oameni să se exprime constant prin acel mediu fără să le spui să-şi dea cu părerea despre branduri. Dacă intri dimineaţa, la prânz şi seara pe acea reţea, atunci acel gest social creat e un succes. S-a creat un efect. Noi vrem să creăm un astfel de efect: când am o opinie, «I knotch about it» şi oamenii răspund“, explică Anda mecanismul.

Iniţial, Knotch nu avea culori şi era o combinaţie între o analiză de date, ceea ce ea a studiat în facultate, şi posibilitatea de a exprima lucruri pline de opinie. Era vorba despre a crea o modalitate prin care utilizatorii să-şi expună constant opiniile. „Nu avem o reţetă prin care să exprimăm constant opinii, sentimente pe o platformă digitală decât faţă-n faţă pentru că ai contactul vizual, al cuvintelor mele, dar pe platforma digitală sunt doar cuvinte negre pe un fundal alb. De aceea, pentru noi, culoarea înseamnă contextul feţei“, explică tânăra.
 
Ţinteşte să facă din Knotch „următorul gest social“

Noua reţea creată de româncă pune accentul şi pe conexiunea dintre oameni, nu doar pe exprimarea opiniilor. Anda Gânscă spune că Stephanie şi ea şi-au dat seama că oamenii „knotch-iesc“ pentru că găsesc alţi oameni care gândesc ca ei legat de anumite teme. După ce-ţi exprimi părerea despre căsătoriile între persoanele gay sau despre Obama, poţi vedea foarte uşor ce cred şi alţii intrând pe profilul lor, poţi găsi asemănări şi poţi lega prietenii.

 
„Pentru mine, a crea o reţea socială e mai mult un mijloc de a ajunge la finalul pe care mi-l doresc: Knotch să fie următorul gest social. Adică dacă intri pe un articol din «The New York Times», felul în care răspunzi la conţinut să fie prin Knotch. Cu alte cuvinte, lucrurile prezentate în articol vor fi «knotch-able»“, afirmă românca.
 
Reţelele sociale şi tristeţea Anda Gânscă mai spune că sunt specialişti care au făcut multe cercetări ce arată că Facebook-ul îi face mai depresivi pe oameni. Consideră că pe Facebook există o presiune constantă ca utilizatorii să se prezinte frumos, să arate cât de fericiţi sunt şi nu vor posta poze când sunt supăraţi. „Gândeşte-te cum îţi faci prieteni în mediul virtual! Unde găseşti oameni care au aceleaşi păreri ca tine? Pe Facebook? Acolo ai deja prietenii pe care îi ştii din viaţa reală, pe Twitter urmăreşti vedetele. Din cauza reţelelor sociale, oamenii au devenit singuri şi au nevoie să se conecteze cu persoane care gândesc la fel. Knotch mă ajută să găsesc oamenii care au aceleaşi opinii ca mine. Iar asta mă face să mă simt bine şi mai puţin singură“, explică Anda Gânscă. Ea consideră că există enorm de multă înţelegere în reţeaua pe care a gândit-o, în ceea ce priveşte părerile exprimate.

„Doi oameni cu păreri diferite despre acelaşi lucru vorbesc împreună într-un mod constructiv. E fascinant asta! Nu ştiu cum am reuşit să creăm asta. E foarte greu! E un mediu foarte colorat, unde se simte înţelegerea. Knotch e un loc unde oamenii se pot exprima sincer, fără mască. Intru pe Knotch ca să fiu eu. Există ceva special acolo, un fel de dopamină pe care nu o găseşti altundeva“, apreciază creatoarea reţelei. “Intru pe Knotch ca să fiu eu. Există ceva special acolo, un fel de dopamină pe care nu o găseşti altundeva“ Anda Gânscă, creatoarea reţelei Knotch „Am dat-o-n bară foarte mult“ Anda crede că reuşita ţine de felul în care ştii ce să faci.

„Succesul şi eşecul ţin de capacitatea ta de a înţelege psihologia umană şi de a jongla cu anumite componente ale ei ca să creezi un anumit produs. Asta mă fascinează“, mărturiseşte ea. Însă pe lângă culori şi bucuria de a vorbi despre Knotch, în spatele conceperii noii reţele se află un efort uriaş, o sumedenie de ore de muncă, de planuri, de calcule şi de apreciere a variabilelor bune şi de evitare a gândurilor negative. „Am dat-o-n bară foarte mult şi încă o dăm în bară. Am avut multe aşteptări nerealiste şi toată lumea cred că are într-o afacere. Ceea ce oamenii nu înţeleg este că reţeta succesului într-un start-up e să faci cât mai puţine greşeli comparativ cu chestiile bune. Aşa de uşor e să greşeşti! Stăteam şi mă gândeam câte variabile există şi câte lucruri ar putea să meargă rău...“, mărturiseşte românca. Citeşte aici întregul articol. 
 
Vă mai recomandăm:
 
 
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările