Cum ne dăm seama că avem lipsă de calciu. Principalele semnale de alarmă

Cum ne dăm seama că avem lipsă de calciu. Principalele semnale de alarmă

Leşinul de câteva secunde, pe lista simptomelor FOTO Shutterstock

Calciul, mineral esenţial pentru buna funcţionare a corpului, furnizează energie pentru inimă, muşchi, nervi şi sânge. Deşi alimentaţia deficitară este principala cauză pentru lipsa de calciu, o serie de alţi factori duc la această problemă.

Ştiri pe aceeaşi temă

Expunerea redusă la soare (sursă importantă de vitamina D), menopauza, anumite afecţiuni precum diabetul, hipertiroidia, bolile renale, anemia, stresul, dar şi cofeina în exces sunt alţi “inhibitori” ai calciului.

“Lipsa de calciu se poate manifesta prin tremor, palpitaţii, insomnie sau somnolenţă, leşinul de câteva secunde care nu implică şi pierderea totală a stării de conştienţă, pierderi de memorie şi scăderea capacităţii de memorare şi a atenţiei. De asemenea, pot apărea şi simptome ca senzaţie de amorţeală la nivelul membrelor, furnicături în degete, palme sau picioare”, spune dr. Carmen Popa, medic internist.
 
Ce este spasmofilia
 
Din cauza lipsei de calciu pot apărea şi boli precum osteoporoza şi spasmofilia. Hipocalcemia netratată poate avea în timp consecinţe grave pentru organism, de la osteoporoză până la tulburări de memorie, reversibile până la un punct, şi cataractă. Un nivel redus al calciului din organism poate determina apariţia spasmofiliei, care se declanşează în perioade prelungite de stres şi oboseală sau în urma unui şoc puternic. „Apar înţepături în extremităţi, crampe musculare, cârcei, senzaţia de nod în gât, sufocarea, leşinul, palpitaţiile, simp tome asemănătoare crizelor de epilepsie”, avertizează medicul.
 
„Primul ajutor” în cazul unei crize de spasmofilie este procesul de inspirare şi expirare într-o pungă de hârtie, pentru a creşte concentraţia de oxigen şi pentru a distrage atenţia pacientului de la efectele crizei. Tratamentul propriu-zis va fi recomandat ulterior de către medic.
 
Medicii spun că nu trebuie neglijate nici cauzele endocrine. Proasta funcţionare a glandelor tiroidiene, cauzată de lipsa magneziului, dar şi extirparea glandei tiroide nu mai permit asimilarea corectă a calciului. Curele de slăbire draconice, cu laxative şi diuretice, duc la pierderi masive de electroliţi, care la rândul lor pot declanşa crize de hipocalcemie. De asemenea, aportul excesiv de potasiu şi fosfor poate duce la eliminarea calciului prin urină. Şi nu în ultimul rând, făinoasele, sarea, zahărul, alcoolul şi cofeina sunt mari „consumatori” ai calciului din organism.
 
Important în coagularea sângelui
 
Calciul este elementul constitutiv de bază al dinţilor şi oaselor, este esenţial pentru menţinerea sănătăţii acestora, intervine în secreţia insulinei, este important pentru coagularea sângelui, pentru buna funcţionare a inimii, muşchilor şi nervilor. Organismul ne avertizează când avem lipsă de calciu, de aceea e foarte important să întreţinem aceste resurse printr-o alimentaţie bogată în legume şi fructe. 
Se găseşte în: seminţele de floarea-soarelui şi de susan, legumele cu frunze verzi, fasole, conopidă, varză, mazăre, ţelină, algele marine, produsele lactate, migdale, soia, gălbenuşul de ou, portocale şi broccoli.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: