Dragoş Chiscoci, noul manager B.U.G. Mafia, despre strategia trupei pentru următorii ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dragoş Chiscoci, noul manager al B.U.G. Mafia FOTO: Arhivă personală Dragoş Chişcoci
Dragoş Chiscoci, noul manager al B.U.G. Mafia FOTO: Arhivă personală Dragoş Chişcoci

Membrii B.U.G. Mafia vor să demonstreze că, după 20 de ani de activitate, muzica lor poate încă impune noi standarde pe piaţa muzicală românească. . Noul manager, Dragoş Chiscoci, a explicat într-un interviu pentru „Adevărul” despre surprizele pe care trupa le pregăteşte.

Membrii formaţiei B.U.G. Mafia au decis, în urmă cu câţiva ani, să renunţe la contractul cu o casă de producţie, în favoarea distribuţiei independente. În 2015, „băieţii de după blocurile gri“ au revenit cu un hit, „Să Cânte Trompetele“, şi au decis să schimbe strategia de piaţă. Din acest motiv, au început să colaboreze, pe partea de management, cu Dragoş Chiscoci, un specialist cu experienţă internaţională. Acesta a discutat cu reporterii „Adevărul“ despre planurile celebrei formaţii de hip-hop româneşti.

„Adevărul“: De ce aţi ales să colaboraţi cu BUG Mafia, acum, într-o perioadă în care atât muzica hip-hop, cât şi notorietatea trupei nu mai sunt ceea ce au fost în perioada de „glorie”?

Dragoş Chişcoci

: De ce B.U.G. Mafia? Este simplu. Este o trupă de profesionişti, care a avut foarte mare grijă de propriul brand timp de mai bine de douăzeci de ani. Puţini se pot lăuda cu un palmares ca al lor. 

De ce acum? 

Pentru că avem un numitor comun. Ne ştim de ceva vreme şi am colaborat de-a lungul timpului, în diferite ipostaze, prima oară pe când lucram în presă şi le luam interviuri, aveam cam 20 de ani. Prin 2012 i-am inclus în line-up-ul celui mai mare festival din ţară la acea vreme şi cred că a fost prima oară când au acceptat colaboarea doar în baza unui “gentleman’s agreement”. A fost ca un test, urmat de tatonări reciproce, timp de câtiva ani, aşa... Mă întâlneam cu Vlad (Tataee) - care era şi managerul trupei - sau ne auzeam la telefon şi dezbăteam idei, de la strategii de live bookings până la publishing muzical sau asocieri de imagine. Într-un final, am identificat momentul oportun pentru a sta de vorbă serios şi a trece la următorul nivel. Trupa este acum într-o poziţie şi într-un moment al carierei sale în care activitatea ei se poate dezvolta foarte mult, pe mai multe planuri, şi acest lucru se poate realiza mult mai uşor cu o echipă alături. 

Care este strategia dumneavoastră legată de trupă?

Nu este vorba despre o relansare. B.U.G. Mafia a avut unul dintre hiturile anului 2015. In momentul de faţa trupa lucreaza şi în mod sigur fanii vor avea parte de noi materiale, poate chiar mai repede decât se aşteaptă. Când, ce şi în ce formă nu putem spune acum, face parte din planul menţionat. De asemenea, discutam despre o noua abordare a showurilor live, dar vom putea vorbi mai mult despre acest lucru la momentul potrivit.

B.U.G Mafia se pregăteşte să impuna noi standarde pe piaţa muzicală românească. Strategia pe următorii ani se bazează pe restabilirea unui flux de lucru consistent pentru trupă, ceea ce va conduce la apariţia unor noi materiale şi proiecte. De asemenea, ne vom concentra pe valorificarea imaginii trupei şi a catalogului muzical deja existent, cu accent pe identificarea şi implementarea unor noi oportunităţi  de exploatare. Obiectivul principal este consolidarea poziţiei B.U.G Mafia ca legenda vie a industriei muzicale româneşti, desigur în aceeaşi linie de până acum, respectiv alegând cu atenţie asocierile şi păstrând o legatură stransă cu fanii. Pe scurt, privind spre viitor, vă puteţi aştepta la o prezenţă mai activă atat în online, cât şi în offline şi la noi produse inovative. Altfel spus, B.U.G Mafia continuă pe drumul început acum 20 de ani şi va continua să rămână un reper al industriei muzicale prezente. Vorbim despre o abordare de business internaţională pentru un brand local într-o industrie atipică. 

Artiştii încă trimit propuneri de preţ tip „meniu” pentru concert

Care sunt „ingredientele” reţetei de succes pe care o trupă trebuie s-o aibă în România anului 2016?

Pentru B.U.G. Mafia, investiţia în calitate, în propriile produse muzicale, în propria imagine, în proprii fani s-a tradus într-o reţetă de succes. Peste 500.000 de useri Youtube, peste 1,4 milioane de fani pe Facebook, un reach de 800.000 de oameni pentru postările din social media (audienţe obţinute organic). Puţine trupe locale se pot lăuda cu o asemenea rezonanţă, loialitate şi dragoste în rândul propriilor ascultători. Un brand nu poate exista fără consumatori, nu poate fi respectat fără a oferi respect.  

Înainte de tragicul incident de la Colectiv trupele care nu ajungeau la radio sau TV rezistau datorită concertelor din cluburi şi de la diferite evenimente. Cum s-a schimbat piaţa de concerte după Colectiv?

Piaţa este încă în schimbare, vom vedea efectele în timp. Este un moment de cumpăna pentru artiştii autohtoni şi pentru industrie în general.

Internetul 2.0, YouTube, social media au schimbat foarte mult modul în care artiştii se promovează în toată lumea. S-a adaptat piata muzicală românească la noile tehnologii?

S-a adaptat destul de bine, uneori chiar mai repede decât cei de afară. În România se pot identifica diverse minusuri, dar accesul la tehnologie şi internet nu cred că se numără printre ele, şi mulţi dintre artiştii locali profită de asta. Cred că problema nu este de adaptare la mediul digital sau high-tech, ci faptul că multi artişti încă semnează contracte fără să consulte avocaţi, fără să diferenţieze digitalul de produs fizic, încă trimit propuneri de preţ tip “meniu” pentru concerte. Se poate spune că problema este mai mult de poziţionare, decât de tehnologie. 

image

Nu suntem obişnuiţi să plătim pentru muzică

Care este mesajul pe care B.U.G. Mafia vrea să-l transmită în România anului 2016.

La această întrebare Dragoş ne-a trimis răspunsul lui Vlad Irimia (Tataee): «Am început din 2015 să facem o serie de schimbări în echipa noastră, să aducem oameni noi, ceea ce ne va permite să ne concentrăm mai mult asupra muzicii. Referitor la mesajele B.U.G. Mafia, vorbim despre aceleaşi lucruri pe care le trăim toţi, nu s-au schimbat atât de multe în jurul nostru în ultimii ani. Abordarea rămâne aceeaşi, iar calitatea muzicii noastre va creşte la fiecare nou proiect».

Care este cea mai mare problemă a industriei muzicale din România lui 2016?

Sunt mai multe, corelate. Nu aş putea alege unul. Vorbind la modul general, faptul că nu suntem obişnuiţi (sau fortaţi…) să plătim conţinutul muzical şi faptul că nu avem suficient de mulţi bani să o facem s-ar număra printre principalele defecte.

Ce s-a întâmplat cu B.U.G. Mafia, cum a ajuns de la cea mai cunoscută trupă de rap/hip-hop din ţară, la o trupa despre care mai auzim ceva destul de rar?

B.U.G. Mafia este una dintre cele mai iubite trupe autohtone, indiferent de clasificarea muzicală. Cel mai recent single B.U.G. Mafia, „Să Cânte Trompetele”, se numără printre cele mai de succes piese ale anului 2015, fiind difuzată în heavy-rotation pe principalele posturi radio, generând peste 21 de milioane de vizualizari pe YouTube, fără să aibă videoclip. Doar pentru că trupa a reuşit să se menţină undeva într-o zonă mai „altfel” a industriei autohtone, în care succesul nu este echivalent cu o afişare publică dusă la suprasaturare, nu înseamnă ca fanii B.U.G. Mafia nu sunt la curent cu activitatea trupei.

B.U.G. Mafia este mai mult decât divertisment pentru fani

Cum pot fi românii convinşi să asculte şi să plătească pentru muzica de calitate?

În primul rand trebuie să îşi dorească să descopere şi să asculte muzica. Iar internetul joacă un rol important în acest demers. În ceea ce priveşte plătitul pentru muzică, discuţia e mai largă. Piratăm conţinut pentru că reglementarea pieţei de entertainment, cultura, muzică nu a fost până acum o prioritate pentru noi, românii.

Poate muzica B.U.G. Mafia să ajungă cunoscută la nivel internaţional?

Potrivit cifrelor record de vânzări şi audienţă, este deja unul dintre cele mai de succes nume din muzica rap europeană. Şi chiar dacă limba în care se exprimă nu este de largă circulaţie internaţională, să nu uităm că muzica este un limbaj universal, iar ei ştiu să-şi transforme mesajele în hituri. Poate tocmai din acest motiv au fost difuzaţi pe radio în Norvegia, Franţa, Spania, Ungaria, Serbia, Grecia. 

Spuneţi-ne trei proiecte în domeniul muzical din cariera dumneavoastră despre care consideraţi că au avut cel mai mare succes?

Multe proiecte mi-au adus satisfacţii, nu aş putea să aleg doar trei. Personal, resimt ca succes acel moment când văd cum fanii simt şi trăiesc muzica în faţa scenei, alături de idolii lor. De fiecare dată. 

Pe lângă piesele despre viaţa „după blocuri”, B.U.G. Mafia are câteva piese cu mesaj militant (anti-clasă politică sau cu mesaj naţionalist în sensul pozitiv al cuvântului – cum e piesa „România”). Poate muzica B.U.G. Mafia să fie mai mult decât divertisment?

Foarte mulţi tineri au crescut pe muzica B.U.G. Mafia, şi foarte mulţi încă o fac. În temele abordate de ei de-a lungul timpului se regăsesc mulţi oameni, în diferite momente ale vieţii lor. Eu sunt fan al trupei încă din adolescenţă şi am fost parte din “mişcarea” Hip-hop autohtonă, le-am urmărit activitatea şi evoluţia de-a lungul timpului şi pentru mine B.U.G. Mafia rămâne o legendă vie. Şi da, este mai mult decât divertisment pentru fani. Este un love-mark. Foarte puţine branduri se pot lăuda cu atât de mulţi admiratori care îşi tatuează logoul.

Cum a afectat criza economică, criza de calitate în favoarea cantităţii şi pirateria pe net industria de muzică autohtonă? 

Sunt doar parţial în măsură să vorbesc despre industria muzicală autohtonă, în ultimii zece ani interacţionând preponderent cu cea internaţională. Dar ascultând radio, aş putea spune că peisajul muzical mainstream s-a dezvoltat mult în ultimii ani, calitativ vorbind. Pe plan local, am colaborat mai mult cu proiecte noi şi muzică alternativă, pe partea de publishing sau booking internatţonal, şi sunt şi aici multe produse de calitate, multe piese bune.Dincolo de produsele muzicale, vorbind despre industrie în ansamblu, mă îndoiesc că unele dintre ”schimbările” / ”adaptările” s-ar fi putut întâmpla fără voia jucătorilor – artişti, management, labeluri, publisheri, organizatori de concerte, organisme de colectare etc. Industria locală a evoluat într-un mod destul de atipic faţă de cea internaţională, şi nu neapărat într-unul pozitiv. 

Carte de vizită Dragoș Chişcoci

Dragoș Chiscoci (33 de ani) a făcut cunoştinţă cu industria muzicală românească din facultate, când a lucrat ca jurnalist la o revistă pentru adolescenți. În 2003, a pus bazele unuia dintre primele label-uri independente de hip-hop din România (organizare de evenimente, casă de discuri, brand de streetwear). Din 2006, a  început să lucreze la Emagic în departamentul de comunicare. Din 2013 este Booking Director, ocupându-se de planificarea și urmărirea desfășurării evenimentelor, de la contactarea si contractarea artiștilor, până la finalizarea detaliilor financiare post eveniment.S-a implicat în organizarea unor concerte pentru artişti mari precum: Roger Waters, Madonna, Depeche Mode, Shakira, LadyGaga,Sting, Metallica, Lenny Kravitz, Iron Maiden, Red Hot Chili Peppers.

Citeşte şi:

Tataee, de la B.U.G. Mafia: „Suntem cu toţii revoltaţi după tragedia din Colectiv, când, de fapt, e vina noastră. E greu să recunoaştem asta“

VIDEO Interviu-eveniment (partea I). B.U.G. Mafia, la 20 de ani de carieră: „Nu avem averi, dar nu avem nici şefi. Foarte mulţi români nu-şi permit asta“

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite