Cum ne poate îmbolnăvi lipsa cronică de vitamine. Cum corectăm deficitul, ce alimente fac minuni în depresie, spasmofilie şi decalcifierea oaselor

Cum ne poate îmbolnăvi lipsa cronică de vitamine. Cum corectăm deficitul, ce 
alimente fac minuni în depresie, spasmofilie şi decalcifierea oaselor

Carenţa de vitamine poate duce la boli grave Foto:Shutterstock

Esenţiale pentru metabolism, vitaminele sunt substanţe nutritive fără de care nu am putea funcţiona corect. Când acestea sunt insuficiente în corp, organismul emite semnale de alarmă. O alimentaţie sănătoasă ne ajută să ne menţinem în formă.

“Vitaminele sunt substanţe nutritive indispensabile bunei funcţionări a organismului. Ele intervin în mici concentraţii în numeroase procese vitale. În majoritatea cazurilor, organismul nostru este incapabil a le sintetiza singur, de aceea este important să le asigurăm prin alimentaţie. Lipsa cronică de vitamine nu ne îmbolnăveşte imediat, dar ne face vulnerabili anumitor disfuncţii organice, iar pe termen lung în faţa bolilor”, explică dr. Daniela Stan, medic de familie.

Specialiştii atrag atenţia că necesarul vitaminic depinde de vârstă, stare metabolică şi activitate desfăşurată şi poate fi asigurat printr-o dietă mixtă ce este alcătuită respectând piramida alimentară (cereale, fructe şi legume, proteine animale şi vegetale, produse lactate, lipide).

“Consumate în doze mari (prin abuzul de suplimente nutritive farmaceutice), vitaminele pot cauza diverse intoxicaţii. Pacienţii nu sunt sfătuiţi să depăşească dozele necesare zilnic recomandate de experţii în domeniu. În cazul în care acestea trebuie adaptate unor situaţii particulare, pacientul trebuie să consulte medicul pentru a evita aparitia unor reacţii adverse”, spune specialistul.

 

Iată ce alimente trebuie să consumăm atunci când avem deficit de vitamine

Vitamina A. Dacă organismul duce lipsă de vitamina A, atunci este posibil să apară probleme oftalmologice sau epiteliale. Surse importante de vitamina A sunt conopida, roşiile, ficatul, gălbenuşul de ou, peştele, broccoli, morcovii, laptele, brânza etc.

Vitamine din complexul B. Lipsa acestora din corp se manifestă prin oboseală musculară, slăbiciune, tulburări mentale, iritabilitate, depresie, insomnie, etc. Surse importante de vitamina B sunt nucile, seminţele, cerealele integrale, fasolea, mazărea, lintea.

Vitamina C. Carenţa de vitamina C produce oboseală, dureri articulare, carii dentare, etc. Cele mai bune surse de vitamina C sunt coacăzele, căpşunile, citricele, ardeiul roşu şi verde, varza, conopida, roşiile şi spanacul.

Vitamina D. Lipsa vitaminei D în organism favorizează apariţia rahitismului. Alte manifestari care apar pe deficit de vitamina D sunt spasmofilia, problemele stomatologice şi decalcifierea oaselor. Alimentaţia trebuie să fie bogată în peşte, ficat, gălbenuş de ou, lactate.



Vitamina E. Dacă organismului îi lipseşte vitamina E, atunci sunt afectaţi muşchii, sistemul nervos şi circular. Regimul alimentar trebuie să conţină ţelină, spanac, morcovi, pătrunjel, soia, ciuperci, peşte, cereale integrale.

Acidul folic. În special femeile însărcinate sau care alăptează au mare nevoie de acid folic. Carenţa acestuia provoacă insuficienţe gastrice şi tulburări hepatice. Alimentele bogate în acid folic sunt ficatul, carnea, peştele, vinetele, spanacul, urzicile.


 

Vă recomandăm şi:

De ce alimentele portocalii menţin pancreasul sănătos. Betacarotenul, antioxidantul minune care apară de boli cronice “organul ascuns”

Beneficiile neştiute ale strugurilor, fructele care ne feresc de boli: ţin inima sănătoasă şi alungă durerile de cap

Cele mai puternice „sucuri-detergent“, perfecte pentru curăţarea grăsimilor şi întărirea sistemului imunitar

Top 5 cele mai benefice sucuri de legume. Care este combinaţia-elixir capabilă să energizeze organismul în 15 minute

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările