Cum pot face românii bani din Brexit. Soluţia ingenioasă găsită într-un week-end de un ardelean

Cum pot face românii bani din Brexit. Soluţia ingenioasă găsită într-un week-end de un ardelean

Imagine de pe site-ul creat de Adrian Docea, transylvaniabeyond.com

„Noi avem un plan“, aşa se numeşte proiectul unei echipe din Cluj care oferă o soluţie neaşteptată tinerilor antreprenori din Anglia: mutarea în Transilvania. Da, în acea Transilvanie pe care străinii o văd drept tărâmul lui Dracula şi a vampirilor. Site-ul creat de Adrian Docea şi dezvoltat de colegii săi să se numeşte transylvaniabeyond.com şi e deja vedetă peste hotare, în The Guardian şi Bussiness Insider.

Ştiri pe aceeaşi temă

„După ce am exportat creiere spre UK timp de 25 de ani, ar fi neaşteptat de frumos să luăm o parte din ele înapoi, împreună cu un implant de cultură antreprenorială britanică“, spune Adrian Docea, co-fondator şi director de creaţie la Heraldist & Wondermarks. Adică omul cu ideea. Cel care în weekend a creat un site care doar prin distribuiri pe Facebook a avut un impact colosal: 30.000 de vizitatori, peste 100 de emailuri în 48 de ore de la antreprenori şi tineri londonezi interesaţi să vină la Cluj şi să înceapă o companie aici. „Totul cu un simplu site construit în weekend şi 100 euro investiţi din buzunar în Facebook ads“, nota el pe Facebook. Gestul său simplu, bine gândit, arată şi cât de uşor pot fi puse lucrurile în mişcare.

Proiectul său se numeşte simplu „We have a plan“/„Avem un plan“ şi de când deschizi pagina transylvaniabeyond.com te izbeşte o mare gri, o Europă albastră şi o Anglie izolată în alb cu roşu.

Sus, în dreapta site-ului vezi scris, într-un stil prietenos:- „Brexit. You never thought this could actually happen but here we are. So here's the thing: if you don't fancy the idea of being stuck on an island with Boris & Nigel for the rest of your life, we might have a plan“/„Brexit. Nu ai crezut niciodată că aşa ceva chiar s-ar putea întâmpla, dar iată-ne aici. Dacă nu-ţi surâde ideea de a rămâne blocat, pentru tot restul vieţii tale, pe o insulă împreună cu Boris & Nigel, s-ar putea să avem un plan“.

Iar după ce apeşi pe „află mai multe“ ţi se arată şi soluţia: mutarea în Transilvania. Şi tot citind afli de ce ai alege Transilvania drept noua ta casă:

„Ar fi bine să ştii că deja am convins cel puţin un cetăţean britanic să aprecieze Transilvania: Prinţul Charles. Transilvania este pur şi simplu incredibilă“.

Urmează apoi un şir lung de motive, cunoscute românilor:

  • Cele mai spectaculoase peisaje din Europa
  • Cea mai bună viteză la internet din UE
  • Cei mai mulţi specialişti IT din UE
  • Majoritatea tinerilor români stăpânesc bine engleza
  • Mediu potrivit pentru start-up-uri
  • Curse aeriene care te leagă de marile oraşe europene
  • Un sistem sanitar privat foarte bun
  • Cele mai tari festivaluri din Europa
  • Cele mai mari parcuri naturale din Europa
  • Străzi surprinzător de sigure
  • O foarte bună calitate a vieţii – mai bună decât cea din Londra, Paris, Barcelona, Praga şi Manchester.
  • Surprinzător de „puţini“ vampiri
  • Mâncare delicioasă
  • Transilvania este cea mai interesantă regiune de vizitat din lume, spun ghidurilor turistice
  • Clujul, cel mai prietenos oraş din Europa

La final vine şi concluzia: „De un singur lucru are nevoie Transilvania: de tine“, aşa se încheie şirul de argumente prezentate într-un stil prietenos, foarte familiar, convingător - fie doar pentru o vizită, cu multe fotografii ce-ţi fură ochii.

Adrian Docea şi Elena Hurjui, co-fondatorii Heraldist&Wondermarks  FOTO arhivă personală

Rezultatele de până acum ale acestei campanii sunt: peste 74.000 de intrări pe site, 330 de share-uri pe Facebook, 21 de mailuri ale unor englezi interesaţi de o posibilă mutare a afacerilor lor la Cluj - din care 12 chiar vor să investească în Cluj.

Adrian Docea (35 de ani), director de creaţie la Heraldist&Wondermarks şi co-fondator al firmei amintite alături de Elena Hurjui, a creat site-ul, iar ulterior echipa sa l-a ajutat.

Adrian spune într-un interviu, pentru „Adevărul“, cum a început totul.

De la ce a pornit acest proiect?

„Transylvania Beyond“ a început, de fapt, anul trecut, când am construit primul brand al Transilvaniei. Am chiar înregistrat marca „Transylvania The Land Beyond The Forest“ - traducerea directă din latină a numelui trans-silvania) la OSIM - pentru a putea atrage mai uşor parteneri într-un proiect coerent. Se termina sezonul turistic şi nu am mai apucat să-l creştem, însă proiectul revine anul ăsta cu campania „We Have A Plan“. E un moment neplăcut pentru britanici, am observat că mulţi oameni din business-ul londonez sunt frustraţi de nouă realitate şi se gândesc să îşi mute afacerile pe continent. Aşa că am vrut că România să fie prima care să zică într-un mod cât mai vocal: „haideţi la noi“. E ospitalitate românească plus oportunism economic.

A cui a fost ideea?

Am început singur în weekend cu partea de structurat informaţii şi de construit website-ul, însă după lansare, răspunsul din partea britanicilor a fost atât de rapid şi de puternic încât a trebuit să-mi rog toţi colegii să mă ajute.

Cum ai reuşit să faci vizibil site-ul într-un timp atât de scurt?

Am dat un share proiectului pe Facebook şi prietenii au dat şi ei mai departe. Au fost peste 100 de share-uri încă din prima zi, după care proiectul s-a răspândit destul de repede.

Cum ai gândit acest proiect (pe termen lung)?

Cred că ar trebui să devină ceea ce era menit de la bun început să devină: proiectul de brand de regiune al Transilvaniei.

Toate regiunile istorice/culturale/economice din Europa au proiecte de branding regional. Iar România are norocul să aibă regiunea cu cea mai mare notorietate din jumătatea estică a continentului. E timpul doar să spunem străinilor şi altceva despre Transilvania decât vampiri.

Ne-ai spus că nu te-ai aşteptat la asemenea reacţii: mii de vizualizări şi zeci de mailuri. Dar la ce te-ai aşteptat?

M-am aşteptat să ne scrie din când în când câte un britanic rătăcit, să ne zică ce natură frumoasă e în România. Nu mă aşteptăm să începem să primim o dată la 6 minute câte o cerere de informaţii pentru o posibilă relocare în România. După ce am exportat creiere spre UK timp de 25 de ani, ar fi neaşteptat de frumos să luăm o parte din ele înapoi, împreună cu un implant de cultură antreprenorială britanică.

Ce urmează acum în proiect?

Căutăm companii de importantă regională şi naţională care să susţină cu un buget de media online proiectul, aşa încât informaţia să ajungă la milioane de britanici şi europeni, nu doar la câteva sute de mii. Deja au apărut primele branduri care şi-au oferit direct ajutorul. Aş vrea să formăm în săptămânile următoare un consorţiu de companii interesate să promoveze Transilvania, şi implicit România, că destinaţie turistică şi de investiţii. Heraldist&Wondermarks, compania pe care am co-fondat-o împreună cu partenera mea Elena Hurjui, va oferi pro-bono direcţia strategică, conceptele creative de promovare şi managementul campaniilor.

Ce spun britanicii în mailuri?

Sunt deja sute de mailuri şi recunosc că nici eu, nici colegii mei nu am apucat să le aprofundăm pe toate. O mare parte dintre ei au scris că răspuns la scopul declarat al campaniei, şi anume de a aduce antreprenori britanici în România. Şi pentru aceştia încercăm să creăm o bază de date de contacte, companii, organizaţii care să poată să îi ajute cu tot ce au nevoie de acum până când îşi fondează o companie aici, şi chiar şi în primii ani de acomodare.

Cum poate fi transformată ideea ta într-un lucru real, palpabil unde englezii pot investi? De ce ar fi nevoie?

De susţinerea companiilor care vor să promoveze regiunea, de susţinerea organizaţiilor din Cluj şi Transilvania care vor să îşi ajute comunitatea şi pot să le asigure o aterizare mai lină aici a unei posibile comunităţi de britanici, de furnizori super-competenţi de servicii, aşa încât antreprenorii britanici să poată să aibă un start mai rapid.

Exerciţiul făcut în weekend arată cât de lejer se pot atrage investitori şi pune punctul pe „i“ în ce priveşte competenţa autorităţilor. Cum vezi tu lucrurile?

Poate fi simplu dacă e făcut cu cap, cu creativitate, dacă te mişti repede şi înţelegi că brandul de ţară nu se mai face cu spoturi TV de milioane de dolari pe televiziunile internaţionale, ci se construieşte în fiecare zi cu iniţiative curajoase.

Ce crezi că nu reuşesc românii să vadă/să aprecieze la ţara lor?

Cred că românii văd şi valoarea, şi problemele din ţara lor. Au plecat din lipsa de oportunităţi relevante pentru ei sau pentru că afară existau oportunităţi care nu există aici. Unii se vor întoarce, alţii nu.

Am intrat într-un secol în care poţi fi român oriunde ai fi sau poţi să te simţi un cetăţean al planetei de aici, din România.

 

Mai puteţi citi:

Povestea românului care a fondat un institut la faimoasa universitate Oxford: „Tendinţa de a-i defini pe români ca fiind «ceilalţi» a fost dureroasă pentru mulţi“

Marius Turda este un istoric român pe care pasiunea şi perseverenţa l-au dus departe, din Maramureşul istoric la mediul academic de la Oxford. De 10 ani predă la renumita universitate britanică Oxford, în cadrul căreia a fondat şi Institutului Cantemir.

VIDEO Brexit la Bruxelles. „NU!“, răspunsul dat de Preşedintele Comisiei Europene unei jurnaliste britanice care a stârnit aplauzele a zeci de ziarişti

"Nu" - acesta este răspunsul care a provocat aplauzele zecilor de jurnalişti prezenţi la conferinţa de presă a preşedintelui Comisiei Europene, Jean-Claude Junker. Preşedintele a răspuns astfel unei jurnaliste britanice care l-a întrebat dacă rezultatul referendumului din Marea Britanie este începutul sfârşitului Uniunii Europene.

citeste totul despre: