A renunţat la un job în corporate pentru a-şi construi propriul business în HR. Tânăra care „vânează” capete pentru marile companii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Eva Marina (38) de ani este specialist în HR şi headhunting de peste 12 ani. Din 2017, tânăra a pornit pe cont propriu deschizându-şi o agenţie pentru a putea să profite de timpul liber alături de fiica ei, Sarah. Decizia s-a dovedit a fi una inspirată, pentru că afacerea ei reprezintă până acum un succes.

„Mi-am început cariera în resurse umane în 2005, iar în 2013 am simţit nevoia de a mă reinventa şi de a-mi demonstra că pot să pornesc pe drumul antreprenoriatului. O perioada am mers în paralel, ca HR manager în companii de IT şi antreprenor. Din mai 2017 am decis să urmez doar drumul antreprenoriatului oferind servicii de resurse umane adaptate 100% pe nevoile clientului”, spune Eva.

Ea deţine expertiză de peste 12 ani de Resurse Umane (Recrutare, Administrare personal, Learning and development, Compensaţii şi beneficii, evaluarea angajaţilor), expertiză acumulată în companii naţionale, multinaţionale şi agenţii de recrutare, iar din 2016 este consultant internaţional acreditat Belbin Team Roles.

Într-o piaţă a muncii tot mai secătuită de personal calificat, clujeanca acoperă domenii precum IT&C, vânzări, construcţii, Finance-Accounting, administrativ, marketing şi comunicare şi turism, industria hotelieră şi restaurante. 

Investiţie iniţială rezonabilă

Nu a ezitat prea mult atunci când a luat decizia de a porni pe cont propriu, pentru că avea şi o motivaţie foarte clară. „În 2013 am luat una din cele mai importante decizii profesionale din viaţă mea. Am ales calea antreprenoriatului, în detrimentul vieţii corporatiste. Mulţi o vedeau ca pe o nebunie, iar alţii ca pe o idee foarte curajoasă, dar eu o vedeam că o soluţie la ceea ce îmi doream cu adevărat, adică să pot să petrec cât mai mult timp alături de fiica mea. Aşadar ceea ce m-a inspirat să aleg această cale, nu este altă decât cea mai importantă fiinţă din viaţa mea, fiica mea”, a explicat Eva Marina.

Investiţia iniţială nu a fost una majoră pentru că nici nu avea nevoie de foarte multe. Pentru un site de prezentare şi pentru un laptop performant a investit undeva între 2.500 şi 3.000 de euro, la care se adaugă chiria pentru sediul firmei.

Comparaţia cu sportul

Trecerea de la statul de angajat corporatist la cel de antreprenor a fost, însă, una lentă. Deşi s-a gândit serios să renunţe la locul de muncă încă de acum trei ani, Eva a preferat să continue în paralel cele două activităţi şi să renunţe treptat la job. Tânăra a comparat momentul respectiv cu o trecere de la sportul de echipă la cel individual.

„Toată viaţa mea am făcut sport, îmi place şi practic ori de câte ori am posibilitatea, indiferent că vorbim de alergat, înot, căţărări, balet sau de urcatul pe munte. Mişcare să fie! În companiile în care am activat eram o echipă. Trecerea în cazul meu nu a fost una bruscă. Am mers o perioada în paralel ca antreprenor şi HR Manager, am trecut treptat de la „sportul de echipă la sportul individual”. Iniţial am vrut să renunţ încă din 2015 la „sportul de echipă” şi să merg doar pe calea antreprenoriatului, dar proiectele veneau şi parcă nu simţeam că a venit momentul sportului individual”, povesteşte Eva Marina.

Am ales calea antreprenoriatului, în detrimentul vieţii corporatiste. Mulţi o vedeau ca pe o nebunie, iar alţii ca pe o idee foarte curajoasă, dar eu o vedeam că o soluţie la ceea ce îmi doream cu adevărat, adică să pot să petrec cât mai mult timp alături de fiica mea. Aşadar ceea ce m-a inspirat să aleg această cale, nu este altă decât cea mai importantă fiinţă din viaţa mea, fiica mea

„Vânător de capete” pentru companiile din IT

Actuala antreprenoare s-a specializat în headhunting încă de la începutul carierei sale în HR. Headunting-ul sau „vânătoarea de capete” este activitatea prin care se identifica profile potrivite unei anumite poziţii prin cercetare în piaţă şi abordare directă. Aici vorbim atât de poziţii de management cât şi specialişti.

„M-am bucurat să am ocazia să practic headhunting-ul încă din primii ani de activitate ca specialist resurse umane, când termenul de headhunting încă nu era foarte cunoscut în ţară noastră. Termenul de headhunting este de multe ori suprapus ideii de executive search, însă ele nu sunt identice. Procesul de abordare directă necesită atenţie, perseverenţă, răbdare, şi profesionalism. Un aspect deosebit de important este gradul strict de confidenţialitate al discuţiilor. Există situaţii în care companiile cu care colaborez îmi transmit o lista a candidaţilor, candidaţi urmăriţi de luni sau poate chiar ani”, a explicat Eva Marina. Headhunting-ul cere timp şi resurse experimentate, acesta fiind şi unul dintre motivele costurilor ridicate. 

Imagine indisponibilă

De asemenea, ea este specialistă şi în executive search. Executive search sau recrutarea de manageri se poate realiza prin mai multe metode de atragere de candidaţi. Abordarea directă, networking, anunţuri pe canale de specialitate şi nu numai, dar atent selecţionate.

În ultimul timp, companiile de IT apelează la specialişti în headhunting, pentru a se asigura că reuşesc să angajeze profesionişti. „De câţiva ani, având în vedere situaţia pe piaţa de IT, procesul cel mai abordat este procesul de headhunting. Un anunţ postat, indiferent de cât de creativ este, aduce de puţine ori specialistul la o discuţie. Astfel că abordarea directă este la ordinea zilei. A fost şi este o perioada cruntă în ceea ce priveşte recrutarea în IT, dar nu din cauza salariilor sau a beneficiilor, ci din cauza numărului mic de specialişti vs posturi disponibile”, a mai spus antreprenoarea.

Cu căţeii la interviu

Fire veselă, deschisă, şi cu un simţ al umorului bine dezvoltat, Eva spune că a avut parte şi de momente amuzante, în timpul interviurilor cu candidaţii. De altfel, ea consideră că umorul este unul dintre cele mai bune vehicule de comunicare în lumea HR-ului şi nu numai.

„Mă consider o persoană cu simţul umorului bine dezvoltat şi cred cu tărie că umorul este un vehicul bun de comunicare. De-a lungul anilor am avut parte de multe momente amuzante. Ca şi recruiter interacţionezi cu multe situaţii şi poveşti interesante venite de la candidaţi. Cea mai amuzantă situaţie, dacă ar fi să fac un top 3, a fost să vină canditatul la interviu cu cei doi câini ai săi. „I-am scos şi pe ei la o plimbare”, mi-a spus. Erau doi câini de talie mare, drăguţi de-a dreptul, care se plimbau de zor prin sala de interviu ca doi detectivi experimentaţi. Locul 2 ar fi ocupat de o candidată deosebit de relaxată, dar foarte pricepută în domeniul în care activează. S-a prezentat pentru o poziţie de specialist marketing. S-a descălţat în timpul interviului, iar după nici 10 minute de la începerea interviului, a insistat că are nevoie de o pauză de cafea şi ţigară. Interviul a continuat cu un parfum proaspăt de cafea şi cu un zâmbet larg. Locul trei este ocupat de un candidat, care după fiecare etapă profesională relatată, avea un banc de zis. A fost un interviu în care am învăţat multe bancuri”.

Cu ce probleme se confruntă agenţiile de HR

Totuşi, pe lângă momentele amuzante, unele chiar nostime, tânăra a întâmpinat uneori şi câteva probleme în relaţia cu personalul HR de la anumite companii cu care colaborează. Potrivit spuselor sale, unii dintre angajaţii din HR privesc această colaborare cu rezerve.

„Unele companii sunt deschise să lucreze cu agenţii de recrutare, îşi dau seama că este în avantajul lor. Însă există şi companii unde ne blocăm din cauza mentalităţii angajatului din departamentul HR, care se teme să nu-şi pierdă locul de muncă. În loc să vadă colaborarea ca pe ceva constructiv, eficient şi să fie încântaţi de faptul că, astfel, poziţia deschisă se ocupă în timp mai scurt, ei văd un alt HR care le ocupă locul. Eu când eram HR intern, mă gândeam că împreună vom încheia mai repede proiectul. Şi aşa a şi fost. Am lucrat pe mai multe fronturi, iar rezultatele nu au întârziat să vină”, a precizat specialista.

La fel de reţinuţi sunt şi unii dintre cei care se află în căutarea unui loc de muncă. Unii dintre aceştia nu înţeleg rostul agenţiilor de recrutare şi cred că dacă apelează la acestea vor avea achitat tarife piperate. Nimic mai fals, adaugă Eva Marina, care spune că lucrurile stau, în realitate, cu totul altfel.

„Legat de candidaţi, de-a lungul anilor am întâlnit candidaţi extrem de încântaţi de faptul că au ocazia să colaboreze cu o agenţie, însă am întâlnit şi candidaţi care nu înţelegeau de ce să apeleze la o agenţie. O întrebare des întâlnită în rândul candidaţilor este legată de costuri. Care este costul serviciilor oferite de agenţie? Serviciile de plasare oferite candidaţilor sunt gratuite. Aşadar, dacă cineva apelează la o agenţie pentru a-şi găsi un loc de muncă, nu plăteşte nimic. Agenţiile de recrutare lucrează la cerere şi sunt plătite de către clienţii lor (alte companii)”, a mai subliniat Eva.

De câţiva ani, având în vedere situaţia pe piaţa de IT, procesul cel mai abordat este procesul de headhunting. Un anunţ postat, indiferent de cât de creativ este, aduce de puţine ori specialistul la o discuţie. Astfel că abordarea directă este la ordinea zilei. A fost şi este o perioada cruntă în ceea ce priveşte recrutarea în IT, dar nu din cauza salariilor sau a beneficiilor, ci din cauza numărului mic de specialişti vs posturi disponibile

Situaţia se prezintă diferit atunci când cei aflaţi în căutarea unui job apelează la agenţie pentru a primi consultanţă legată de orientarea profesională sau de reorientarea profesională. În aceste cazuri, există unele tarife, în funcţie de numărul de şedinţe necesare. 

Ce trebuie să ştie un specialist în domeniu

Deşi unii ar fi tentaţi să creadă că munca unui specialist în HR se reduce la câteva interviuri şi că este relativ uşor să se obţină calificările pentru acest job, lucrurile nu stau deloc astfel.  Personalul HR trebuie să cunoscă foarte bine specificil companiilor cu care va colabora şi să fie la curent cu tot ceea ce înseamnă industria în care acestea activează. 

„Din punctul meu de vedere este important ca un recruiter să aibă legături sau să ştie de unde să recruteze acei candidaţi. Să fie cât de cât nişat, iar industriile pentru care recrutează personal să le cunoască sau să îşi dorească să le cunoască. Poţi să fii as în comunicare, dacă nu cunoşti industria şi ceea ceea ce comunici e greşit sau incomplet, rezultatele vor întârzia să apară. Dacă vorbim de recrutarea în IT, este important să cunoşti baza, să cunoşti limbajul, framework-ul, echipa din care va face parte candidatul şi bineînţeles proiectul. Să faci diferenţa dintre Java şi JavaScript, să cunoşti ce înseamnă front-end şi back-end. Nici un programator nu se aşteaptă ca în cadrul interviului cu un recruiter să discute programare, interviul tehnic va fi cu un specialist în programare”, a încheiat Eva Marina.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite