Andrei Oprea: „Când urc pe bicicletă, mă rup de realitate“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Obstacole, biciclete, concurenţi talentaţi şi adrenalină la nivel maxim. Acestea sunt ingredientele uneia dintre cele mai dificile ramuri ale ciclismului: Trial Bike. Fost vicecampion la trial în 2007, Andrei s-a apucat recent de motocross, fiind specializat pe enduro.

Andrei a furat bicileta fratelui său atunci când avea opt ani şi de atunci pasiunea sa l-a ţinut extrem de aproape de acest sport. „Am profitat de un moment de neatenţie şi i-am furat bicicleta. Neştiind să mă dau, am intrat în uşa blocului şi i-am spart farul şi aripa din faţă. Am lăsat bicicleta acolo şi am luat-o la fugă“, îşi începe povestea tânărul. La început pură pasiune, apoi dorinţă de performanţă. „Şurlău“, aşa cum îl cunosc toţi prietenii, se aduna cu băieţii în parcul feroviarilor. Acolo l-a cunoscut pe Mihai Cosma, unul dintre cei mai cunoscuţi trialişti din România. „Când l-am văzut prima oară, efectiv mă uitam la el ore în şir ca la televizor“, îşi aminteşte Andrei.

A început cu o bicicletă ruginită

În urmă cu zece ani, când această formă extremă a ciclismului nu era foarte cunoscută în România, pasionaţii îşi „pasau“ piesele de la unul la celălalt, în tentativa de a-şi construi fiecare o bicicletă care să facă faţă concursurilor. „Dacă prindeai o piesă care să nu fie forjată, erai foarte tare. Bicicleta mea de atunci era toată sudată, îndoită, motiv pentru care mi-am făcut abonament la tinichigiul străzii. Penele apăreau de câteva ori pe zi, se strica tot timpul ceva la ea, dar eu aveam ocazia să fiu printre idolii mei şi nimic nu conta. Fugeam de acasă şi mergeam în Avram Iancu, unde se adunau trialiştii. Stăteam ascuns după gardul viu să nu vadă în ce hal îmi arăta bicicleta“, spune acesta.

Încet, au apărut şi performanţele. Un loc 3 şi o poziţionare pe 4 la două concursuri desfăşurate la Bistriţa în 2002, apoi peste 2 ani o nouă medalie de bronz la cel mai important concurs de până atunci, desfăşurat la Cluj. Apoi, s-a înscris în clubul Voinţa, pentru care a adus foarte multe medalii. Cel mai important rezultat este titlul de vicecampion la Campionatele Naţionale de Trial, organizate de Federaţia Română de Ciclism, la Cugir. 

Şi-a picat capacitatea, dar nu a renunţat la şcoală

Odată cu trecerea timpului, pasiunea era tot mai mare şi „Şurlău“ s-a gândit să-şi deschidă un club de ciclism. „Mi-am picat capacitatea şi am ajuns la profesională. Apoi, după ce am dat diferenţe am intrat la liceu şi am zis că nu mă las până când nu fac ceva pentru sportul acesta. Ca medaliat la trial, am prins bursă la facultate şi cu un prieten am deschis o secţie în care se pot înscrie toţi pasionaţii de ciclism extrem. Nu pot spune că am muncit mult ca să fac performanţă, dar pur şi simplu mi-a plăcut enorm şi mă rupeam de realitate când simţeam adrenalina, de pe bicicletă“, povesteşte sportivul.  Anul trecut, a suferit o operaţie la genunchi şi a fost nevoit să renunţe la trial. Totuşi, nu a rămas departe de sporturile extreme şi acum  practică enduro, unde îşi propune alte rezultate de excepţie.

CE-I PLACE
„Sportul de orice fel, dar în principal motocicletele şi maşinile. Sunt şi instructor de schi şi bineînţeles că-mi place să fac multă mişcare, să colind munţii, indiferent dacă e iarnă sau vară“

CE NU-I PLACE
„Oamenii pe care-I văd noaptea prin centrul oraşului. Nu-mi plac cei care nu au un comportament adecvat în trafic. Detest birocraţia din România şi cele multe drumuri pe care trebuie să le faci atunci când ai de rezolvat ceva.

-Cât de mult cheltuieşti pentru a putea practica trial la un nivel înalt?
-E nevoie de destul de mulţi bani, dar depinde de fiecare cât este dispus să investească şi cât este de importantă valoarea banului pentru el. Pentru mine a fost destul de greu să obţin o bicicletă de competiţii, care valorează 1.500 de euro. În rest, cheltuiesc pe echipament: cască, mănuşi, tibiere şi pantofi speciali.

-De ce fel de bicicletă ai nevoie în această ramură a ciclismului?
- În trial sunt două feluri de biciclete, de 20 de inch şi 26 de inch, acestea fiind dimensiunile roţilor. Cu ambele tipuri parcurgi aceleaşi trasee. Unghiurile, tipul de frâne, cauciucurile diferă la orice bicicletă, iar fiecare rider concurează cu cele pe care le consideră adecvate.

PROFIL
Născut: 29.09.1986, Cluj-Napoca
Familie: necăsătorit
Performanţe: vicecampion naţional de Trial Bike, în 2007, la Cisnădie

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite