Cercetătorii au descoperit cel mai eficient exerciţiu de antrenament al creierului. Cum îţi îmbunătăţeşti memoria şi atenţia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Atunci când testează în ce mod influenţează capacitatea cognitivă diferite antrenamente ale minţii, cercetătorii folosesc două exerciţii de bază. Cercetătorii americani de la Universitatea Johns Hopkins au descoperit că unul dintre acestea este semnificativ mai bun pentru îmbunătăţirea abilităţilor de care oamenii au nevoie la şcoală şi la muncă.

Una dintre cele doua metode de antrenament al creierului pe care majoritatea oamenilor de ştiinţă le folosesc în cercetare este semnificativ mai bună în ceea ce priveşte îmbunătăţirea memoriei şi a atenţiei, au descoperit cercetătorii de la Universitatea Johns Hopkins (Washington, SUA). Respectiva metodă produce, de asemenea, schimbări mai semnificative în activitatea creierului.

Deşi acest exerciţiu nu a făcut pe nimeni mai inteligent, a îmbunătăţit foarte mult aptitudinile la care oamenii trebuie să exceleze la şcoală şi la locul de muncă. Aceste rezultate, publicate în de „Journal of Cognitive Enhancement”, sugerează că este posibil să pregătim creierul la fel cum facem cu alte părti ale corpului folosind antrenamente direcţionate.

Contează ce tip de antrenament faci

„Oamenii spun că antrenamentul cognitiv funcţionează sau nu funcţionează, însă noi am arătat că important este ce fel de antrenament faceţi", a spus autorul principal Kara J. Blacker, fost post-doctorand Johns Hopkins în ştiinţele psihologice şi ale creierului. „Acest antrenament pare să arate cele mai consecvente rezultate şi cel mai mare impact asupra performanţei şi ar trebui să fie cel pe care ne concentrăm dacă suntem interesaţi în îmbunătăţirea cogniţiei prin antrenament”, spune cercetătorul. 

S-au testat cele mai importante antrenamente ale creierului

Oamenii de ştiinţă care încearcă să determine dacă exerciţiile pentru creier îmbunătăţesc performanţele cognitive au avut rezultate contradictorii. Cercetătorii de la Universitatea Johns Hopkins au suspectat că problema nu a fost ideea de antrenament al minţii, ci tipul de antrenament pe care cercetătorii au ales să-l testeze. Ei au decis să compare direct principalele tipuri de exerciţii şi să măsoare activitatea creierului oamenilor înainte şi după antrenament; 

Trei grupuri de voluntari

În primul rând, echipa a adunat trei grupuri de participanţi, toţi adulţii tineri. Toată lumea a luat o baterie iniţială de teste cognitive pentru a determina memoria de lucru de bază, atenţia şi inteligenţa. La toată lumea s-a efectuat, de asemenea, o electroencefalogramă (EEG) pentru a măsura activitatea creierului. Apoi, toată lumea a fost trimisă acasă să practice un exerciţiu pe calculator timp de o lună. Având în vedere că sunt două tipuri de exerciţii importante pentru antrenamentul minţii, primele două grupe au folosit fiecare câte un tip de exerciţiu, iar al treilea a practicat o sarcină de control.

Programele de antrenament folosite nu sunt produse comerciale disponibile pentru consumatorilor, ci sunt destinate oamenilor de ştiinţă pentru a testa memoria de lucru a creierului.

Toată lumea sa antrenat cinci zile pe săptămână timp de 30 de minute, apoi sa întors la laborator pentru o nouă rundă de teste pentru a vedea dacă ceva despre creierul sau abilităţile cognitive sa schimbat.

Cel mai eficient exerciţiu 

Cercetătorii au descoperit că grupul care a practicat ceea ce este cunoscut ca un exerciţiu „dual n-back” a arătat o îmbunătăţire cu 30% a memoriei de lucru. Acest lucru a fost aproape dublu faţă de câştigurile realizate de grupul care lucrează cu cealălalt exerciţiu cunoscut sub numele de „interval complex”. Grupul „dual n-back” a prezentat, de asemenea, schimbări semnificative în activitatea creierului în cortexul prefrontal, regiunea critică responsabilă de învăţarea superioară.

„Dual-n-back” este un test de memorie în care oamenii trebuie să-şi amintească o secvenţă de actualizare constantă a stimulilor vizuali şi auditivi. Participanţii la Johns Hopkins au văzut nişte pătrate pe o reţea în timp ce au auzit câte o literă. Aceştia trebuiau să-şi amintească dacă pătratul pe care tocmai l-au văzut şi litera pe care au auzit-o sunt aceleaşi ca cele percepute înainte cu o rundă. Pe măsură ce testul a devenit mai greu, au trebuit să reamintească pătrate şi litere mergând  înapoi două, trei şi patru runde. 

Celălalt test, numit „interval complex”, implică, de asemenea, amintirea articolelor într-o secvenţă. Există o distragere a atenţiei, dar nu este nevoie să se actualizeze în permanenţă elementele în minte.

Studiul demonstrează că „dual- n- back” este un exerciţiu mai bun pentru a instrui memoria de lucru, cea pe care oamenii se bazează pentru a ţine temporar detalii în mintea lor, cum ar fi numerele de telefon sau adresele la care trebuie să ajungă. 

Abilităţi vitale pentru şcoală şi muncă

Aceste abilităţi sunt vitale pentru modul în care oamenii performează în şcoală şi la locul de muncă, când sarcinile sunt noi şi nu se pot baza doar pe vechile cunoştinţe şi obiceiuri, spune coautorul Susan Courtney, un neurolog şi profesor de ştiinţe psihologice la Universitatea Johns Hopkins.

„Constatările sugerează că această sarcină particulară schimbă ceva din structura creierului. Există ceva despre secvenţierea şi actualizarea informaţiilor care stimulează cortexul pre-frontal”, a spus Courtney.

Următorul pas, spun cercetătorii, este să-şi dea seama de ceexerciţiul este atât de bun pentru a îmbunătăţi memoria de lucru şi apoi să-şi dea seama cum să-l facă şi mai eficace. 

Citeşte şi

Cercetătorii au descoperit cum poate faţa noastră să dezvăluie dacă suntem bogaţi sau săraci

Studiul făcut în 23 de ani, cu 2 milioane de participanţi: obezitatea în adolescenţă creşte riscul unui anumit tip de cancer

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite