Haosul imobiliar din Floreşti, „oficializat“ la tribunal. Cum a pierdut cea mai mare comună din România disputa cu Inspecţia de Stat în Construcţii

Haosul imobiliar din Floreşti, „oficializat“ la tribunal. Cum a pierdut cea mai mare comună din România disputa cu Inspecţia de Stat în Construcţii

Inspecţia de Stat în Construcţii a arătat în instanţă cu nu controlul pe care l-a făcut e responsabil de haosul urbanistic din Floreşti. FOTO: Remus Florescu

Cea mai mare comună din România, Floreşti, are Planul Urbanistic General expirat de doi ani, conform unei hotărâri a Curţii de Apel Cluj. Oficiali ai Consiliului Judeţean Cluj susţin că această situaţie afectează proiectul Spitalului Regional de Urgenţă, însă reprezentanţii comunei arată că, de fapt, decizia nu are niciun efect. Specialiştii consultaţi sunt de părere că nu se va pune problema de anulări de autorizaţii sau demolări de construcţii.

Primăria Floreşti a pierdut, zilele trecute, procesul cu Inspectoratul de Stat în Construcţii Nord-Vest (ISC) care a dispus în februarie 2018 să nu mai fie eliberat niciun certificat de urbanism şi nicio autorizaţie de construire în baza Planului Urbanistic Zonal (PUZ) vechi al celei mai mari comune din România. 
 ISC a făcut un control la începutul anului trecut în Floreşti şi a constatat că valabilitatea PUG-ului care reglementa regimul de construire în comună a expirat în ianuarie 2017. În consecinţă, a dispus printr-un proces-verbal sistarea activităţii urbanistice bazate pe PUG-ul vechi (emiterea de certificate de urbanism şi autorizaţii de construire).
 
Primăria Floreşti a demarat, în primăvara lui 2018, procese pentru suspendarea şi pentru anularea dispoziţiei ISC. În ceea ce priveşte suspendarea procesului-verbal al ISC, Primăria a câştigat iniţial la Tribunal, dar apoi a pierdut procesul la Curtea de Apel Cluj în vara lui 2018. În ceea ce priveşte anularea dispoziţiei ISC, Primăria a pierdut atât la Tribunal, cât şi la Curtea de Apel Cluj, care a emis pe 11 februarie 2019, hotărârea definitivă: procesul-verbal prin care e interzisă eliberarea de autorizaţii de construire şi certificate de urbanism pe baza vechiului PUG rămâne în vigoare. 
 
 
 

Efectele hotărârii

 
 
Primăria Floreşti a emis, din ianuarie 2017 şi până în 11 februarie 2019, peste 600 de autorizaţii de construire şi s-au eliberat peste 1.000 de certificate de urbanism, conform Actual de Cluj. 
Tribunalul Cluj a susţinut în procesul privind anularea procesului verbal al ISC - decizie pe care Curtea de Apel a păstrat-o - „prelungirea termenului de valabilitate (al PUG-ului-nr) nu putea depăşi data de 11.01.2017”. În acest context, actele emise pe baza vechiului PUG pot, teoretic, să fie anulate. 
De asemenea, Valentin Jucan, purtătorul de cuvânt al Cosiliului Judeţean Cluj, susţine: „Ceea ce se întâmplă afectează Spitalul Regional de Urgenţă. Noi suntem în situaţia de a avea un PUD (Plan Urbanistic de Detaliu) făcut pe un PUG care nu e valid, deci va trebui refăcut. Trebuie refăcut totul numai după ce Primăria din Floreşti reface PUG-ul”.
 
Comisiile de Urbanism ale Consiliului Judeţean Cluj şi ale Consiliului Local Cluj-Napoca, au aprobat în 15 mai 2018, reactualizarea PUZ-ului Spitalului Regional de Urgentă, care vizează realizarea unei infrastructuri de transport optime care să deservească Spitalul Regional. 
Consiliul Judeţean Cluj are, conform lui Jucan, un protocol încheiat cu Guvernul pe baza căruia atunci când se va solicita, instituţia va pune la dispoziţie terenul, avize, autorizaţii etc necesare derulării investiţiei
 
 

Ce spune primarul Floreştiului

 
 
Contactat de reporterul „Adevărul”, primarul Horea Şulea a susţinut: „staţi să vedem motivarea hotărârii”, apoi a făcut trimitere la o postare pe Facebook în care explica situaţia şi arăta că pe perioada proceselor cu ISC nu s-au eliberat autorizaţii de construire sau certificate de urbanism ilegale. 
Astfel, că după ce ISC a dat dispoziţia de blocare a eliberării de autorizaţii de construire şi certificate de urbanism pe baza PUG-ului vechi, Primăria a eliberat aceste acte în baza unui Plan Urbanistic Zonal, situaţie prevăzută de Legea 350/2001 pentru amenajarea teritoriului  şi urbanism. 
Din 16 mai 2018, s-a revenit la activitatea normală de urbanism deoarece Tribunalul Cluj a decis suspendarea dispoziţiei ISC. Între timp, în iunie 2018, Guvernul a emis Ordonanţa de urgenţă nr. 51/2018 care prevede că termenul de valabilitate al Planului urbanistic general „se prelungeşte, pe bază de hotărâre a consiliului local până la intrarea în vigoare a noului plan urbanistic general, cu condiţia iniţierii demersurilor de elaborare/actualizare a planului urbanistic general înainte de expirarea termenului de valabilitate.”
În ceea ce priveşte situaţia autorizaţiilor eliberate între data expirării PUG-ului – ianuarie 2017 - şi data emiterii dispoziţiei ISC – februarie 2018, Şulea susţin că acestea sunt perfect valabile deoarece la vremea emiterii acestora, PUG-ul deşi era expirat, „nu a fost contestat de nimeni”.
 
În ceea ce priveşte Spitalul Regional, reprezentanţii Primăriei Floreşti susţin că documentele legate de autorizarea Spitalului Regional de Urgenţă - PUZ –ul aferent construcţiei şi a căilor de comunicaţii sunt realizate de Primăria Floreşti – care de asemenea are un protocol cu Guvernul cu privire la Spital. În plus, decizia ISC se referă la autorizaţii de construire şi la certificate de urbanism, nu la PUZ-uri cum este cazul Spitalului Regional de Urgenţă. 
 
 

Părerea specialistului: „nu cred că beneficiarii vor suferi”

 
 
Fostul preşedinte al Ordinului Arhitecţilor din România, Şerban Ţigănaş, susţine că vorbim despre o chestiune birocratică ce nu poate afecta beneficiarii actelor urbanistice emise de Primăria Floreşti.
„Orice judecător pus în faţa unei cereri de anulare a unei autorizaţii de construire, va constata că cel care a solicitat-o este de bună credinţă, astfel că nu trebuie ca acestuia să fie prejudiciat din cauza unei greşeli a administraţiei. Nu cred că se pune problema opririi unor construcţii sau demolarea acestora, ar fi un dezastru birocratic. Cred că problema se poate rezolva printr-un efort al administraţiei de a intra în legalitate şi de a emite noi autorizaţii. Nu cred că beneficiarii vor suferi”, spune Ţigănaş. 
În situaţia în care noul PUG ar prevedea condiţii de construire mai restrictive decât cel vechi, arhitectul susţine: „Punerea în aplicare a unui nou PUG se face cu o perioadă de tranziţie şi se va stabili exact la ce autorizaţii se va aplica. Nu trebuie să se creeze panică. Este un exerciţiu strict birocratic. Ar trebui să se rezolve prin solicitudinea administraţiei locale, pentru că este de vină. Cred că trebuie să se facă o celulă de criză şi se adopte o procedura cât mai confortabilă pentru cetăţeni”. În ceea ce priveşte Spitalul Regional de Urgenţă, Şerban Ţigănaş susţine, de asemenea, că nu vor fi repercusiuni, mai ales că obiectivul este în fază incipientă şi nu a fost cazul eliberării unor autorizaţii de construire. 
 
 

Ordonanţa salvatoare?

 
 
Principalul argument pe care se bazează Primăria Floreşti când susţine că de fapt hotărârea Curţii de Apel nu va avea efecte negative asupra activităţii urbanistice a comunei este Ordonanţa 51/2018.
În 21 iunie 2018 a intrat în vigoare Ordonanţa 51/2018 pentru modificarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul şi pentru prorogarea unor termene – prin care Guvernul Dăncilă a stabilit practic prelungirea termenelor de valabilitate ale PUG-urilor vechi până la intrarea celor noi în vigoare:
„Termenul de valabilitate a Planului urbanistic general se prelungeşte, pe bază de hotărâre a consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, până la intrarea în vigoare a noului plan urbanistic general, cu condiţia iniţierii demersurilor de elaborare/actualizare a planului urbanistic general înainte de expirarea termenului de valabilitate.” Primarul Şulea susţine că la Floreşti s-au început demersurile pentru noul PUG din 2010. 
Problema este dacă această prevedere a OUG 51/2018 din 21 iunie se poate aplica retroactiv- având în vedere că PUG-ul Floreştiului este expirat din 2017, iar ISC a constatat acest lucru oficial în februarie 2018.  
 
 
 

Primăria Floreşti în 2018: decizia ISC duce la „paralizarea activităţii urbanistice”

 
 
În procesul de suspendare a deciziei ICS, Primăria Floreşti a susţinut că aceasta produce „paralizarea activităţii urbanistice la nivelul comunei Floreşti”. După ce instanţa a decis rămânerea în vigoare a interdicţiei fixate de ICS, primarul Horea Şulea declară că, practic, aceasta nu are niciun efect. 
 
„Măsurile luate de către recurentă în urma un ei interpretări maliţioase a legii pot genera consecinţe iremediabile şi evidente pe mai multe paliere: paralizarea activităţii urbanistice la nivelul Comunei Floreşti, care se răsfrânge şi în privinţa locuitorilor comunei şi a proiectelor publice derulate de către comună, în concret paguba eminentă ar fi reprezentată de imposibilitatea perceperii la bugetul public a taxelor aferente procesului de autorizare şi construire. Paguba s-ar releva şi prin imposibilitatea efectuării de lucrări publice ce necesită autorizare, dar şi prejudicii în sarcina particularilor care doresc realizarea unor investiţii, a unor lucrării de construcţii, mai ales că ar afecta acele persoane care se află într-un stadiu avansat a procedurii de eliberare a autorizaţiei”, susţinea Primăria Floreşti în instanţă în 2018.
 
În procesul pentru anularea deciziei ISC, Tribunalul Cluj menţionează: „Raportat la aceste prevederi legale, se impune a se constata că prelungirea valabilităţii PUG şi RLU Floreşti, realizată prin HCL 22/205, nu putea depăşi termenul de 2 ani de la „data depăşirii termenului de valabilitate”, astfel că prin raportare la termenul maxim de valabilitate al documentaţiei PUG, care era data de 11.01.2015 rezultă că prelungirea termenului de valabilitate nu putea depăşi data de 11.01.2017”.
 
 
 
 
Citeşte şi
 
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: