Secretele „calului cu aburi“, primul tramvai care a făcut curse în afara Braşovului

Secretele „calului
cu aburi“, primul tramvai care a făcut curse în afara Braşovului

Tramvaiul circula pe o distanţă de 17 km. FOTO casasfatului

Tramvaiul cu aburi din Braşov a făcut prima cursă în 1892 şi, dacă la început a fost privit cu teamă de braşoveni, s-a dovedit extrem de util. A fost însă ocolit de localnicii cu stare, care credeau că este sub demnitatea lor să circule la comun.

Ştiri pe aceeaşi temă

Braşovul este oraşul multor premiere, iar una dintre ele a fost primul tramvai cu aburi care făcea curse în afara oraşului. De construcţie germană, calul cu aburi, cum era numit pe atunci, a făcut prima cursă în luna martie a anului 1892, după ce timp de 10 ani s-a lucrat la construirea liniilor. La început a fost privit cu teamă.

„Oamenii nu erau obişnuiţi să circule el şi, potrivit actelor vremii, s-au făcut mai multe curse demonstrative pentru a le da încredere localnicilor. A fost însă extrem de util, deoarece nu mulţi îşi permiteau o trăsură la vremea respectivă şi distanţele era prea mari pentru a fi parcurse pe jos. Tramvaiul a fost o premieră naţională la vremea respectivă, iar după anul 1900 modelul a fost preluat şi de alte oraşe“, poveşte Marius Tudoroiu, istoric.

Curse în afara oraşului

Tramvaiul cu aburi pleca din Bartolomeu, traversa centrul oraşului şi apoi se oprea la Săcele. După plecarea din Gara Bartolomeu, tramvaiul urca pe strada Lungă, până în Piaţa Sfatului, de unde cobora pe strada Mureşenilor, făcea dreapta în dreptul Hotelului Aro Palace de astăzi şi, prin actualul parc, ajungea în faţa Primăriei, unde se afla staţia Promenadă. Apoi, tramvaiul îşi urma traseul pe actualul Bulevard 15 Noiembrie şi ajungea până la Noua şi în capăt la Săcele. În Săcele trecea prin satele Baciu, Turcheş şi Cernatu, ajungea la staţia Satulung.

Ocolit de bogaţi

Tramvaiul cu abur circula până la ora 20.00, cu 10 km/h în oraş si 20 km/h în afară, iar în zilele de târg circula în oraş numai după ora 15.00. Linia trenului cu abur avea o lungime de  aproape 17 km. Era considerat mijlocul de transport al săracilor care nu îşi permitau să plătească o trăsură sau mai târziu, după 1930 să îşi cumpere o maşină.

„Deşi era un mijloc de transport modern, bogaţii vremii îl ocoleau. Se spunea că dacă eşti văzut în tramvai înseamnă că nu ai bani pentru o trăsură sau o maşină în perioada interbelică. Se ţinea foarte mult cont de statutul social, iar persoanele cu stare nu puteau piciorul în tramvai. Există şi o legendă potrivit căreia fata unui bogat negustor a mers cu tramvaiul de curiozitate şi nu a mai fost luată de nevastă de un băiat bogat pentru că şi-a stricat imaginea“, mai spune istoricul.

Tramvaiul modern a avut viaţă scurtă la Braşov

Tramvaiul a circulat până după Al Doilea Război Mondial, după care linia a fost desfiinţată de comunişti. Paradoxal, dacă în 1892 Braşovul stabilea o premieră, în epoca modernă a fost printre ultimele oraşe care au avut o linie de tramvai electrică. S-a întâmplat abia în 1987 şi a fost vorba despre o singură linie. Tramvaiul pleca din cartierul Steagu Roşu şi mergea până la Rulmentul. Viaţa tramvaiului în Braşovul modern a fost însă scurtă. Linia a fost desfiinţată în 2006, deoarece bulevardele s-au mărit şi s-au făcut sensuri giratorii. În locul tramvaiului circulă acum autobuzul cu numărul 8.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările