Filmul în minute şi ore al tragicului accident din Apuseni văzut de salvamontiştii clujeni

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Salvamontiştii clujeni, de la stânga la dreapta: Codrin Roman, Vasile Cipcigan, Gheorghe Frăţilă (şeful Salvamont-Salvaspeo Cluj)  FOTO: Florina Pop
Salvamontiştii clujeni, de la stânga la dreapta: Codrin Roman, Vasile Cipcigan, Gheorghe Frăţilă (şeful Salvamont-Salvaspeo Cluj)  FOTO: Florina Pop

Salvamontiştii clujeni au prezentat, miercuri, 22 ianuarie, într-o conferinţă de presă, modul în care au acţionat la operaţiunea de salvare a victimelor din accidnetul aviatic din Apuseni. Ei spun că au fost anunţaţi ultimii, adică pe la ora 16.46, şi că organizarea întregii operaţiuni a avut mari lipsuri.

După tragicul accident din Apuseni, salvamontiştii clujeni au întocmit un raport pe care l-au prezentat presei miercuri, după-amiaza, 22 ianuarie.

Raportul este detaliat, pe minute şi ore.

Îl redăm mai jos:

Alarmarea

16.46 – Frăţilă Gheorghe, Şef Serviciu Public Judeţean Salvamont-Salvaspeo Cluj, este alertat telefonic de către dispeceratul salvamont (0SALVAMONT) despre existenţa unui avion umanitar prăbuşit în zona Poiana Horea. Nu existau nici un fel de detalii la acel moment.
16.47 – Frăţilă Gheorghe vorbeşte telefonic cu Florin Mihuţ, şef al serviciului local salvamont din zona pentru cooperare la intervenţie.
16.50 – Frăţilă Gheorghe vorbeşte telefonic cu Vasile Cipcigan, Şef Formaţie Salvamont Cluj, în vederea declanşării alertei.
16.51 – Vasile Cipcigan începe contactarea membrilor.
16.53 – Este alarmată telefonic echipa din Fântânele pentru deplasarea la locul intervenţiei.
16.59 – Frăţilă Gheorghe vorbeşte cu Preşedintele Consiliului Judeţean Cluj despre informaţiile cu privire la accident şi măsurile care se impun.
17.02 – Frăţilă Gheorghe vorbeşte cu Salvamont Bihor pentru colectarea de informaţii suplimentare şi coordonarea comună a operaţiunilor.
17.08 – Frăţilă Gheorghe vorbeşte cu Florin Mihuţ care are informaţia că avionul este prăbuşit în câmp deschis şi că la faţa locului se află deja echipaje SMURD şi ISU
17.08 – Frăţilă Gheorghe vorbeşte cu 112 pentru colectarea de informaţii suplimentare. Se infirmă informaţiile lui Florin Mihuţ.
17.15 – Vasile Cipcigan dă instrucţiunile echipei locale Fântânele aflată în apropierea zonei de intervenţie pentru a se pune la dispoziţia centrului operaţional de comandă de la faţa locului şi de a culege şi furniza informaţii.
17.30 – Sunt alarmaţi încă 2 salvatori montani localnici din zonă pentru a se deplasa la centrul de operaţiuni. Până la ora 17.32 se adună informaţii din mai multe surse.
17.50 – Membri echipei încep să sosească la sediul serviciului şi să pregătească echipamentele de căutare şi intervenţie.

Imagini aeriene cu avionul prăbuşit în munţii Apuseni


Deplasarea în zonă

17.50 – Pleacă cei 2 salvatori montani din zonă spre locul accidentului.
18.11 – Vasile Cipcigan solicită la 112 să i se facă legătura cu Poliţia pentru a obţine o maşină de însoţire cu girofar care să faciliteze depăşirea traficului la ora de vârf.
18.12 – Echipa din Fântânele se întâlneşte cu mai multe echipaje SMURD şi ISU în localitatea Poiana Horea. Se staţionează circa 2-3 min după care se deplasează în zona Pasul Ursoaia, cu o oprire de aprox. 10 min la baza Pârtiei Ursoaia unde s-a discutat despre locul de amplasare a centrului operaţional de comandă.
18.40 – Echipa din Cluj, formată din 11 persoane (2 maşini), pleacă de la sediu din Cluj escortată de o maşină de poliţie. Deplasarea a fost dificilă din cauza ceţii dese.
18.40 – Echipa din Fântânele soseşte la centrul de operaţiuni din zona Pasul Ursoaia. Accesul a fost dificil din cauza traficului îngreunat de numărul mare de maşini (intervenţie, ambulanţe, presă, maşini de teren, etc) şi a informaţiilor contradictorii primite pe traseu.
20.33 – Echipa din Cluj soseşte la centrul operaţional de comandă din Pasul Ursoaia.

Intervenţia

18.12 – Roman Codrin apelează 112 pentru a încerca localizarea zonei de prăbuşire. Apelul a durat 22 min, timp în care vorbeşte cu una dintre victime şi cu încă 3 persoane aflate în teleconferinţă. Victima nu a putut să ofere coordonate GPS pentru localizare. S-au tras următoarele concluzii: accidentul e localizat la graniţa judeţelor Alba şi Cluj, la est de drumul naţional 1 E, între  Mătişeşti şi Poiana Horii. In perioada următoare, în timpul deplasării spre locul intervenţiei au mai avut loc încă 4 discuţii cu 112 şi una cu Căpitanul Biriş Andrei, ISU Cluj, cu privire la localizarea zonei accidentului.

20.30 - In zona Pasul Ursoaia coordonarea operaţiunilor a fost preluată de către un colonel ISU. S-a decis împărţirea în 3 echipe: Alba, Bihor, Cluj. Salvatorii montani ai serviciului judeţean au ajuns în momentul în care se pleca. Echipa Cluj a fost direcţionată spre zona Crucea Iancului (Mărişel). Am fost informaţi despre plecarea spre Crucea Iancului de către Alin Moş, Directorul Parcului Apuseni.

20.37 – Echipele din Cluj şi din Fântânele pleacă spre Crucea Iancului (printre ultimele maşini care am părăsit zona pasul Ursoaia). Pe drum maşinile s-au oprit pentru că s-au primit informaţii privitoare la locaţia accidentului. Din păcate am fost îndrumaţi să continuăm spre Crucea Iancului.

20.40 – Paşca Augustin şi Potra Doru pleacă împreună cu un pădurar în zona Dealul Calului pentru căutare. Dintr-un punct înalt văd lumini din zona accidentului. Pe drumul de întoarcere un localnic le comunică că a văzut la televizor că primele echipe au ajuns la locul accidentului.

21.23 – Ajungem la Crucea Iancului 3 maşini (din vreo 20 care plecaseră de la Ursoaia). Ne-am oprit şi am început să sunăm pentru aflarea de informaţii. După aproximativ 10 min. am aflat că locaţia accidentului e în cu totul altă parte, aşa că am pornit înapoi spre Pasul Ursoaia. În  zona pasului am luat într-una dintre maşinile noastre 5 persoane din echipa salvamont locală Vlădeasa.

22.54 – Am ajuns în Horea unde erau adunate foarte multe maşini de intervenţie şi personal ISU. Am luat imediat legătura cu echipa Salvamont Alba prezentă la faţa locului. Împreună cu Şeful Serviciului Salvamont Alba am încercat să contactăm centrul de comandă, care nu exista.
Am reuşit să vorbim cu un cadru al ISU care preluase coordonarea la faţa locului. Am solicitat să fim trimişi la locul accidentului pentru acordarea de prim ajutor şi evacuarea victimelor (precizez că dispuneam de oameni calificaţi, echipamente omologate pentru transport în zona de abrupt şi maşini de teren). Persoana de la ISU a sunat pe cineva de la locul accidentului (cred că persoana cu grad cel mai mare din dispozitiv) care ne-a refuzat implicarea pe motiv că sunt suficienţi şi că am putea bloca drumul. Am insistat şi i-am demonstrat persoanei responsabile din bază că nu are suficiente resurse la faţa locului. Acesta a sunat din nou şi ca urmare au fost trimise încă 2 ambulanţe la locul accidentului (nu ne-au trimis pe noi).

23.40 – Am primit informaţia că victimele au fost coborâte din zona accidentului la maşinile care urmau să-i evacueze înspre Horea.
23.45 – Am discutat cu responsabilul acţiunii (ISU Alba) dacă mai e nevoie de noi şi acesta ne-a spus că putem pleca.
23.46 – O maşină cu 6 salvatori pleacă spre Cluj pe ruta Câmpeni – Turda.
0.15 – Alte 2 maşini cu 7 salvatori spre Cluj pe ruta Poiana Horii – Beliş
0.50 – Voluntara Carmen Balog, medic rezident la UPU, pleacă spre Cluj cu maşina ISU de victime multiple.
1.15 – Maşina cu 2 salvatori din zona Beliş pleacă spre casă din Mătişeşti
5.00 – Ultimul membru al serviciului ajunge acasă din misiune.
 

Pe aceeaşi temă:

Poveştile eroilor din Apuseni. Cum au reuşit oamenii simpli să doboare tot sistemul  O armată de sute de oameni a luat muntele la picior, luni după-amiază, până după miezul nopţii, pentru a recupera victimele tragediei aviatice din pădurea de pe Vârful Pietreasa, aflat în judeţul Alba, la limita cu Clujul. Câţiva dintre ei au mobilizat voluntarii, au coordonat căutările şi i-au găsit pe morţi şi pe răniţi înaintea echipelor oficiale.

Rezultatele autopsiei pilotului Adrian Iovan şi a studentei, morţi în avionul care a aterizat forţat în Apuseni   Medicul Gheorghe Vieru, şeful IML Alba, a dat publicităţii, în urmă cu scurt timp,  rezultatele autopsiei efectuate la cei doi morţi în accidentul aviatic de la limita judeţului Cluj cu Alba, pilotul Adrian Iovan şi rezidenta.

EXCLUSIV Marius Pop, salvator în Apuseni: „112 e de vină pentru întârzierea de peste două ore. Coordonatele erau greşite“  „Ne-am dus la Crucea lui Iancu de două ori şi nu era absolut nimic. Am pierdut mai mult de două ore. Ştiţi cum i-am găsit? Am aflat că i-au găsit un pădurar. Noi am sunat la 112, fiind cu nişte localnici de-acolo care cunoşteau persoana respectivă. Chiar şi aşa, localnicii nu ştiau sigur care pădurar era pentru că sunt mai mulţi în acea zonă. Am reuşit să luăm numele pădurarului, am sunat la 112 şi am luat legătura telefonică cu el. Acesta ne-a spus exact unde se află. El nu a avut nevoie de GPS să ne spună, dar precizia a fost de ordinul metrilor“. a declarat Marius Pop, pentru „Adevărul“.

Victor Zota, coordonatorul Agenţiei Naţionale de Transplant: „Este inimaginabil că în anul 2014 să cadă un avion şi să nu-l găsească timp de şase ore”  „E inadmisibil că au fost descoperiţi atât de târziu. Ei trebuiau descoperiţi cu câteva ore mai devreme. Unde sunt echipajele noastre ISU?”, a fost reacţia lui Victor Zota asupra eficienţei autorităţilor.

FOTO VIDEO Reportaj din Apuseni: filmul tragediei aviatice, în care sute de săteni au încercat să-l salveze pe pilotul Adrian Iovan şi pe ceilalţi răniţi
Centrul comunei Horea din judeţul Alba, aflată undeva în creierii munţilor Apuseni, la limita cu Clujul, era înainte de miezul nopţii o „tabără“ unde s-au adunat medici de la SMURD şi de pe ambulanţe, salvamontişti, pompieri, jandarmi, dar şi oameni din satele învecinate ca să îi găsească pe cei şapte pasageri ai avionul căzut în pădure.

FOTO EXCLUSIV Tragedia aviatică din Apuseni: Adrian Iovan şi o rezidentă au murit. Medicii din Cluj: ceilalţi cinci răniţi sunt internaţi la Terapie Intensivă. Pilotul Adrian Iovan, aflat la bordul aparatului de zbor care a aterizat forţat, luni, în Munţii Apuseni, a murit. La câteva minute, rezidenta din acelaşi avion a murit. Avionul, care efectua o cursă medicală de la Bucureşti la Oradea, a forţat aterizarea într-o pădure de la graniţa judeţelor Cluj, Alba şi Bihor. La bord se aflau patru doctori, o rezidentă şi doi piloţi, care urmau să aducă în Bucureşti mai multe organe pentru transplant. 

Mărturii din avionul groazei. Unul dintre medicii supravieţuitori: „Ne-am prăbuşit, sunt întins pe pământ, abia respir”. Medicul Valentin Calu, rănit în accidentul aviatic din Munţii Apuseni în care pilotul Adrian Iovan a murit, a sunat-o imediat după prăbuşire pe directoarea medicală a Spitalului Elias, Dana Safta, şi i-a transmis starea în care se află.

Cine a fost Adrian Iovan, pilotul care a murit în tragedia aviatică din Apuseni. Pilotul Adrian Iovan, în vărstă de 54 de ani, cel care a murit luni seară în urma unui accident de avion din Munţii Apuseni, avea la activ zeci de ani de zbor, fiind unul dintre cei mai experimentaţi piloţi din România. Adrian Iovan hotărâse cu mai mulţi ani în urmă să efectueze curse private pentru a-şi suplini veniturile.

Cum a găsit un pădurar epava avionului înaintea autorităţilor. Epava avionului prăbuşit în Munţii Apuseni la graniţa judeţelor Cluj, Alba şi Bihor a fost gasită la altitudinea de 1.600 de metri, după mai bine de cinci ore, de către un pădurar, pe numele său Todea Avrămuţ. Acesta, după ce a identificat locul dezastrului înaintea autorităţilor, a direcţionat şi echipajele de urgenţă pentru a acorda primul ajutor răniţilor.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite