Cele mai puternice erupţii vulcanice din istorie. Sute de mii de oameni au murit de-a lungul timpului îngropaţi în lavă şi cenuşă sau înecaţi de tsunami

Vulcanii au modelat Terra pe parcursul a sute de milioane de ani, însă tot ei sunt consideraţi de numeroşi oameni de ştiinţă adevărate bombe cu ceas.

Cercetătorii au atras atenţia că erupţia unuia dintre cei 20 de supervulcani de pe suprafaţa Globului ar putea să aibă efecte majore asupra climei şi ecosistemului. Recent, specialiştii NASA au prezentat un raport cu privire la riscurile pe care le prezintă supervulcanul  din Parcul Naţional Yellowstone. Concluziile studiului publicat în urmă cu doar câteva luni au stârnit îngrijorare, iar coordonatorul echipei de cercetători, Brian Wilcox, a vorbit despre faptul că o astfel de erupţie ar avea efecte devastatoare.

Erupţii uriaşe au avut loc la Yellowstone, în urmă cu aproximativ două milioane de ani, dar şi acum circa 650.000 de ani. Aşa s-a format şi un crater imens, cu diametrul de de aproape 73 de kilometri.

Pericolul vine din Golful Napoli

Vulcanologii susţin că un astfel de fenomen ar fi avut loc în urmă cu aproape 40.000 de ani şi lângă Napoli, când erupţia vulcanului Campi Flegrei a acoperit practic Europa cu un start de cenuşă care ajungea la câţiva metri. Centrul vulcanului este situat sub apele Golfului Napoli, lângă localitatea Pozzuoli.

Imagine indisponibilă

Mai recent, în anul 79, foarte aproape de  Campi Flegrei, vulcanul Vezuviu a distrus în totalitate oraşul Pompeii şi a ucis peste 25.000 de oameni.

Mai la est, în jurul anului 1500 î.Hr, erupţia vulcanului Thera din insula Santorini a provocat o adevărată catastrofă. Schimbările climatice de atunci au afectat nu numai Europa, ci au fost resimţite la nivelul întregii planete. Explozia uriaşă, dar şi cutremurele şi valurile tsunami au scufundat numeroase insule din arhipeleagul elen şi au provocat declinul civilizaţiei minoice.

Erupţiile secolului XIX

Vulcanul Krakatoa a erupt pe 26 aprilie 1883, iar exploziile uriaşe şi cutremurele asociate au provocat un tsunami devastator. Valurile au atins 40 de metri şi au ucis aproape 35.000 de oameni.

O adevărată catastrofă care a dus la moartea a peste 70.000 de oameni sau chiar 100.000, potrivit altor surse, a avut loc în 1815 în Indonezia, pe insula Sumbawa. Zgomotele produse de erupţie s-au auzit şi pe insula Sumatra, situată la aproape 2.000 de kilometri, iar cenuşa purtată de vânt a ajuns chiar şi în Europa. Cantitatea uriaşă de sulf eliberată a avut efecte serioase asupra climatului ducând la scăderea temperaturilor în întreaga lume. Timp de mai bine de 100 de ani, insula a rămas nelocuită fiind considerată neprimitoare.

Cluj-Napoca