Ce înseamnă lider demn de urmat în România. Concluziile unui studiu în care apare Obama, Elon Musk şi Dalai Lama

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un lider de succes în România e cel ce îşi motivează angajaţii, gândeşte strategic, e deschis la schimbare, citeşte mult şi se perfecţionează continuu. Acestea sunt câteva dintre concluziile unui studiu numit „Profilul liderului din România“, realizat de compania Mkor Consulting. Cercetarea a fost făcută pe 639 de antreprenori de toate vârstele, domeniile şi din întreaga ţară.

Un studiu a creionat portretul liderului în România. Ce înseamnă să fii lider în România? De ce calităţi e nevoie? Ce valorizează un lider? La toate aceste întrebări au căutat răspunsuri cei de la compania Mkor Consulting prin studiul numit „Profilul liderului în România“.

„Studiul de faţă este o cercetare sociologică calitativă, desfăşurată prin metoda interviului online. În vara acestui an (a.c., 2017), (...) am realizat un studiu calitativ pe aproape 650 de lideri români din mediul de business şi ONG, prin care am vrut să vedem ce îi defineşte pe aceşti oameni deosebiţi. Ce obiceiuri au, ce calităţi, ce cărţi şi publicaţii citesc, la ce evenimente merg, în ce organizaţii sunt membri sau voluntari. Am pus reflectoarele în spatele cortinei, pentru a afla ce fac liderii români pentru a atinge succesul“, se arată la începutul studiului.

Ideea

Corina Cimpoca, fondator al companiei amintite, spune că ideea a plecat dintr-o curiozitate personală şi în urma unor discuţii cu unii clienţi. Tema leadership-ului, zice ea, este una foarte în vogă. Au lucrat luni bune la conceperea metodologiei, a chestionarului. Au abordat vreo 3.000 de persoane, dar doar răspunsurile a 639 dintre aceştia le-au considerat valide. În opinia lor, lider înseamnă antreprenori şi manageri din toată ţara care au echipe de minim 5 oameni. „Chiar am urmărit să avem o varietate cât mai mare de domenii“, precizează Corina Cimpoca.

Întrebată ce concluzii ale studiului au luat-o prin surprindere, ea spune că se aştepta să fie mai mulţi lideri români în topul acela al liderilor agreaţi, unde apare unul singur, clujeanul Lorand Soares-Szasz.

„Mă aşteptam să fie alte nume, mă aşteptam să fie Ion Ţiriac, nume mai cunoscute pe zona de business. Poate are legătură şi cu faptul că foarte mulţi dintre întreprinzători sunt la început şi atunci poate că şi modelele către care se uită sunt altele“, afirmă aceasta.

A uimit-o şi faptul că deşi cei 639 de respondenţi au fost întrebaţi care e liderul de busines ce îi inspiră, printre răspunsuri s-au numărat lideri politici (Obama) şi lideri spirituali (Dalai Lama). De aici o altă concluzie: românii admiră liderii carismatici.

Portretul liderului

Potrivit studiului, un lider trebuie să fie un om care să motiveze/inspire, să ia decizii, să gândească strategic, să fie deschis la schimbare, plin de energie, ambiţios şi să nu-i lipsească entuziasmul. Acestea sunt cele mai importante trăsături pe care respondenţii, antreprenori, pun foarte mare preţ. În procente, la fiecare trăsătură amintită, se depăşeşte 90%.

Majoritatea intervievaţilor sunt prinşi, ca vârstă, în Generaţia X (1964-1980) în proporţie de 43% şi generaţia Milenialilor (1981-1995) în proporţie de 49%. Aproape jumătate dintre chestionaţi au firme cu până la 10 angajaţi, iar 42% au o facultate absolvită, respectiv 41% au şi un master.

Perseverenţa este văzută drept calitatea esenţială în obţinerea succesului în afaceri, abia apoi capacitatea organizatorică şi abilităţile manageriale  - în proporţie de 31% - , onestitatea (19%) şi viziunea (19%).
Pentru 60,9% dintre respondenţi, jobul de antreprenor e o vocaţie, pentru 31,7% - carieră, pentru 7,4% - doar o meserie.

„În ceea ce priveşte propriile calităţi, liderii români se consideră mai degrabă persoane corecte şi loiale (97,7%), care văd imaginea de ansamblu (96,1%), tenace (95,6%), ambiţioase (95%), cooperante (94,5%), sigure pe sine (93,9%) creative (93,4%), receptive (93,1%), empatice (92,3%), optimiste (92%), atente la detalii (89,8%)“, se mai arată în studiu.

Alte idei extrase din studiu:

  • valorile personale - liderii sunt mai degrabă persoane centrate pe propria persoană: îşi doresc să facă ceea ce le place (97,5%) şi să aibă independenţă financiară (96,9%)
  • viaţa personală este importantă pentru procente foarte mari dintre liderii respondenţi: 94,4% îşi doresc o familie echilibrată, iar 92,3% o relaţie împlinită
  • recunoaşterea publică este motorul care îi motivează pe mai puţin de jumătate dintre lideri (46,8%)
  • se perfecţionează continuu: citesc cărţi şi articole pe teme profesionale (92,3%), citesc cărţi şi articole de dezvoltare personală (81,5%), participă la programe de training cel puţin o dată pe an (79,3%) şi la conferinţe pe teme de business (72,9%)
  • stilul de viaţă: merg în vacanţă cel puţin o dată pe an (87,5%), adoptă un stil de viaţă sănătos (67,6%) şi au un hobby în timpul liber (49,1%)

În schimb, provocările de care se lovesc au de a face cu resursele umane în proporţie de 83%, adică cu dezvoltarea echipei, găsirea oamenilor potriviţi. Alte două provoări rezultate din studiu sunt instabilitatea mediului economic, fiscal şi legal (22%), generarea şi managementul vânzărilor (20%). birocraţia (14%).

Un alt aspect al studiului arată că 48% dintre liderii respondenţi consideră că perseverenţa, mai degrabă decât talentul, e un element ce duce spre succes.

Singurul român în preferinţele respondenţilor

Realizatorii studiului au întocmit, în baza răspunsurilor primite, un top al liderilor pe care antreprenorii români îi admiră. Printre aceştia îi amintimpe: Barack Obama, Dalai Lama, Steve Jobs, Elon Musk, Richard Branson, Bill Gates. 

Lorand Soares-Szasz este român ce figurează în această înşiruire de lideri admiraţi de respondenţi. Întrebat, acesta a declarat că un client i-a zis de studiu: „Este o onoare şi o recunoaştere a muncii susţinute pe care o fac de 10 ani de zile cu IMM-urile din România, dar şi o enormă responsabilitate. Cu siguranţă, sunt mulţi lideri din România pe care personal i-aş include în acest studiu şi pe care îi admir. Este o bucurie să vezi că un singur om este inspirat de munca ta, însă când acest fapt este recunoscut într-un studiu nu poate decât să mă onoreze“.

Studiul poate fi descărcat de AICI.

Mai puteţi citi:

Ştiu românii cum să ţină de bani? Explicaţiile unui consultant despre cele mai mari greşeli pe care le facem când vine vorba de administrarea veniturilor

Cea mai mare problemă reclamată angajatorii români sunt angajaţii. Rezultatele unui studiu complex care s-a întins pe o perioadă de patru ani

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite