Ravagiile provocate copiilor de folosirea telefoanelor şi tabletelor: „Avem copii în sevraj după ce le-am oprit tot, inclusiv televizorul“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Copiii care petrec foarte mult timp în faţa ecranelor de telefon, televizor sau tabletă, pot dezvolta un nou tip de autism, cel virtual. Aceştia ajung încă de la vârste fragede să nu mai reacţioneze la vocea umană, să nu comunice şi dezvoltă ticuri în modul de a se juca.

Autismul virtual chiar există. O spun psihologii clinicieni, care sunt alarmaţi de faptul că în ultima perioadă sunt tot mai mulţi copii care, din cauză că petrec multe ore pe zi la telefoane, tablete şi în faţa televizoarelor, dezvoltă simptome asemănătoare autismului.

Autismul virtual, termen creat de psihologul clinician Marius Zamfir, presupune dezvoltarea necorespunzătoare a sistemului neurologic, din cauza lipsei de stimulare psiho-motrică. 

Mai precis, copilul primeşte doar senzaţii vizuale şi auditive. Această formă de autism poate fi tratată uşor, dacă este depistată în faza incipientă.

Copiii cu astfel de probleme speciale, din Buzău, pot căpăta o viaţă normală prin şedinţele de terapie de la noul centru de psihologie clinică pentru copiii cu sindromul Down, autism, sau alte probleme speciale, înfiinţat la Buzău, de Asociaţia „Micul Îngeraş” şi coordonat de  Laura Georgiana Coman, psiholog clinician.

Pentru a contracara efectele autismului virtual, trebuie identificate modalităţi prin care să se limiteze timpul petrecut de copil în faţa televizorului, tabletei, calculatorului. Copilul trebuie învăţat să socializeze, să interacţioneze, să ofere atenţie. 

Într-un interviu grăitor, acordat „Adevărul“, Laura Georgiana Coman explică pe larg toate aceste lucruri.

Imagine indisponibilă

„Adevărul“: Ce v-a determinat să extindeţi centrul de terapie psihologică pentru minori?

Laura Coman: Necesitatea înfiinţării centrului a apărut din solicitarea mult prea mare pe care am avut-o din partea părinţilor. Suntem solicitate în continuare de un număr extraordinar de mare de copii şi ajunseserăm în locaţia anterioară să nu mai facem faţă. Atunci am decis că trebuie să ne dezvoltăm, pentru a mulţumi pe toată lumea şi pentru a ajuta pe toată lumea care ne solicita. Criterul de admitere la şedinţele de terapie nu este vârsta copilului, ci nivelul lor de dezvoltare mentală. Atunci încercăm să-i încadrăm într-una dintre cele trei grupe pe care le avem disponibile.

„Adevărul“: Care este capacitatea centrului de terapie?

Laura Coman: În momentul de faţă avem 72 de minori care beneficiază de serviciile noastre în această locaţie şi ar putea beneficia încă pe atât, chiar şi mai mulţi. Marea majoritate a copiilor care ne trec pragul sunt cu autism şi spectru de autism, cu tulburări de limbaj sau copii care nu vorbesc absolut deloc, cu sindrom Down, cu diverse sindroame genetice nespecificate. Mai sunt copii cu tulburări de comportament, u tulburări de socializare sau de achiziţii vizavi de programa şcolară sau de grădiniţă.

     

„Adevărul“: Dispozitivele electronice ne-au invadat viaţa, în ultimii ani. Cum afectează tabletele, telefoanele, în primii ani ai copilăriei?

Laura Coman: Există în prezent o tulburare numită de specialişti autism virtual. Şi noi avem câteva cazuri de copii cu autism virtual care s-au născut fără a avea probleme şi care, ca urmare a expunerii pe o perioadă îndelungată şi lipsa de socializare cu alţi copii, sau de integrare a lor într-o oarecare formă de socializare, au ajuns să manifeste forme specifice autismului clasic. De aceea, noi nu folosim deloc tablete sau alte dispozitive electronice în şedinţele de terapie.

„Adevărul“: Care sunt semnele acestor tulburări pe care le provoacă dispozitivele electronice copiilor?

Laura Coman: Atât copiii cu autism, fie el clasic sau virtual, precum şi cei cu alte diagnostice, sunt lipsiţi de orice achiziţii şi preachiziţii pentru şcoală şi aici mă refer la motricitate fină, la tot ce înseamnă ţinerea unui creion sau a unei forfecuţe, jocuri de îndemânare pentru simplul fapt că ei folosesc doar tablete sau telefoane. Au de asemenea probleme de atenţie pentru că derularea succesivă a imaginilor foarte colorate şi agresive pentru ochi nu fac decât să dezvolte un deficit de atenţie. Am avut copii care au ajuns într-un stadiu de sevraj în momentul în care au fost oprite toate aceste mijloace de distracţie pe care le avea până în momentul respectiv, inclusiv televizor, inclusiv radio.

„Adevărul“: Ce simptome ar trebui să-i îngriijoreze pe părinţi?

Laura Coman: Şi în cazul copiilor care au diverse diagnostice asociate, şi în cazul copiilor cu expunere prelungită la dispozitive electronice, precum tabletele sau telefoanele smart, de obicei limbajul lipseşte sau este unul deficitar, cu tulburări de pronunţie, cu tulburări de a forma propoziţii. Este primul semn care de obicei îi îngrijorează pe părinţi. Pot trece cu vederea faptul că ei nu sunt foarte atenţi, că nu au răbdare, că nu răspund la propriul nume, dar în momentul în care lipseşte limbajul acesta este semnul care îi alarmează şi atunci vin la noi.

Imagine indisponibilă

„Adevărul“: Au aceşti copii şanse de recuperare?

Laura Coman: Toţi copiii, indiferent de diagnosticul pe care îl prezintă, atât cât ne permite diagnosticul şi nu este o boală degenerativă, au şanse de recuperare mari şi foarte mari dacă intervenţia dse face la o vârstă mică, adică doi ani, doi ani şi jumătate, până la trei ani. Avem copii care vin la vârsta de trei ani şi nu mai putem recupera mare parte din achiziţiile pe care le-a pierdut. Cu cât se intervine mai repede, indiferent că vorbim de tulburări de limbaj sau alt diagnostic, cu atât recuperarea lui este mai rapidă.

„Adevărul“: Un copil retras, care are tendinţa de a se izola de ceilalţi copii, poate fi catalogat ca având semne ale autismului?

Laura Coman: Când spunem că nu socializează, nu ne referim la ideea că nu îşi face prieteni, ci că pur şi simplu nu acceptă un alt copil lângă el. Discutăm la maniera că dacă se apropie de el un copil, poate să şi ţipe, nu doar că nu vorbeşte dacă un copil vine, îl întreabă iar el nu răspunde. De aceea, se munceşte intens pentru integrarea lor în grădiniţă, la şcoală. Încercăm să facem o socializare forţată în primă instanţă, cumva prin constrângere, dar prin prisma activităţilor pe care le desfăşoară, după care ei reuşesc să relaţioneze cât de cât independent unii cu ceilalţi.

„Adevărul“: Prin ce metode încercaţi să recuperaţi un copil cu autism, fie el şi virtual, din starea lui de izolare?

Laura Coman: Practic, alegem pentru ei activităţile pe care un copil în normalitate le experimentează de unul singur la locul de joacă, în parc sau acolo unde întâlneşte alţi copii. Noi încercăm să reproducem în măsura în care ne permite spaţiul situaţii de genul acesta, în care fac întreceri, fac ştafete şi îşi aşteaptă rândul, se ajută, îşi cer voie, se împrumută. Şi reuşim.

„Adevărul“: Copiii cu astfel de tulburări au probleme de comunicare verbală cu cei din jur. În ce constă terapia pe această direcţie?

Laura Coman: Dezvoltarea limbajului, a discursului narativ, este una dintre etapele importante ale terapiei. Copilul pleacă de la etichetarea unor obiecte, ale unor elemente în imagini şi obiecte tridimensionale, ajunge treptat la dezvoltarea limbajului în silabe, cuvinte, propoziţii şi apoi povestiri, pronunţia. Progresele apar cu fiecare şedinţă iar schimbările sunt vizibile dacă şi copiii sunt receptivi, cooperanţi.

„Adevărul“: Copilul cu astfel de tulburări psihice trebuie să beneficieze de un tratament special şi în afara şedinţelor de terapie?

Laura Coman: Părinţii primesc din partea noastră indicaţii care trebuie aplicate acasă, iar pe lângă explicaţiile teoretice ei pod vedea pe monitoarele instalate în sala de aşteptare ceea ce noi facem în cadrul şedinţelor. Îi ajutăm şi mai mult prin acest sistem video, în ideea în care trebuie să repete la domiciliu sau pe stradă ceea ce facem noi în cabinet la şedinţele de terapie.

„Adevărul“: Dacă nu ajung la psiholog, pentru a beneficia de terapii, aceşti copii se pot recupera de la sine?  

Laura Coman: Psihoterapia este cam singura lor şansă spre o viaţă relativ normală. Este metoda prin care ei vor fi apropiaţi de normalitate pentru că noi, indiferent de diagnosticul copilului, îl raportăm la normalitate. De aceea terapia este foarte importantă şi fără acest ajutor nu poate de unul singur, nu are sorţi de izbândă să se redreseze şi să recupereze, mai ales dacă vorbim de autism sau retard mental sever. Încercăm să-l facem un copil autonom.

Imagine indisponibilă

Academia Americană de Pediatrie recomandă evitarea consumului de mediu virtual în cazul copiilor mai mici de un an şi jumătate. Părinţii care au copii între un an şi jumătate şi doi ani pot să introducă treptat în viaţă celor mici telefonul, televizorul sau tableta, dar prin alegerea unor programe educative pe care să le urmărească împreună şi pe care să le explice. De la 2 la 5 ani se impune o limită, spun specialiştii, de maximum o oră pe zi.

Buzău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite