Câte milioane de euro au cheltuit spectatorii la Untold Festival. Zece beri, media zilnică pentru fiecare participant

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Organizatorii Untold au anunţat anul trecut că cei 240.000 de participanţii la festival au generat 20 de milioane de euro pentru Cluj. În condiţiile în care anul acesta au fost peste 300.000 de participanţi, suma estimată este de 25,1 milioane de euro. Un studiu al Universităţii Babeş-Bolyai a venit însă cu alte sume.

Organizatorii Untold susţin că anul trecut participanţii la festival au generat 20 de milioane de euro, bani cheltuiţi pe cazare, masă şi diverse sesiuni de shopping. Calculul a fost făcut astfel: persoanele din alte judeţe şi din străinătate (75% din totalul participanţilor - 180.000 de persoane în patru zile) au cheltuit câte 100 de euro (18 milioane de euro în patru zile), iar clujenii (25% din totalul participanţilor - 60.000 de persoane în patru zile) au lăsat la festival câte 35 de euro (2,1 milioane de euro în total).

Conform directorului de comunicare al Untold, Adrian Chereji, la ediţia de anul acesta au participat peste 300.000 de persoane, iar procentul celor din Cluj şi din alte judeţe este similar cu cel din 2015. Dacă sumele cheltuite au rămas neschimbate faţă de 2015, putem trage concluzia că participanţii din afara Clujului (225.000 de persoane) au cheltuit 22,5 milioane de euro la Untold, iar clujenii - 2,6 milioane de euro. În total, suma generată anul acesta de Untold ar fi de aproximativ 25,1 milioane de euro.

Diferenţă de rezultat

Dintr-un studiu realizat de doi cercetători ai Universităţii Babeş-Bolyai (UBB), Ovidiu Moisescu, conferenţiar în departamentul de Marketing al Facultăţii de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor, şi Diana Arriane Stritter,  absolventa a specializarii Marketing a aceleiaşi facultati, privind Untold au rezultat însă alte sume.

„Noi am întrebat în chestionar suma aproximativă cheltuită la festival, fără a include aici biletul şi cazarea. A reieşit că cei care veneau din afara Clujului au cheltuit în medie pe zi semnificativ mai multe decât clujenii“, explică Moisescu. Astfel, participanţii din afara municipiului Cluj-Napoca şi a împrejurimilor sale au cheltuit 186,55 de lei (42 de euro) în medie pe zi, în timp ce fanii care au venit din oraş şi din împrejurimile acestuia au pus la bătaie 106,04 lei (24 de euro).

Astfel, raportat la preţurile din 2016 ale produselor comercializate în cadrul festivalului, rezultă că în medie un participant din afara Clujului a consumat zilnic: 10 beri (7 lei berea, deci 70 de lei în total) sau cinci long drink-uri (14 lei bucata, deci 70 de lei în total) sau 5-7 pahare cu vin (un pahar costa între 10 şi 15 lei); trei mese pe zi (medie de 20 de lei pe masă – 60 de lei în total); trei cafele (6 lei bucata- 18 lei total); o apă minerală (6 lei bucata); un suc (7 lei bucata) şi două clătite (între 10 şi 15 lei bucata).

În cazul clujenilor, din ecuaţie se scot o mare parte din cheltuielile pentru mâncare. De menţionat este faptul că o parte dintre participanţii la festival şi-au cumpărat alimente mai ales, dar şi o parte din băutură de la magazine din afara festivalului, caz în care preţurile sunt mai mici.

Media zilnică a fost obţinută prin împărţirea sumei totale cheltuite la numărul de zile de festival la care au participat cei intervievaţi. Astfel, conform algoritmului folosit de cercetătorii UBB, o persoană din afara Clujului care a stat patru zile la festival a cheltuit 744 de lei (169 de euro). Un clujean care a participat la toate cele 4 zile ale Untoldului a cheltuit 424 de lei (96 de euro).

Pe baza acestor informaţii totuşi nu se poate face un total al banilor generaţi de festival, întrucât eşantionul pe care s-a făcut studiul nu a fost corelat cu numărul real de participanţi din Cluj, respectiv din alte judeţe. Astfel, au participat la studiul UBB 206 persoane, dintre care 70% au fost clujeni, iar circa 30% din alte judeţe. În realitate, organizatorii Untold, au anunţat că doar 25% dintre participanţii la festival au fost clujeni.

„Din păcate, noi nu am avut datele exacte privind participanţii la Untold, ci am cules răspunsurile prin voluntariat, iar persoanele din Cluj au fost mai receptive. Poate fi făcut un studiu mai exact dacă vom avea accesa la baza de date a Untold“, susţine conferenţiarul Ovidiu Moisescu, coautorul lucrării.

Banii „sparţi“

O cifră totală a banilor generaţi de Festivalul Untold în 2015 a fost estimată de organizatori în luna octombrie a anului trecut: 23 de milioane euro, din care 20 milioane sunt bani cheltuiţi de participanţi şi 3 milioane de euro au fost banii investiţi în comunitate de sponsori şi parteneri prin prezenţa lor în festival, ţinând cont de sumele plătite artiştilor, costurile logistice, operaţionale şi resursa umană. Astfel, din datele colectate de operatorul de ticketing rezultă că zilnic la festival au intrat 45.000 de persoane din afara Clujului şi din străinătate (75%) respectiv 15.000 de clujeni (25%). Astfel, în total, la cele patru zile ale Untold 2015 au participat 180.000 de persoane din afara Clujului şi 60.000 de clujeni, adică un trafic general de 240.000 de oameni.

În ceea ce priveşte cheltuielile făcute, organizatorii susţin că participanţii din afara Clujului au cheltuit 18 milioane de euro în cele patru zile ale festivalului pe cazare, masă şi diverse sesiuni de shopping. Asta înseamnă că în fiecare zi aceştia au cheltuit 4,5 milioane de euro. În condiţiile în care în fiecare zi au intrat la festival circa 45.000 de oameni, rezultă că o persoană din afara Clujului a cheltuit 100 de euro (450 de lei)/zi pe cazare, masă şi diverse sesiuni de shopping. Astfel, bugetul pentru o persoană care a participat la toate cele patru zile ale festivalului este de 400 de euro. Clujenii care au particpat la Untold au cheltuit, conform, organizatorilor 2 milioane de euro. Asta, înseamnă cu buget de 35 de euro (157 de lei) de persoană pe zi.

De unde diferenţele

Din studiul UBB rezultă că o persoană din afara Clujului a cheltuit în medie 42 de euro pe zi, în timp ce din datele Untold rezultă suma de 100 de euro. În ceea ce îi priveşte pe clujeni, sumele sunt mai apropiate: 24 de euro (estimările UBB), respectiv 35 de euro (estimările Untold). Cum se explică diferenţele? Pe de o parte, în estimarea UBB nu a fost inclusă cazarea şi nici preţul biletului, în timp ce suma vehiculată de Untold a cuprins cazarea.

„Respondenţii noşti au fost în proporţie de 30% din afara Clujului, asta înseamnă 65 de oameni. Noi nu putem garanta sumele exacte, pentru că nu a fost un eşantion probabilistic şi nici suficient de mare. Am putea garanta cu o eroare de plus/minus 5% sumele dacă din întreaga bază de date cu participanţii am putea selecta aleator 500 de persoane la care să trimitem chestionarele“, a explicat Moisescu. Pe de altă parte, el susţine că nici estimarea făcută de oficialii Untold nu este exactă. „Ei nu au precizat cum au estimat suma de 100 de euro ca medie. Pare plauzibilă ochiometric, dar fără să ai date certe este doar o estimare, o speculaţie“, spune Moisescu.

Citeşte şi

VIDEO Cum a fost cea mai spectaculoasă seară a Untold 2016. Show marca Armin van Buuren, fiţe de Fratelli şi steagul Mexicului

FOTO Show-uri spectaculoase de lumini şi lasere au electrizat atmosfera şi în a doua seară la Untold. Povestea în imagini

FOTO VIDEO Cum se distrează românii pe celebra piesă a lui Scooter „How much is the fish“

FOTO Festivalul Untold, prin ochii tinerilor ajunşi la Cluj: „Zici că nu eşti în România“. Cum se obţine certificatul de transilvănean

FOTO VIDEO Hardwell şi Scooter urcă pe scena Untold 2016. Secvenţe electrizante din prima seară şi programul de vineri

Ieşire pe Facebook a unui politician cunoscut în Cluj: „La Untold se vehiculează invocarea AntiHristului şi colectarea energiei malefice“

Ofertă de neratat la Cluj: patru zile de distracţie la cel mai bun festival din Europa care-l readuce în România pe Armin van Buuren

Culisele finanţării cu 6 milioane de euro a Festivalului Untold: „Ne-am dorit să nu mai planeze niciun fel de suspiciune“

VIDEO Un elicopter al MAI va survola Clujul pe toată perioada Festivalului Untold

Untold 2016. Tot ce trebuie să ştii despre acces, transport, cazare, măsuri de siguranţă şi brăţara de festival

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite