Cum riscă să fie compromis un proiect de un miliard de euro din cauza birocraţiei. „Primăria a cerut autorizaţii inutile”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură au atras atenţia că proiectul metroului din Cluj este blocat în acest moment şi că există riscul pierderii finanţării europene. Birocraţia este cea care ar putea ucide încă din faşă acest proiect.

Asociaţia Pro Infrastructură (API) trage un semnal de alarmă şi atenţionează Primăria Cluj că proiectul metroului riscă să fie compromis din cauza incompetenţei şi a birocraţiei funcţionarilor publici. Astfel, există riscul ca Primăria Cluj să rateze obţinerea finanţării europene prin Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă. 

„Deşi este prezentat ca un viitor proiect de succes în Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), metroul din Cluj-Napoca evaluat la un miliard de euro este în prezent blocat în incompetenţă şi birocraţie, existând riscul de a rata acest tren al finanţării europene. Includerea proiectelor în acest PNRR presupune finalizarea studiilor şi contractarea lucrărilor până cel târziu în anul 2022. În aceste condiţii, proiectul metroului din Cluj-Napoca aflat în etapa studiului de fezabilitate este într-o cursă contra-cronometru pentru finalizarea acestui studiu, iar apoi lansarea şi finalizarea licitaţiei pentru lucrări până în 2022”, e mesajul API.

Reprezentanţii Asociaţiei spun că municipalitatea clujeană a solicitat autorizaţii de construire, avize şi numeroase formulare absolut inutile pentru realizarea forajelor geotehnice, în cel mai pur stil birocratic, asta deşi legea prevede derogări pentru proiectele mari de infrstructură. 

„Ei bine, primăria pare că nu înţelege importanţa acestui proiect, abordând relaţia cu prestatorul angajat să realizeze studiile într-o manieră ultra-birocratică, de multe ori inutilă. Astfel, deşi legea prevede derogări speciale pentru proiectele de interes naţional finanţate din fonduri europene, primăria a solicitat autorizaţii de construire, avize şi numeroase formulare inutile pentru realizarea forajelor geotehnice. Până la soluţionarea acestei situaţii, proiectul este blocat.

O întârziere de până la şase luni în pornirea studiilor geotehnice ar putea anula şansele contractării lucrărilor în 2022 şi, astfel, ar însemna ratarea finanţării europene din PNRR. Solicităm PCN mai mult profesionalism în gestionarea marilor proiecte de infrastructură extrem de necesare în Regiunea Nord-Vest. Doar cu o abordare pro-activă vor fi transformate în realitate aceste investiţii de miliarde într-un orizont de timp rezonabil", au scris cei de la API.

Autorităţile sunt optimiste

În schimb, primarul Emil Boc spune că pentru realizarea metroului clujean se va apela şi la fonduri europene din exerciţiul financiar 2021-2027. El a anunţat că studiul de prefezabilitate a fost finalizat. Astfel, experţii au estimat că magistrala de 14,4 kilometri va costa aproape un miliard de euro, iar durata de execuţie ar fi de 11 ani. Într-o primă fază, metroul va străbate o parte a oraşului şi va asigura o legătură cu cea mai mare comună din ţară, Floreşti, localitate având o populaţie estimată de circa 70.000-80.000 de locuitori. Ulterior, linia va fi extinsă şi spre alte localităţi din zona metropolitană Cluj.

„Studiul de prefezabilitate pentru metrou e gata, va urma să fie aprobat şi de comuna Floreşti şi înaintat Guvernului. Dezvoltarea zonei metropolitane este foarte importantă din punct de vedere al metroului şi trenului metropolitan. Sunt 70.000 de maşini pe ruta Floreşti-Cluj în 24 de ore.Metroul va avea o lungime de 14,4 km, 14 staţii, iar costurile sunt de 986 de milioane de euro. Durata de implementare va fi de aproape 11 ani”, spune Emil Boc. 

Şi premierul Ludovic Orban spune că proiectul va fi dus la bun sfârşit şi dă asigurări că Guvernul României se va implica şi va facilita obţinerea de fonduri europene pentru metroul din Cluj. 

„Avem un proiect important, curajos, în care cred că puţină lume crede, şi aici mă refer la metrou, dar sunt aici ca să vă garantez o implicare totală a Guvernului, alături de Primăria municipiului Cluj-Napoca, în realizarea acestui obiectiv, care este extrem de important şi de util. Traficul în Cluj a atins nişte indicatori care fac necesară, eficientă şi utilă realizarea unei investiţii. În prima fază, o linie de metrou pe o lungime de 16 kilometri. Sigur că ulterioare dezvoltări urmează să fie discutate, dar în ceea ce ne priveşte, Guvernul susţine acest proiect”, a spus Orban

Vă mai recomandăm

Emil Boc a anunţat cât va costa metroul din Cluj şi cât vor dura lucrările. Comparaţia cu Metroul Drumul Taberei

Ludovic Orban anunţă o investiţie colosală la Cluj. „Puţini cred în acest proiect, dar garantez că se va face”

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite