Ce s-ar fi întâmplat cu jurnaliştii de la Charlie Hebdo dacă ar fi trăit într-o ţară islamică şi l-ar fi caricaturizat pe profetul Mahomed

Ce s-ar fi întâmplat cu jurnaliştii de la Charlie Hebdo dacă ar fi trăit într-o ţară islamică şi l-ar fi caricaturizat pe profetul Mahomed

Preşedintele filialei clujene a Ligii Islamice şi Culturale din România, Diab Iyad. FOTO: Remus Florescu

Preşedintele filialei clujene a Ligii Islamice şi Culturale din România, Diab Iyad, a explicat pentru „Adevărul” ce s-ar fi întâmplat într-o ţară islamică dacă într-o publicaţie ar fi apărut caricaturi jignitoare la adresa profetului Mahomed. El a susţinut că Islamul este o religie a păcii, iar Mohamed nu ar fi acceptat uciderea ziariştilor francezi.

Ştiri pe aceeaşi temă

În nicio ţară musulmană jurnaliştii care ar fi publicat caricaturi jignitoare la adresa profetului Mahomed nu ar fi fost condamnaţi la moarte, crede preşedintele filialei clujene a Ligii Islamice şi Culturale din România, Diab Iyad (44 de ani). Originar din Palestina, el a venit în România de la 17 ani. Este de profesie farmacist, căsătorit cu o româncă şi tatăl a două fetiţe.
 
„Dacă vorbim despre cea mai gravă jignire care poate fi adusă lui Mahomed pedepsele într-o ţară islamică pot fi să-şi ceară scuze, aplicarea unei amenzi sau, în condiţii extreme, închisoare. S-au întâmplat fapte mai grave, au fost oameni care au înjurat religia sau au vorbit urât despre Islam, dar nu au fost omorâţi”, a precizat Diab Iyad, care a depus, vineri, alături de ziariştii clujeni o lumânare în memoria jurnaliştilor francezi ucişi în Paris.
 
Reprezentantul Ligii Islamice a condamnat vehement acţiunea teroriştilor din Franţa: „Islamul nu poate fi prezentat de orice nebun care ucide în numele lui Alah şi nici măcar nu cunoaşte religia islamică”. Coranul spune că viaţa unui om poate fi luată doar dacă el a luat la rândul său o viaţă sau a adus o stricăciune pe pământ. „O stricădiune pe pământ înseamnă să aduci un dezastru, să faci o faptă foarte gravă. Nu există nicio interpretare posibilă a Coranului care să spună că un desen este o stricăiune care să poată fi pedepsită cu moartea”, a detaliat Diab Iyad.
 
În plus, conform Coranului, un om nu poate să-şi facă dreptate singur. „Doar statul pune în aplicare legile din Coran, iar Legile Islamului se aplică numai în statul musulman. Un musulman este obligat să respecte legile ţării unde se află, iar dacă nu este de acord cu aceste legi, părăseşti ţara respectivă. Ţări ca Franţa, Germania, România ne-au primit, ne-au asigurat toate condiţiile, de cultură,  de sănătate, condiţii sociale, linişte, pace, securitate şi vin nişte nebuni să aducă teroare”, mai spune musulmanul.  

Diab Iyad a depus alături de ziariştii clujeni o lumânare în memoria jurnaliştilor francezi ucişi în Paris.FOTO: M.P.
 
„Dacă vorbim despre cea mai gravă jignire care poate fi adusă lui Mahomed pedepsele într-o ţară islamică pot fi: să-şi ceară scuze, aplicarea unei amenzi sau, în condiţii extreme, închisoare. S-au întâmplat fapte mai grave, au fost oameni care au înjurat religia sau au vorbit urât despre Islam, dar nu au fost omorâţi”
Preşedintele filialei clujene a Ligii Islamice şi Culturale din România, Diab Iyad
 

Mahomed a fot înjurat şi bătut, dar nu i-a omorât pe cei care i-au făcut asta

 
„Musulmanii sunt foarte bine legaţi de Islam în viaţa cotidiană. Când îşi îmbracă cămaşa musulmanul spune o rugăciune, când bea o cafea, el spune o rugăciune. Mohamed nu e o icoană de pus pe perete. Mohamed nu a fost desenat de niciun musulman din respect. Simplul fapt de a-l desena pe profet, chiar dacă se face într-un context pozitiv, este o jignire. Este clar că aceste caricaturi au deranjat pe toţi musulmanii, dar categoric această jingnire nu se pedepseşte cu moartea nici măcar într-un stat islamic”, a susţinut Diab Iyad. Cum se poate lupta împotriva jignirilor aduse de caricaturiştii francezi? „Când a fost scandalul caricaturilor din Danemarca, Liga Islamică din România a decis să le ignore, pur şi simplu nu le-am băgat în seamă, pentru atunci când tu vii să negi, să critici, exact asta faci, le dai importanţă. Foarte puţină lume ar fi ştiut de aceste caricaturi dacă jurnaliştii nu ar fi fost ucişi. Aceste probleme se pot rezolva şi prin simpla ignorare”, a explicat clujeanul. El a mai arătat că în secolul XXI un om nu se răzbună omorânt pe cei care i-au greşit. „Mă adresez instituţiilor statului, Asociaţiei jurnaliştilor, mă duc în instanţă, dar nu ajung să iau o viaţă. Viaţa nu eu am dat-o. Dumnezeu nu m-a împuternicit pe mine să iau o viaţă. Dacă el vrea să ia o viaţă, o ia singur, nu trimite un nebun să facă dreptate”. „Dacă Mahomed trăia astăzi el nu ar fi acceptat uciderea jrunaliştilor francezi pentru acele caricaturi. Mahomed nu a fost acceptat de popor la Mecca şi la Medina. El a fot înjurat şi bătut, dar el a răbdat, a îndurat, nu a stat să se răzbune, să omoare. Islamul nu s-a întârit şi răspândit prin război, ci prin cuvinte”. 
 
„Când a fost scandalul caricaturilor din Danemarca, Liga Islamică din România a decis să le ignore, pur şi simplu nu le-am băgat în seamă, pentru atunci când tu vii să negi, să critici, exact asta faci, le dai importanţă. Foarte puţină lume ar fi ştiut de aceste caricaturi dacă jurnaliştii nu ar fi fost ucişi. Aceste probleme se pot rezolva şi prin simpla ignorare”
Preşedintele filialei clujene a Ligii Islamice şi Culturale din România, Diab Iyad
 
Ziariştii clujeni au aprins lumânări la sediul Institutului Cultural Francez pentru colegii lor din Paris FOTO: M.P.
 

Cum au ajuns terorişti tineri musulmani francezi

 
Musulmanii din Cluj încearcă şi ei să înţeleagă ce i-a făcut pe cei trei tineri francezi, care au trăit într-o societate civilizată, să recurgă la gesturile radicale de care se fac vinovaţi. „Nu cred că le-a lipsit ceva. Eu nu ştiu cum e viaţa în Franţa, dar e posibil ca motivul să fie faptul că francezii nu au reuşit să-i integreze. Noi, arabii din Cluj şi din România, suntem foarte bine integraţi. Sunt cupluri de arabi în Cluj ai căror copii merg la şcoli româneşti şi nici nu i-ai recunoaşte că sunt arabi. Eu sunt arab, dar am 70% din prieteni români. Eu mă consider român şi consider că România e ţara mea. Aici sunt respectat. La fel, arabii din România sau care doar au şedere aici au sentimentul de apartenenţă la această ţară. Şi Franţa a făcut foarte mult bine, dar se pare că nu a reuşit să-i facă pe mulţi să simtă că e ţara lor. Cred că există cineva acolo care încearcă să influenţeze aceşti copii, pentru că nu s-au trezit ei să facă aceste lucruri. E cineva care n-are legătură cu Islamul, care pretinde că e musulman bun, dar de fapt profită de aceşti copii care au cunoştinţe de religie foarte slabe. Un musulman credincios care cunoaşte Islamul  nu ar face aşa ceva.  Dacă tu crezi că l-ai răzbunat pe Profet aşa, înseamnă că tu nu cunoşti religia”, este de părere clujeanul.
 
El crede că majoritatea celor 5 milioane de musulmani din Franţa nu sunt de acord cu acţiunile teroiiştilor. „Noi suntem cu toţii oameni, indiferent de religie, cui îi convine ca fiul lui sau fratele lui să fie luat ostatic şi omorât pentru orice cauză. Dacă nu le-ar conveni în Franţa, musulmanii s-ar întoarce toţi de unde provin, în Siria, Algeria, Maroc, Liban, Tunisia. Faptul că sunt acolo, însemnă că trăiesc bine. Au ajuns musulmani în structurile statului, în Guvern. Câtâ muncă trebuie să ducă aceştia pentru a spăla imaginea pătată de doi copii”.
 
„Alah afirmă în Coran: «Credeţi în Alah şi luptaţi-vă pe calea lui Alah cu cu averile şi cu sufletele voastre». Se vorbeşte despre lupta cu tine. Jihadul ca război este înţeles atunci când cineva vine şi-mi ocupă ţara. Dacă mă fură cineva şi eu fac jihad cu el înseamnă că-l acţionez în judecată, nu vin să-i tai gâtul”
Preşedintele filialei clujene a Ligii Islamice şi Culturale din România, Diab Iyad

 

Conceptul de „război sfânt” nu există în Islam

 
Diab Iyad a sublinitat că teroriştii din Franţa nu cunosc Islamul: „Viaţa, onoarea, proprietatea tuturor într-o socitate musulmană sau nemusulmană sunt sacre conform Coranului. Rasismul şi prejudecăţile sunt interzise. Alah spune că oamenii sunt egali indiferent de rasă, orgine, religie sau sex. Alah spune că cel care ucide un suflet nevinovat de uciderea altui suflet sau de o stricăciune pe pământ este ca şi cum ar fi ucis pe toţi oamenii. Cel care lasă în viaţă un suflet lasă în viaţă pe toţi oamenii. Mohamed spune feriţi-vă de ziua judecăţii în care Eu voi fi cel care îi voi acuza pe musulmanul care a făcut rău unui nemusulman”.  
 
Clujeanul a explicat conceptul de război sfânt: „Conceptul „războiul sfânt” nu se regăseşte nicăieri în Coran, nici măcar doctrina islamică clasică. E un cocept străin adus de cruciaţii care au condus războiul împotriva musulmanilor infideli. Războiul sfânt nu există în cuvintele Profetului. Jihad este un cocept islamic frumos, dar foarte greşit înţeles. Cuvântul arab jhad e un derivat ce are rădăcina în cuvântul jeahada, care înseamnă a se strădui, perseverenţă, a exercita, a apăra. Aceşti termeni sunt folosiţi pentru termenul jihad. De exemplu, dacă  eu ţin post, la un moment dat mi se face sete pentru că vă văd că beţi o cafea;  eu trebuie să mă lupt cu mine ca să mă abţin. Alah afirmă în Coran: «Credeţi în Alah şi luptaţi-vă pe calea lui Alah cu cu averile şi cu sufletele voastre». Se vorbeşte despre lupta cu tine. Jihadul ca război este înţeles atunci când cineva vine şi-mi ocupă ţara. Dacă mă fură cineva şi eu fac jihad cu el înseamnă că-l acţionez în judecată, nu vin să-i tai gâtul”. 
 
„Trebuie văzut şi cine sunt cei care ţin predici în moscheile din Franţa. Dacă lăsaţi uşa apartamentului deschisă şi cineva vă fură din casă, cine e de vină? Trebuie să fie găsiţi musulmani moderaţi care pot să conducă rugăciuni şi să ţină predici, nu oricine are barbă să meargă să predice. Noi, în Liga islamică, nu permitem la oricine să conducă să ţină predica”.
Preşedintele filialei clujene a Ligii Islamice şi Culturale din România, Diab Iyad
 
Liderii Europei au manifestat la Paris pentru toleranţă. 
 

Cum dezamorsăm situaţia explozivă din Franţa 

 
Clujeanul crede că o soluţie la situaţai explozivă din Franţa ar fi totuşi interzicerea prin lege a jignirilor aduse simbolurilor religioase: „După părerea mea,  ar trebui emisă o lege care să limiteze libertatea de exprimare, în sensul ca simbolurile sfinte ale popoarelor să fie batjocorite de nimeni. Tu nu poţi să –mi jigneşti libertatea religiei. Trebuie ca aceste simboluri cum este Isus sau Mahomed să fie respectate. Se pot purta discuţii argumentate, dar să nu se ajungă la batjocură”. El mai crede că statul fracen trebuie să ia măsuri pentru o integrare mai bună în societate a musulmanilor: „Eu ştiu că există lipsuri mai ales pentru această categorie de cetăţeni, sunt probleme sociale care trebuie rezolvate. Trebuie mai mult dialog, mai multă comunicare , dar şi control. Trebuie văzut şi cine sunt cei care ţin predici în moscheile din Franţa. Dacă lăsaţi uşa apartamentului deschisă şi cineva vă fură din casă, cine e de vină? Trebuie să fie găsiţi musulmani moderaţi care pot să conducă rugăciuni şi să ţină predici, nu oricine are barbă să meargă să predice. Noi, în Liga islamică, nu permitem la oricine să conducă să ţină predica”. 
 
„Cel mai important motiv e sărăcia. Un om care are toate condiţiile de trai nu vrea să moară. Un om care nu are nimic de pierdut e periculos. Lipsa vieţii civilizate, a drepturilor, lipsa de liberate politică şi religioasă sunt de asemenea cauze importante. De asemenea, au un rol important în formarea grupărilor teroriste este nedreptatea şi dubla măsură cu care sunt tratate anumite cauze arabe”
Preşedintele filialei clujene a Ligii Islamice şi Culturale din România, Diab Iyad
 

De ce se înmulţesc mişcările teroriste

 
Clujeanul crede că cel mai important motiv pentru care mişcările teroriste sunt din ce în ce mai numeroase în ţările arabe este sărăcia. „Cel mai important motiv e sărăcia. Un om care are toate condiţiile de trai nu vrea să moară. Un om care nu are nimic de pierdut e periculos. Lipsa vieţii civilizate, a drepturilor, lipsa de liberate politică şi religioasă sunt de asemenea cauze importante. De asemenea, au un rol important în formarea grupărilor teroriste este nedreptatea şi dubla măsură cu care sunt tratate anumite cauze arabe. De exemplu, problema Palestinei nu a fost rezolvată din 1948. Problemele nu trebuie rezolvate cu război, pentru că aşa criza se adânceşte. De ce în alte situaţii pe glob, s-a putut negocia şi în ţările arabe s-a recurs la război? S-a rezolvat ceva cu asta? Eu cred că nu, pentru că mulţi arabi consideră că s-au făcut nedreptăţi mari şi vor ei să facă dreptate. Astfel, în fiecare zi poate apărea o grupare teroristă nouă”, crede Diab Iyad.
 
Citeşte şi
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările