Licitaţie adjudecată pentru metroul din Cluj. Studiile preliminare vor costa 30 de milioane de lei şi vor fi realizate de firme care au lucrat la metroul din Tel Alviv

Licitaţie adjudecată pentru metroul din Cluj. Studiile preliminare vor costa 30 de milioane de lei şi vor fi realizate de firme care au lucrat la metroul din Tel Alviv

Primăria a făcut un prim pas spre realizarea metroului la Cluj.

Asocierea SWS Engineering Spa (Italia) – SYSTRA (Franţa) – METRANS Engineering SRL (România) a câştigat licitaţia pentru contractul de realizare a proiectelor preliminare privind magistrala I de metrou şi tren metropolitan din Cluj-Napoca. Proiectul va costa 30 de milioane de lei, iar termenul de livrare este de 26 de luni.

Este vorba despre studiile de Pre-Fezabilitate, Fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică adecvată pentru obiectivele de investiţii:
 
Tren Metropolitan Gilău – Floreşti – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonţida”- etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj şi
 
Magistrala I de Metrou pe principala axă vest-est a zonei metropolitane (Gilău – Floreşti sud – Mănăştur – centru – Mărăşti).
 

Experienţă la Toulouse şi la Tel Aviv

 
Experienţa similară a fost demonstrată de către ofertantul câştigător prin următoarele contracte semnificative prezentate de asociatul SYSTRA:
 
Proiectare preliminară (studii tehnice de fezabilitate) pentru obiectivul „Toulouse Aerospace Express” -Linia de metrou 3 din Toulouse cu lungimea de 28 km;
 
Studiu de fezabilitate pentru „Sistemul reţelei de metrou din zona metropolitană Tel-Aviv” care presupune 3 linii automate de metrou care totalizează 140 km.
 

Tren Metropolitan

 
Pe infrastructura actuală, se propune implementarea unui sistem de transport rapid – tren metropolitan care va acoperi întregul coridor feroviar cuprins între halta Nădăşel şi staţia Bonţida, pe o lungime de aprximativ 43 km.
 
Se vor păstra punctele de oprire actuale şi vor fi propuse adăugarea unor noi puncte de oprire în zonele:
 
– Baciu, Tetarom I (str. Taietura Turcului), pod IRA (str. Aurel Vlaicu)
 
– relocarea punctului de oprire Cluj-Napoca Est mai aproape de aeroport.
 
Se vor analiza, pentru fiecare punct de oprire, facilităţile disponibile pentru călători: bănci, zone de aşteptare protejate de intemperii, coşuri de gunoi, toalete, puncte de procurare de bilete (automate / case) etc. Pentru fiecare punct de oprire se va analiza disponibilitatea parcărilor de mici dimensiuni (Park & Ride).
 

Metrou

 
Noul coridor magistral de transport rapid (metrou) pe axa vest-centru-est va urmări să deservească următoarele puncte principale de interes:
 
În prima etapă: centrul zonei de sud a comunei Floreşti, viitorul spital regional de urgenţă, centrul comercial Vivo, cartierul Mănăştur, centrul oraşului Cluj-Napoca şi zona de est a oraşului (respectiv zona Aurel Vlaicu /Pod IRA),
 
În a doua etapă: centrul zonei de sud a comunei Floreşti şi comuna Gilău.
 
Pe noua linie de metrou sunt propuse 15 staţii pe o lungime de aproximativ 16 km, deci o interstaţie medie de 1035 m.
 
Având în vedere importanţa comunei Gilău în zona metropolitană, va fi studiată cu prioritate asigurarea de legături de autobuz între Gilău şi capetele ambelor sisteme de transport rapid (la Floreşti pentru metrou, respectiv la Nădăşel – via A3 – pentru trenul metropolitan). Astfel, se va studia cu prioritate introducerea liniilor de autobuz care să alimenteze staţiile din reţeaua rapidă metropolitană.
 

Explicaţiile lui Boc 

 
Emil Boc a explicat la Realitatea FM paşii următori: 
 
„Va urma semnarea acordului de asociere între Primăriile din Gilău, Floreşti, Baciu, Cluj-Napoca, Apahida, Jucu şi Bonţida pentru realizarea trenului metropolitan şi a metroului. Vor fi două componente. Pe infrastructura existentă va fi un tronson de 43 de km de la Nădăşelu până la Bonţida ...pe actuala cale ferată care deja se modernizează... Şi cu crearea unor staţii noi în Baciu, Tetarom, în zona Mărăşti, în Ira, la Aeroport, şi se acolo să se asigure preluara cu transportul în comun a oamenilor şi cu crearea în zonele de extensie a zonei Metropolitane de parcări pentru ca oamenii să îşi lase maşinile şi să folosească trenul metropolitan.
 
În privinţa conectivităţii pe axa Vest - Est, de la Gilău până la podul IRA va fi metrou. În afara Clujului probabil metroul de suprafaţă, în interior metrou subteran. Prima etapă este din Floreşti, din centru, conectivitatea cu Spitalul Regional de Urgenţă, cu centrul comercial... intrarea în Cluj-Napoca, staţii şi te duci până la podul Ira, de unde te poţi conecta la calea ferată şi să iei trenul metropolitan mai departe.

Conectivitatea dintre Gilău şi Floreşti este etapa a doua. În prima etapă se va asigura o conectivitate cu autobuzul din Gilău şi până la Floreşti şi tot din Gilău vei avea posibilitatea de a avea o conectivitate până la Nădăşelu pentru a ajunge la trenul metropolitan şi oamenii să poată utiliza fie calea ferată, fie metroul ca mobilitate. Este un proiect pe care îl avem gata pregătit să apăsăm butoanele pentru asociere şi studiul de prefezabilitate la metrou şi de fezabilitate la tren.” 
 

Când ar putea fi gata?

Boc a răspuns când ar putea fi gata obiectivele: „O parte din bani ar putea veni din fonduri europene din actualul exerciţiu financiar, până în 2023. Din actualul exerciţiu financiar vom putea finanţa partea de tren metropolitan, din următorul exerciţiu financiar, 2020 - 2024, parte de metrou. Nu în totalitate pentru că este un proiect mai mare de un miliard de euro. Vom asigura finanţare inclusiv privată, inclusiv din fonduri europene, inclusiv dintr-un parteneriat public-privat, inclusiv dintr-un credit, deci un pachet financiar care să aibă forţă şi să dea sustenabilitate proiectului”, a spus primarul Emil Boc, la Napoca FM.

Cine a depus oferte


Termenul limită stabilit pentru depunerea ofertelor în vederea atribuirii acestor servicii a fost data de 30.07.2019, ora 15:00. În acest termen au fost depuse 5 oferte, după cum urmează:
 
Asocierea SWS Engineering Spa (Italia) – SYSTRA (Franţa) – METRANS Engineering SRL (România)
 
Asocierea Explan SRL (România) – DR. SAUER and PARTENERS (UK)
 
Asocierea METROUL SA (România) – PADECO CO., LTD ( Japonia)
 
Asocierea EUROCERAD INTERNATIONAL SRL (România) – 3TI PROGETTI ITALIA- INGEGNERIA INTEGRATA S.p.A.(Italia)
 
EGIS RAIL SA (Franţa)
 
Două dintre cele 5 firme participante, respectiv SC EGIS RAIL SA şi Asocierea Explan SRL (România) – DR. SAUER and PARTENERS (UK) au fost declarate inacceptabile de către comisia de evaluare şi totodată respinse, din cauza neîndeplinirii cerinţele de calificare solicitate în documentaţia de atribuire.
 
Citeşte şi
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: