Cum să ne folosim de culori pentru a ne potenţa reuşitele în viaţă. Psihologia ascunsă a celor mai comune nuanţe

Cum să ne folosim de culori pentru a ne potenţa reuşitele în viaţă. Psihologia ascunsă a celor mai comune nuanţe

Sursa hager.be

Culorile joacă un rol important în activitatea cotidiană a fiecăruia dintre noi. Dacă ştim să le folosim, spun deopotrivă specialiştii în marketing şi psihologii, ne ajută să urcăm culmi în afaceri sau în orice demers care implică interacţiune socială.

Ştiri pe aceeaşi temă

Culorile sunt reprezentări ale anumitor frecvenţe ale luminii în creierul nostru. Lumina este radiaţie electromagnetică cu lungimi de undă cuprinse între 400 – 750 nm şi frecvenţe prin jurul a 10^16 Hz.
 
Culorile din compunerea luminii au diferite lungimi de undă, frecvenţe şi energii. Frecvenţa este numărul de unde care se propagă în fiecare secundă iar cu cât lungimea de undă a luminii este mai mare, cu atât este mai mică frecvenţa şi mai scăzută energia pe care o generează. 
 
Violetul, de exemplu, are cea mai scurtă lungime de undă în spectrul vizibil. Asta înseamnă că are cea mai mare frecvenţă şi energie. Roşul are cea mai mare lungime de undă şi cea mai mică frecvenţă şi energie. 
 
Starea de spirit ne este puternic influenţată de culorile care ne înconjoară şi de combinaţiile dintre ele
 
Despre puterea culorilor asupra modului nostru de a gândi au ştiut multe lucruri şi înaintaşii noştri, care le foloseau cu multă pricepere în vestimentaţie sau la panourile publicitare.
”Căruţele, trăsurile, tramvaiele trase de cai, care apăruseră, erau frumos colorate. Vânzătorii de apă, sacagiii, vânzătorii de bragă erau foarte coloraţi, ca să atragă privirile. Vânzătorii de ziare, la fel. Uliţele negustoreşti erau pline cu firme făcute de profesionişti care le realizau ca să atragă atenţia. Erau branduri aduse de la Viena şi Paris, cei doi poli ai civilizaţiei occidentale, unde totul se făcea cu multă ştiinţă”, spune artistul plastic buzoian Valeriu Şuşnea.
Cunoscători ai psihologiei culorilor au fost şi cei care au lansat cu un secol în urmă moda taxiurilor galbene. 
 
Conform legendei, culoarea pentru taxiurile americane a fost selectată de John D. Hertz, fondatorul Yellow Cab Company din Chicago, în 1914, ca urmare a unui studiu de la Universitatea din Chicago, care a indicat că galbenul a fost culoarea cea mai uşor de observat într-un loc aglomerat. 
 
Sursa: photo.net
 
Culorile din mediul ambiental pot produce o gamă largă de stări, de la calm la excitaţie, de la relaxare la un câştig de energie. Cercetătorii au constatat că armonia cromatică induce linişte, în timp ce contrastele puternice ne pot crea agitaţie.
”Pentru mediul nostru de zi cu zi, ştim foarte bine că nu poţi de exemplu să lucrezi într-un mediu cu culori tari, cu verde închis, cu roşu. Sunt oameni pe care îi vezi că nu se pot concentra, nu pot da randament, pentru că stimulii multipli care vin la nivelul retinei. Legăturile cu ochiul ransmit influxurile nervoase creierului şi de aici sentimentul că poţi continua activitatea într-o asemenea culoare sau nu”, explică medicul psihiatru Maria Cristache.
Potrivit cercetătorilor, culorile cu care ne înconjurăm joacă un rol important în plan emoţional şi fizic, fiecare dintre ele având anumite efecte asupra corpului nostru. O nepotrivire cromatică poate genera stări de nelinişte, agitaţie, tristeţe, aparent inexplicabile.
 
 
Este necesar să ţinem cont de culorile pe care le alegem atunci când decorăm apartamente, birouri sau spaţii în care ne petrecem mare parte din timp. 
”La birou, sunt recomandate culori palide, de la alb, la crem, nuanţe de bej. Faptul că laptopul, calculatorul, creează tot timpul lumina intermitentă atât de puternică care în zilele noastre, folosit la maximum, produce disconfort, face ca individul să fie veşnic irascibil, veşnic iritabil, obosit. Numai un ambient plăcut, un ambient personalizat poate echilibra starea de confort. Dormitorul trebuie văruit în culori calde, culori vesele, cu mobilier restrâns şi adaptat vârstei. Cât mai puţine detalii în decor, care să agreseze în plus vederea”, susţine Maria Cristache.
Studii ale unor medici americani arată că roşul este cea mai dinamică şi vibrantă culoare, având capacitatea de a stimula glanda suprarenală şi neuronii, fiind cunoscut efectul său de stimulare a circulaţiei sangvine. Roşul oferă energie, aşa că poţi purta culoarea în timpul unei plimbări sau atunci când faci sport. 
 
Culorile nu influenţează numai alegerea hainelor sau decorarea locuinţelor, ci ne ajută şi în activităţile de zi cu zi, inclusiv în afaceri. Potrivit psihoterapeutului Mihaela Popa, de la Centrul de psihologie şi dezvoltare personală Body Mind Spirit, trebuie să învăţăm cât de mult putem despre psihologia culorilor şi cum să utilizăm culorile în aşa fel încât acestea să ne ajute.

 
Potrivit portalului bodymindspirit.ro, roşu este o culoare expansivă, adesea asociată cu energia, pericolul, profitul, hotărârea, fermitatea, dar şi cu pasiunea şi erotismul.
 
”Este o culoare foarte vizibilă şi este utilizată în viaţa de zi cu zi pentru a atrage atenţia. De exemplu, la semafor culoarea roşie ne atrage atenţia de a ne opri. Ne acaparează o mare parte din atenţia noastră si de obicei, în scopuri bune. Având în vedere că atrage atât de mult atenţia, poate fi utilizat pentru a stimula pe cineva să ia o decizie rapidă”, spune psihoterapeutul Mihaela Popa.
 
Din combinaţia dintre roşu şi galben rezultă portocaliul, o culoare energetică ce exprimă bucuria. Este asociat cu fericirea, confortul, entuziasmul, fascinaţia, creativitatea, atracţia, succesul, încurajarea, permisivitatea si stimularea
 
”Portocaliul este o culoare foarte caldă pentru ochiul uman, dar nu atât de intens ca si roşu. Portocaliul stimulează activitatea mentală prin creşterea cantităţii de oxigen pentru creier. Datorită abilităţii sale de a atrage atenţia, el este utilizat pentru a sublinia informaţii de mare importanţă. Dacă targhetezi un grup de oameni tineri ar trebui să ai în vedere utilizarea culorii portocaliu”, scrie Mihaela Popa pe bodymindspirit.ro.
 
Galbenul este culoarea razelor de soare şi a bucuriei. Este adesea asociat cu energia si inteligenta. Mai este cunoscut pentru că ar da un efect de căldură şi apropiere, voioşie, bună dispoziţie şi că stimulează activitatea creierului.
 
”Oamenii adesea văd în galben lumina interioară şi o culoare copilăreasca. Dar, utilizarea în exces a culorii galben poate trezi în anumiţi oameni reacţii negative. Galbenul pur strălucitor este folosit pentru a trage puternic atenţia”, spune specialistul.
 
Verdele este culoarea predominantă pe care o vedem în natură. Are un corespondent emoţional foarte puternic dar şi prin asocierea cu banii.
 
”Este cea mai odihnitoare culoare pentru ochiul uman. Verdele conţine o mare putere de vindecare şi poate să îmbunătăţească vederea. Verdele invocă, adesea, un sens puternic al siguranţei şi stabilităţii. Este o culoare foarte bună pentru activitatea bancară, pentru produse medicale, generând sentimentul de siguranţă. De asemenea, este culoarea naturii şi este folosit pentru o varietate foarte mare de produse outdoor”, potrivit bodymindspirit.ro.  
 
Sursa: fancyfeatures.com
 
Albastru, culoarea cerului, a mării, este adesea asociat cu calmul, încrederea, succesul, seriozitatea, puterea şi profesionalismul. El poate totuşi sugera şi răceală, tristeţe, autoritate şi chiar aroganţă. O haină bleumarin reflectă loialitate, fidelitate, soliditate şi leadership.
 
”Este o culoare foarte bine acceptată de către bărbaţi şi este o culoare foarte masculină. Albastru ajută să aducem oamenii într-o stare de linişte şi este de asemenea o culoare cu mare impact pentru promovarea curăţeniei şi a profesionalismului. Când albastru este combinat cu culori calde, roşu sau galben, albastru poate să creeze un design vibrant care să capteze ochii şi să-ţi trezească atenţia”, scrie Mihaela Popa.
 
Rozul evocă nevinovăţia, romantismul şi feminitatea. Varianta aprinsă este festivă, uneori teatrală, şi produce bucurie, în timp ce rozul pal simbolizează inocenţa şi amabilitatea. De aici vine tradiţia îmbrăcării fetiţelor în roz. Însă, dat fiind caracterul său calmant, rozul poate părea plictisitor când este necesar un plus de energie. Unele cluburi sportive, de exemplu, zugrăvesc vestiarul adversarilor în roz pal, sperând să le scadă energia. 
 
Movul stimulează gândurile profunde, spiritualitatea şi are capacităţi demonstrate de a intensifica viaţa sexuală. Sentimentele asociate acestei culori depind de nuanţă şi de dominanţa albastrului sau a roşului, din amestecul cărora a luat naştere movul. Movul închis evocă lux, înţelepciune şi introspecţie, degajând o impresie de generozitate. Movul lavandă este mai uşor, ludic şi romantic, în timp ce movurile în care albastrul domină sunt mai reci, mai discrete, mai rezervate decât variantele care au mai mult roşu.
 
Albul este cea mai neutră culoare şi simbolizează puritate, rafinament şi curăţenie. În Europa este simbolul virginităţii şi culoarea rochiei de mireasă. În spitale, personalul medical poartă adesea halate albe, care degajă impresia de curăţenie.
 
”Albul este o culoare foarte curată şi prin urmare este perfect să o folosim pentru a arăta simplicitatea”, scrie Mihaela Popa, pe site-ul bodymindspirit.ro . Prea mult alb provoacă însă un efect de uniformitate, cu riscul plictiselii, putând duce la dispariţia interesului.
 
Negru este o culoare plină de simboluri şi reflectă o gamă vastă de emoţii, în funcţie de context: forţă, încredere, inteligenţă, ştiinţă, consolare, tristeţe. Este şi cea mai populară culoare din industria modei, negrul fiind asociat cu ideea de stil, bun-gust, eleganţă. Un accesoriu, un articol de îmbrăcăminte sau un element decorativ de culoare neagră înseamnă rafinament. 
 
”Negru este asociat cu formalitatea, misterul, eleganţa şi puterea. Este considerat o culoare foarte puternică şi autoritară. Negrul poate fi utilizat pentru a arata adâncimea, profunzimea. Negrul singur, folosit la îmbrăcăminte îţi poate stârni sentimente de tristeţe, dar combinat cu roşu sau portocaliu, îţi atrage ochiul. Această combinaţie este des întâlnită în cazul galeriilor fotografice sau de artă”, spune spihoterapeutul.
 
Negrul inspiră, de asemenea, agresivitate, fiind adoptată de multe echipe sportive de rugby care vor să-şi arate experienţa şi puterea.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: