Mesajul din spatele afişului TIFF 2014: „Dacă Decebal ar trăi azi, sigur ar vrea să vadă Avatar 3D“

Mesajul
din spatele afişului TIFF 2014: „Dacă Decebal ar
trăi azi, sigur ar vrea să vadă Avatar 3D“

Afişele TIFF 2014 FOTO: TIFF

Imaginea TIFF 2014 este rezultatul unui concurs de creaţie câştigat de artistul grafic Paul Bucovesan. Pe cele două afişe ale festivalului sunt înfăţişaţi Matia Corvin şi Vlad Ţepeş purtând ochelari 3D, imaginea fiind transpunerea unor personaje istorice simbolice în prezent.

Ştiri pe aceeaşi temă

Afişul TIFF 2014 a fost desemnat în acest an în urma unui concurs şi nu a fost creat de echipa TIFF ca la ediţiile anterioare.

Ideea câştigătoare îi aparţine lui Paul Bucovesan, un tânăr artist grafic din Cluj-Napoca, absolvent al Universităţii de Arte Plastice şi Design. Acesta are o experienţă de 7 ani în design grafic.

„În 2014, Matei Corvin şi Vlad Ţepeş sunt reuniţi ca entităţi istorice de către pasiunea ipotetică pentru film, în ciuda diferenţelor regionale şi a background-ului cultural. Matia Corvin a fost întotdeauna un simbol al Clujului, un loc de întâlnire pentru populația orașului, toate drumurile ducând, într-un final, la statuia sa din Piața Unirii.
Vlad Ţepeş, deşi domnitor al Ţării Româneşti din punct de vedere istoric, a devenit figura centrală cu care este identificată Transilvania după apariţia cărţilor şi a filmelor care l-au imprimat în memoria colectivă ca Dracula. Modelele randate 3D îmbină vechiul cu modernul, iar ochelarii de pe fața figurilor creează un contrast umoristic între cultura tradițională și pop culture, asemănător, dar totodată diferit de cel cu care a fost obișnuit publicul festivalului de-a lungul anilor”, spunea Paul Bucovesan, într-un comunicat al organizatorilor TIFF.

Artistul a realizat conceptul grafic pentru diverse companii şi evenimente, a avut două expoziţii de grafică şi mixed media, iar o lucrare a sa a fost publicată în cadrul proiectului „Clujul meu, Clujul tău”, susţinută de comunitatea virtuală I love Cluj. Propunerea sa a fost aleasă dintr-un număr de peste 100 trimise.

                         

Cele două afişe TIFF din 2014 FOTO: TIFF              

Tânărul artist grafic a povestit, într-un interviu pentru „Adevărul“, cum a s-a născut imaginea din cele două afişe TIFF din acest an.

De ce tocmai Matia Corvin şi Vlad Ţepeş?
Când mă gândeam la proiect, ideea de simboluri culturale a fost prima care mi-a venit în minte. Am vrut ca acel concept vizual pe care îl propun să reprezinte oraşul şi zona, dar şi să fie evident că evenimentul pe care îl promovează va fi axat pe filme. Mi s-a părut interesant să folosesc personaje istorice, dar să le transpun în zilele noastre, să fac un contrast între perioadele temporale. I-am ales pe cei doi pentru imaginile lor iconice, unul dintre fiind un simbol al Clujului, iar celălalt al Transilvaniei, dar şi pentru relaţia lor cel puţin...tumulotoasă.

De ce ochelari 3D?
M-am axat pe contrastul între protagonişti şi perioade. De acolo vin şi ochelarii 3D, care par destul de nelalocul lor pe statui/portrete de personaje istorice, dar, în final, ajung să creeze o imagine amuzantă care îmbină cultura propriu-zisă cu cea populară.

Mesajul din spatele afisului ar fi ...?
Dacă Decebal ar trăi azi, sigur ar vrea să vadă Avatar 3D.

Care dintre afişele anterioare ţi se pare cel mai interesant?
Afişul meu favorit rămâne cel de la ediţia a V-a, cel cu mămăliga. Îmi place atât de mult nu doar din motive estetice, ci şi personale, ediţia a V-a fiind prima la care am participat cu adevărat. În mod special îmi place cel în care mămăliga emulează sânii, de la categoria Fără Limite. Aveam până şi un tricou cu el pe ce care l-am purtat intens, deşi am găsit doar mărimea XXL.

Ce vei face cu cei 1000 de euro câştigaţi în urma concursului?
Fiind foarte pasionat de muzica electronică, probabil că îi voi folosi ca să cumpăr sintetizatoare şi alte instrumente de genul.

Cum găseşti ideea ca festivalurile mari să organizeze concursuri de idei pentru promovarea imaginii lor?
Publicul larg are propriile idei asupra festivalului şi a ceea ce înseamnă el. Fiecare avem relaţie oarecum personală cu TIFF, o percepţie diferită asupa lui, poate una la care organizatorii sau alţi membri ai publicului nu s-au gândit. A organiza un concurs este un mod de a da o voce participanţilor, de a le permite să se exprime şi să se implice mai activ decât au făcut-o vreodată în construirea festivalului în sine. Desigur, această mişcare este destul de riscantă, dar rezultatele pot fi surprinzător de pozitive, cum sper că este şi cazul meu.

 

Imagini cu toate afişele TIFF pot fi regăsite AICI.

TIFF (30 mai – 8 iunie 2014) este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc şi Asociaţia pentru Film şi Cultură Urbană, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei.

Mai puteţi citi:

FOTO Ţepeş şi Matia Corvin, cinefili cu ochelari 3D pe afişul TIFF 2014

TIFF în top 100 de festivaluri de film din lume. Cea mai importantă revistă a industriei mondiale de film promovează Clujul drept o viitoare destinaţie cinematografică de succes

Tudor Giurgiu, regizor: „Cinematografia este un teren al nimănui“

VIDEO TIFF 2013 are buget mai mic şi bilete mai scumpe. Tudor Giurgiu: „Am fost amendaţi pentru reuşita Festivalului“

Usturoi ardelenesc pe covorul roşu. Şi nu oriunde, ci la Festivalul de Film de la Cannes

FOTO VIDEO Tom Sawyer, varianta de Cluj. „Transylvanian Garlic“, filmul prieteniei dintre un copil ţigan şi unul român

FOTO „Clujul meu şi Clujul tău“. Zeci de mii de lei donaţi pentru tipărirea unui album neconvenţional despre oraşul Cluj

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: