Ora de iarnă 2018: 28 octombrie va fi cea mai lungă zi din an. Cum ne afectează schimbarea şi ce-ar trebui să facem

Ora de iarnă 2018: 28 octombrie va fi cea mai lungă zi din an. Cum ne afectează schimbarea şi ce-ar trebui să facem

ceasurile se dau înapoi cu o oră FOTO Shutterstock

Ora de iarnă 2018. În acest an, trecerea la ora de iarnă se va face în ultimul weekend din octombrie, mai exact în noaptea dintre 27 şi 28 octombrie. Astfel, ora 04.00 a dimineţii de duminică va deveni ora 03.00. Duminică, 28 octombrie, va fi cea mai lungă zi din an, cu 25 de ore.

Ora de iarnă are ca scop folosirea cât mai mult timp posibil a luminii Soarelui, economisindu-se resurse desfăşurării activităţilor umane pe lumină slabă.

Bioritmul va fi bulversat
 
Unii medici susţin că odată cu trecerea la ora de iarnă se pot produce modificări în organism, însă acestea nu ar trebui să ne îngrijoreze. Important este să nu ne lăsăm influenţaţi de schimbarea orei, ci să tratăm totul ca atare. Nu ne va fi prea uşor să ne adaptăm la ora de iarnă, bioritmul nostru fiind bulversat, într-o oarecare măsură. Ne va fi greu să adormim, de aceea, cel puţin în primele zile vom pierde o oră de somn. Cu toate că schimbarea orei te face să te simţi mai obosit decât în mod normal, medicii spun că una dintre cele mai eficiente măsuri de adaptare rapidă la noua oră este să faci mişcare. Activitatea fizică te energizează şi te binedispune.
 
Accentuează depresia
 
"Un alt efect asupra sănătăţii pe care îl are trecerea la ora de iarnă este accentuarea stărilor de depresie care devin mai apăsătoare iarna întrucât aceasta este corelată direct cu sursa de lumină de la soare, care poate trata stările de depresie. Nu doar că iarna cerul este gri, dar ziua este mai scurtă, începând cu ora 17.00-18.00, fiind deja întuneric afară. De asemenea, creşte stresul şi anxietatea, tot din cauza întunericului şi mai ales a frigului. Persoanele meticuloase devin cele mai stresante întrucât schimbarea orei de iarnă le dă peste cap toată rutina zilnică. Dimineaţa începe mai târziu şi seara vine mai devreme", explică dr. Denisa Zaharia, medic de familie.
 
Specialiştii avertizează şi că trecerea la ora de iarnă ne poate afecta echilibrul nutriţional, dându-ne peste cap întreg metabolismul. Astfel că, elementul principal pe care nu trebuie să îl uităm iarna este vitamina C, o armă excelentă împotriva oboselii.
 
Odată cu trecerea la ora de iarnă 2018 încep să aibă loc schimbări chiar şi la nivel emoţional. Întunericul ce apare cu o oră mai devreme decât până acum ne face să ne simţit trişti şi obosiţi şi chiar să experimentăm stări de depresie. Scurtarea zilei şi dereglarea ceasului biologic duc la o tulburare afectivă sezonieră.
 
Depresia este o afecţiune periculoasă, care ne face să ne simţim deznădăjduiţi, singuri şi în permanenţă obosiţi. Simptomele depresiei care intervin sunt: un apetit crescut, lipsa de energie, nervozitatea şi stresul.
    
Se încheie orarul de vară
 
Aşadar în ultima duminică din luna octombrie se încheie orarul de vară, care debutează în ultima duminică a lunii martie, şi se revine la Timpul Legal Român, când diferenţa faţă de timpul universal (GMT) este din nou de două ore.  Schimbarea nu este simultană în toate ţările unde are loc din cauza diferenţei de fus orar.  Prin introducerea orei de vară s-a urmărit să se beneficieze cât mai mult de lumina naturală a Soarelui şi reducerea folosirii luminii artificiale. Benjamin Franklin a sugerat, în 1784, această metodă, dar a fost aplicată, pentru prima dată, în timpul Primului Război Mondial, în 1916, de câteva ţări din Europa. Au urmat ani în care introducerea orei de vară a fost propusă de mai multe ori, dar respinsă. Pentru o perioadă mai îndelungată a fost aplicată în SUA, în timpul celui de al Doilea Război Mondial, între 3 februarie 1942 - 30 septembrie 1945.
 
Ordonanţa de Guvern nr. 20
 
În România, orarul de vară a fost introdus pentru prima dată, fără prea mare succes, în 1931, când a fost publicată în Monitorul Oficial din iulie 1931 Legea pentru stabilirea orei oficiale în România. Începând cu anul 1979, ora de vară a fost instituită permanent în ţara noastră şi până în anul 1997 trecerea la ora de vară s-a făcut în ultima duminică a lunii martie, iar la ora de iarnă în ultima duminică a lunii septembrie. Începând cu anul 1998, potrivit Ordonanţei de Guvern nr. 20 din 18 august 1997, trecerea la ora de vară se face în ultima duminică a lunii martie, iar la ora de iarnă în ultima duminică a lunii octombrie.

Comisia Europeană propus să se renunţe la schimbarea sezonieră a orei în Europa, însă din 2019. Statele membre ale Uniunii Europene vor avea libertatea de a decide pentru totdeauna dacă doresc să aplice permanent ora de vară sau ora de iarnă.

„Schimbarea orei trebuie să înceteze. Statele membre ar trebui să decidă singure ca cetăţenii lor să trăiască în condiţii de oră de vară sau de iarnă. Este o chestiune de subsidiaritate. Mă aştept ca Parlamentul şi Consiliul să împărtăşească acest punct de vedere şi să găsească soluţii care funcţionează pentru piaţa noastră internă. Suntem în întârziere”, a declarat Jean-Claude Junker în discursul său cu privire la starea Uniunii.
 
Ora de iarnă 2018. Ultima trecere în 2019 
 
Până în aprilie 2019, fiecare ţară trebuie să anunţe dacă intenţionează să aplice în mod permanent ora de vară sau pe cea de iarnă. Ultima trecere obligatorie la ora de vară ar avea loc duminică, 31 martie 2019.
 
Prin urmare, se va trecere la ora de iarnă 2018. Această schimbare va avea loc în noaptea de sâmbătă spre duminică, 28 octombrie.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: