În ce constă antrenamentul de 5 minute cu rezultate mai bune decât aerobicul. Se poate practica chiar şi la birou

În ce constă antrenamentul de 5 minute cu rezultate mai bune decât aerobicul. Se poate practica chiar şi la birou

Aparatul de întărit muşchii inspiraţiei a dat rezultate foarte bune, spun cercetătorii. FOTO:  CU Boulder

Cercetătorii americani au descoperit că un exerciţiu de 5 minute care se poate realiza în orice loc, chiar şi în timp ce staţi la birou, scade tensiunea arterială, îmbunătăţeşte sănătatea vasculară, sporeşte capacitatea la efort şi are efecte benefice asupra memoriei.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ar putea un exerciţiu de cinci minute pe zi, fără să fie nevoie să ridicaţi o singură greutate sau să faceţi un singur pas, să reducă riscul de atac de cord, să vă ajute să gândiţi mai clar şi să vă îmbunătăţească performanţele sportive?

Rezultatele preliminare dintr-un studiu clinic de Antrenament de Întărire a Forţei Musculare Inspiratoare (IMST), prezentate zilele trecute la Conferinţa de Biologie Experimentală din Orlando, sugerează că „da”, relatează Science Daily. 

„IMST este, practic, un antrenament de forţă pentru muşchii pe care îi folosiţi când inspiraţi”, a declarat Daniel Craighead, cercetător postdoctoral la departamentul de Fiziologie Integrativă al Universităţii din Colorado, care a coordonat studiul. „Este ceva ce puteţi face rapid în casa sau biroul dvs., fără a fi nevoie să vă schimbaţi hainele şi până acum se pare că este foarte benefic pentru a scădea tensiunea arterială şi, eventual, pentru a stimula performanţa cognitivă şi fizică”.
   

În ce constă exerciţiul 

 
Dezvoltat în anii 1980 ca un mijloc de a-i trata pe cei care suferă de crize din cauza ventilatoarelor, IMST implică o respiraţie viguroasă printr-un dispozitiv de mână - un antrenor de muşchi inspirator - care opune rezistenţă. Imaginaţi-vă că sugeţi din greu dintr-un pai care opune rezistenţă.

În timpul utilizării precoce a sistemului la pacienţii cu boli pulmonare, pacienţii au efectuat zilnic un 30 de minute pe zi de exerciţii cu rezistenţă scăzut pentru a-şi creşte capacitatea pulmonară.

În 2016, cercetătorii de la Universitatea din Arizona au publicat rezultate dintr-un studiu pentru a vedea daca doar 30 de inhalări pe zi, cu rezistenta mai mare, ar putea ajuta pacienţii cu apnee obstructiva în somn, care au tendinţa de a avea muşchii respiraţiei slabi.

În plus faţă de un somn mai liniştit, subiecţii au prezentat un efect secundar neaşteptat după şase săptămâni: presiunea arterială sistolică a scăzut cu 12 milimetri de mercur. Este o scădere cam de doua ori mai mare comparativ cu o scădere determinată de exerciţiile aerobice şi mai mare decât multe medicamente o livrează.

„Asta ne-a atras atenţia”, a declarat cercetătorul principal, profesorul Doug Seals, directorul Laboratorului de Geriatrie al Universităţii. 

Tensiunea arterială sistolică, care înseamnă presiunea din vasele de sânge atunci când inima bate, creşte în mod natural atunci când arterele se rigidizează cu vârsta, ducând la deteriorarea ţesuturilor şi la un risc crescut de atac de cord, declin cognitiv şi leziuni renale.
   

30 de minute de aerobic pe zi, prea mult pentru oamenii moderni 

 
În timp ce practicarea a 30 de minute pe zi de exerciţiu aerobic s-a demonstrat în mod clar că scade tensiunea arterială, doar 5% dintre adulţi reuşesc să facă acest tip de exerciţii. Între timp, 65% dintre adulţii cu vârste medii au o tensiune arterială sistolică mare.

Scopul nostru este de a dezvolta intervenţii pe termen lung, bazate pe dovezi, pe care acei adulţi ocupaţi aflaţi la mijlocul vieţii le vor efectua efectiv, a spus Seals.
   

Rezultatele experimentale

 
Craighead a prezentat rezultatele  unui studiu făcut pe 50 de subiecţi. Cu aproximativ jumătate din testele efectuate, cercetătorii au descoperit scăderi semnificative ale tensiunii arteriale şi îmbunătăţiri ale funcţiei arterelor mari în rândul celor care au efectuat IMST şi fără nici o schimbare la cei care au folosit un dispozitiv de respiratie care a furnizat rezistenta scăzută. Grupul IMST are performanţe mai bune şi pe anumite teste cognitive şi de memorie.

Când au fost rugaţi să facă exerciţii pe banda de alergare, au putut să rămână pe banda de alergare o perioadă mai lungă şi să-şi menţină ritmul cardiac şi consumul de oxigen mai mici în timpul exerciţiilor fizice.

Unii biciclişti şi alergători au început deja să folosească formatori de muşchi inspiratori disponibili în comerţ pentru a obţine un avantaj competitiv.

Dar Seals şi Craighead subliniază faptul că descoperirile lor sunt preliminare şi cei interesaţi să le folosească ar trebui să întrebe medicul lor înainte de a examina IMST.
Rezultate cercetătorilor dau motive de optimism: nu sunt efecte secundare şi mai puţin de 10% dintre participanţii la studiu abandonează.

Tensiunea arteriala ridicata este un factor major de risc pentru boli cardiovasculare, care este numărul unu cauza de deces in America, a spus Craighead. „Să furnizăm o opţiune nouă în setul de instrumente de a preveni acest fenomen ar reprezenta o adevărată victorie pentru noi."
 
Citeşte şi
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: