Ocolitoarea Braşovului, gaura neagră a CNADNR. Au trecut 14 ani şi şoseaua tot nu este gata. Investiţia totală costă peste 300 de milioane de lei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Lucrările la Tronsonul I sunt în conservare de peste un an. FOTOSimona Suciu
Lucrările la Tronsonul I sunt în conservare de peste un an. FOTOSimona Suciu

Epopeea Ocolitoarei Braşovului a început acum 14 şi nici până astăzi centura nu este gata. S-a lucrat pe trei tronsoane, dar dintre acestea doar unul are patru benzi şi se poate circula în regim de autostradă. S-au cheltuit peste 300 de milioane de lei, 85% fonduri europene şi 15% de la bugetul de stat

De construcţia centurii se ocupă Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri  Naţionale (CNADNR). Cel mai important tronson al Ocolitoarei este cel care leagă DN 1(intrarea dinspre Bucureşti) de DN 11 (ieşirea spre Covasna). Primele lucrări la tronsonul I au început acum cinci ani, dar şoseaua de 7,2 kilometri este gata doar în proporţie de 50%. S-au pierdut mulţi bani pentru conservarea lucrărilor, iar acum şi pentru o expertiză tehnică.

Compania Austriacă Alpine a câştigat contractul, dar a abandonat lucrarea de 88 de milioane de lei anul trecut după ce a intrat în insolvenţă. A executat doar jumătate dintre lucrările necesare. De atunci şi până acum CNADNR a plătit 10.000 de lei pe lună pentru paza lucrărilor, iar acum mai cheltuie încă 64.000 de lei pentru o expertiză care să arate dacă lucrările efectuate până acum au suferit degradări. Licitaţia pentru expertiză a fost săptămâna trecută, dar nu s-a desemnat încă un câştigător.

Lucrările rămase la tronsonul I costă 55 de milioane de lei. Ar fi trebuit reluate luna aceasta, după ce o asociere de companii italiene Chirulli Andrea Impresa Individuale – Aleandri SPA – Shelter Construct – Pasquale ALO a câştigat noua licitaţie. Şantierul nu va fi redeschis însă până ce expertiza nu va fi gata, deoarece este posibil să fie nevoie de lucrări suplimentare care să coste mai mult decât au estimat reprezentanţii CNADNR.

Pe tronsonul I s-au realizat până acum segmentele de drum dintre poduri,  pe care a fost turnat şi covor asfaltic. Cel mai mult de lucru a rămas la pasajul suprateran peste DN 11 şi linia de cale ferată Braşov – Sf. Gheorghe, unde nu au fost ridicaţi decât o parte dintre piloni.

Mai sunt de construit trei poduri, două peste Timişul Sec şi unul peste pârâul Dârbav, două pasaje, un nod rutier şi o intersecţie cu giratoriu. Lucrările ar trebui terminate într-un an.

7,2 kilometri de drum

Tronsonul I are o lungime de 7,2 km şi porneşte din zona Dârste (din ocolitoarea actuală, pe care va fi construit un pod peste pârâul Timişul Sec), ocoleşte rampa de gunoi, intersectează drumul spre Tărlungeni, ocoleşte CET, traversează zona Timiş-Triaj, iar apoi va ajunge la DN 11 (spre Sfântu Gheorghe) în giratoriul din zona Stabilus. Pe lângă realizarea căii de rulare la două benzi pe sens, proiectul prevede un pasaj peste DN 11 şi calea ferată care duce spre Târgu Secuiesc.

Doar trosonul III al Ocolitoarei este modern

Construcţia Ocolitoarei Braşovului a început acum 14 ani, dar până acum doar tronsonul III este modern şi are patru benzi. A fost dat în folosinţă anul trecut. Are o lungime de 6,34 km şi se desprinde cu un pasaj superior din DN 13 Braşov – Târgu-Mureş şi face legătura cu DN 1 Braşov – Sibiu şi DN 73 Braşov – Piteşti. Acest segment a costat 98 de milioane de lei.

O altă problemă spinoasă este tronsonul II al Ocolitoarei. Acesta leagă DN 11, ieşirea din Braşov spre Hărman, de DN 13, ieşirea din Braşov spre Târgu-Mureş. A fost prima porţiune de ocolitoare construită acum 12 ani cu bani de la bugetul local, dar are doar două benzi, iar şoseaua s-a degradat mult. Pentru a putea fi reparată, porţiunea de drum a fost preluată de CNADNR care a decis dublarea acestui tronson pentru ca pe toată centura să se circule în regim de autostradă. Licitaţia a fost câştigată  luna trecută de un consorţiu de firme  Viarom Construct SA – Maxidesign SRL – Beta Cops SRl, care a oferit un preţ de 64 de milioane de lei. Lucrările la cei 6,5 kilometri de drum ar trebui terminate în doi ani.

Braşov



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite