Aeroportul Alexeni, locul în care Ceauşescu a tăiat panglica primului supersonic românesc, reînvie. Primar: Refacerea obiectivului, mană cerească

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Angajaţi la aeroportul militar Alexeni, în vremurile bune FOTO tiberiu-ialomita.blogspot.ro
Angajaţi la aeroportul militar Alexeni, în vremurile bune FOTO tiberiu-ialomita.blogspot.ro

Devenit celebru în vara anului 1975, după ce aici i-a fost prezentat dictatorului Nicolae Ceauşescu primul avion cu reacţie românesc, IAR 93, singurul aeroport militar din Bărăgan, aflat astăzi în ruină, va fi introdus în circuitul economic.

 La 65 de kilometri de Bucureşti, în inima Bărăganului, la Alexeni, nimic nu mai aminteşte de zecile de exerciţii militare şi demonstraţii aviatice desfăşurate pe pistă. Locul de paradă şi de prezentare a tehnicii militare româneşti a devenit o amintire. Consiliul Judeţean Ialomiţa intenţionează să-l reintroducă în circuitul economic şi caută soluţii pentru a revitaliza zona. Cel puţin două firme sunt interesate să concesioneze ruinele aeroportului Alexeni, iar administraţia judeţeană este dispusă să investească în relansarea economică a acestui obiectiv. Declaraţia aparţine preşedintelui CJ Ialomiţa, Victor Moraru, care a dat asigurări că zona va fi inclusă în circuitul economic.

Conform autorităţilor, prima varianta presupune concesionarea aeroportului firmei Educaţio Milenia pentru o perioadă de 5 ani, în vederea realizării unei baze multifuncţionale destinate agrementului şi educaţiei. Valoarea estimată a acestei investiţii se ridică la 6,2 milioane de euro. Cea de-a doua soluţie ar fi concesionarea aeroportului unui consorţiu reprezentat de firma canadiană Navirom Network, în vederea refacerii aeroportului. Concesiunea ar urma să se facă pentru o perioadă de 49 de ani. 

S-a ales praful

Ion Cărbune este primar la Alexeni, o localitate cu 2.400 de suflete, din 1996, aflându-se la cel de-al şaselea mandat.  Spune că îi aşteaptă cu braţele deschise pe investitori şi că le va oferi tot sprijinul pentru a demara investiţia.

“Ar fi ca o gură de oxigen redeschiderea aeroportului. Noi suntem o localitate mică, sărăca, oamenii trăiesc din agricultură, iar refacerea acestui obiectiv ar fi mană cerească. Indiferent cine ar veni, este primit cu drag. În vremurile bune, aproximativ 130 de oameni din sat munceau la aeroport, ca personal civil: tâmplari, electricieni, zidari, femei de serviciu. Gândiţi-vă că atâtea familii aveau pâinea asigurată. Ştiu discuţiile care se poartă la Consiliul Judeţean şi aşteptăm o decizie. Cred că balanţa se înclină în favoarea canadienilor.

alexeni 2

La aeroport s-a ales praful, clădirile sunt distruse, totul se degradează pe zi ce trece. Pista însă se află în starea foarte bună, acum 4-5 ani aici a fost organizat un miting aviatic, au aterizat peste 100 de avioane, vă daţi seama că se află în stare foarte bună. S-a construit totul sub comanda ruşilor, de-aia rezistă”, povesteşte primarul. Din ce ştie, Ion Cărbune spune că aici ar urma să se construiască o bază de pregătire pentru teatrele de operaţiuni din Afganistan şi Irak.

Comuniştii au pus piatra de temelie

La mijlocul anilor 1950, la Alexeni, în judeţul Ialomiţa, comuniştii înfiinţau unul dintre cele mai importante aeroporturi militare din ţară. Aici au fost aduse cele mai importante unităţi de elicoptere ale aviaţiei româneşti şi tot aici Nicolae Ceauşescu a tăiat panglica primului avion cu reacţie produs în ţara noastră.

Ideea construcţiei aeroportului militar la Alexeni, în Ialomiţa, a aparţinut însă germanilor. În timpul celui De-al Doilea Război Mondial, mai multe escadrile ale aviaţiei militare nemţeşti au aterizat şi staţionat pe islazul de la marginea Alexeniului, ca urmare a misiunilor de interogare avioanelor de bombardament ale Aliaţilor.

Cu câteva luni înainte ca războiul să se termine, soldaţii germani şi-au manifestat toate intenţiile de a transforma islazul din Alexeni într-un aeroport militar executat nemţeşte.

Planurile lor s-au concretizat însă abia în 1954 când comuniştii români au dus la bun sfârşit lucrările. Sub comanda generalului Nicolae Fulga, Aviaţia Română a făcut importante demersuri pentru ca la Alexeni să existe acest aeroport militar.

image

S-a considerat că zona este foarte aproape de Bucureşti şi tocmai de aceea este propice pentru intervenţii şi exerciţii militare de tip fulger. Astfel, Institutul de Studii şi Proiectări Militare a realizat modelul aeroportului de la Alexeni. Au fost construite patru piste, în formă trapezoidală, similare celor de la aeroportul civil Arad.

Inaugurat în 1975

Evenimentul cel mai important a avut loc însă petrecut în anul 1975, când a fost prezentat primul avion cu reacţie românesc: IAR 93. Nicolae Ceauşescu s-a urcat la bordul aeronavei, după care a tăiat panglica. Câteva luni mai târziu, presa comunistă relata despre primul zbor al acestui avion, care a decolat de pe pista aeroportului din Bacău.

alexeni 1

Pentru viaţa comunităţii din Alexeni, aeroportul a însemnat o schimbare majoră. Armata a investit în dezvoltarea comunei prin construcţia de drumuri şi căi de acces care să ducă către aeroport. Activitatea se întrerupe definitiv după 1989, când aeroportul s-a închis.

Din anul 2001 el a fost predat Ministerului Justiţiei care l-a dat în administrare Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor. Ultima dată hangarele de la Alexeni s-au redeschis în anul 2011, atunci când aici s-a organizat un miting aviatic la care a fost prezent ministrul Transporturilor de atunci Radu Berceanu.

Călăraşi



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite