Clujul renunţă la biletele de hârtie pentru transportul în comun. Sistem de ticketing în valoare de 26 de milioane de lei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Începând din această lună, la Cluj-Napoca va fi pus în funcţiune sistemul de ticketing implementat printr-un proiect european în valoare de 26 de milioane de lei. Proiectul prevede înlocuirea biletelor şi abonamentelor clasice cu carduri de călătorie, ce vor fi cumpărate de la automate instalate în staţii. Cele două sisteme de eliberare a legitimaţiilor de călătorie vor funcţiona în paralel timp de aproximativ 12 luni.

Începând din această lună, la Cluj-Napoca va fi pus în funcţiune sistemul de ticketing implementat prin proiectul european  „Modernizarea şi extinderea sistemului public de transport în comun în Zona Metropolitană Cluj – etapa I”. 

”Am încheiat recepţionarea aparatelor şi a dotărilor din sistemul de ticketing, iar în momentul de faţă intrăm în etapa de punere în funcţiune. Este vorba despre 61 de automate care sunt pregătite să fie date în folosinţă şi 87 de staţii modernizate. Începând din luna septembrie, cele 61 de automate vor fi date în folosinţă treptat: primul automat va funcţiona în staţia Someşul de pe Bulevardul 21 Decembrie 1989, urmând ca în zilele următoare să se pună în funcţiune şi restul automatelor, circa 2-3 pe zi, astfel încât pe parcursul lunilor septembrie şi octombrie să devină toate funcţionale. Din luna octombrie, va începe şi vânzarea cardurilor nenominale de la automate. O persoană va putea să îşi cumpere un card pe care să încarce o sumă de bani cu care să circule o oră, două ore, o zi, cu autobuzul, troleibuzul sau tramvaiul. Începând cu luna noiembrie se vor deschide centrele de vânzare pentru carduri nominale, care vor înlocui actualele legitimaţii de călătorie din carton. Treptat, şi abonamentele elevilor, studenţilor şi pensionarilor vor fi înlocuite de pe suport pe hârtie pe acest suport nou specific sistemului de ticketing”, a explicat primarul Emil Boc.

Pe ce s-au cheltuit banii

Valoarea totală a proiectului a fost de circa 33,6 milioane de lei, iar în urma licitaţiei s-a ajuns la 26 de milioane de lei. Constructor a fost asocierea SC RAMB SISTEM SRL cu SC CS VISON SRL. Contractul de executie lucrări s-a semnat în 28.06.2013.

Proiectul în valoare de 26 de milioane de euro este compus din mai multe obiective:

- Modernizarea a 87 staţii de transport public călători existente în municipiu şi alinierea acestora la standardele internaţionale în domeniu (din punct de vedere al parametrilor tehnici şi operaţionali), în vederea asigurării unui grad mai mare de confort şi siguranţă; realizarea unui design atractiv al staţiilor şi dotarea acestora cu bănci, coşuri de gunoi şi panouri de afişaj.

- Asigurarea iluminatului în 35 din staţiile modernizate, în vederea asigurării unui trafic sigur şi eficient.

- Montarea de panouri de afişaj ce vor furniza informaţii legate de timpul estimat de sosire în staţie a mijloacelor de transport în comun (74 de panouri).

- Creşterea confortului călătorilor prin implementarea tarifării orare şi posibilitatea folosirii titlurilor de călătorie pe orice mijloc de transport în comun şi pe o anumită perioadă de timp, indiferent de traseul parcurs.

- Montarea unui sistem automat, non-stop, de eliberare a legitimaţiilor de călătorie; amplasarea în zonele cu un flux important de călători a 61 de automate pentru eliberarea legitimaţiilor de călătorie non stop; amplasarea a 136 de validatoare a legitimaţiilor de călătorie în staţii şi a 327 de validatoare în mijloacele de transport în comun

 Mijloacele de transport în comun sunt dotate cu validatoarele duale care interacţionează cu cardurile contactless ale călătorilor şi biletele de hârtie, precum şi cu computerele de bord, care stochează oferta tarifară şi funcţionează ca o memorie tampon pentru validatoare până la punctele de descărcare date situate la capete de linii, unde datele colectate pe traseu sunt introduse în sistemul automat. Aparatele sunt monitorizate şi supravegheate video.

Detalii tehnice 

Sistemul automat de eliberare legitimaţiilor de călătorie este un sistem complex, modern, bazat în principal pe informaţia electronică, având ca obiectiv principal îmbunătăţirea calităţii serviciilor de transport asigurate călătorilor. Acesta are la bază tehnologia contactless, tehnologie care se regăseşte în următoarele dispozitive inteligente:

- automate stradale pentru vânzarea titlurilor de călătorie;

- validatoare contactless ca modalitate de validare a legitimaţiilor de călătorie;

- terminale portabile destinate controlului validităţii legitimaţiilor de călătorie;

- carduri contactless ca suport fizic pentru legitimaţiile de călătorie.

Validatoarele contactless permit validarea cardului, utilizatorul fiind informat de succesul sau eşecul acesteia prin semnale vizuale şi sonore. În plus, validatoarele pot fi folosite de călători şi pentru a interoga datele despre titlurile de călătorie de pe cardul contactless (de exemplu, timpul de călătorie rămas).

Cardul contactless este un card inteligent (echipat cu memorie locală  şi microprocesor) care comunică wireless cu cititorul de carduri. Conţine o interfaţă de comunicaţie radio şi memorie, este garantat pentru cel puţin 100.000 de cicluri încărcare-descărcare, iar retenţia datelor pentru cel puţin 10 ani. În aceste condiţii, se poate conta pe o durată medie de viaţă de 5 ani.

12 luni cele două sisteme funcţionează în paralel

Echipamentele vor fi în permanenţă monitorizate în mod automat de către sistem şi orice probleme ale infrastructurii hardware vor fi imediat raportate, pentru a se putea interveni la timp şi a minimiza riscul defectării iremediabile a unui echipament.

 Actualul sistem de eliberare a legitimaţiilor de călătorie va funcţiona în paralel cu noul sistem de timp de aproximativ 12 luni.

Citeşte şi

Primarul Clujului, Emil Boc, a inaugurat o maimuţă.  „Monumentul” este mascota oraşului înfăţit Rockford

Zece fotografii care demonstează că în acest weekend Clujul a fost Capitala Europeană a Tineretului

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite