FOTO Uzina Roman a devenit o ruină. Cum a ajuns de la 26.000 de angajaţi la un morman de fiare şi obiect de dispută în tribunale

FOTO Uzina Roman a devenit o ruină. Cum a
ajuns de la 26.000 de angajaţi la un morman de fiare şi obiect de dispută în
tribunale

Uzina Roman a devenit un morman de fiare. FOTOnewsbv.ro

Uzina de camioane Steagu Roşu (actual Roman SA) a fost fanionul oraşului decenii întregi. După revoluţie a fost preluată cu scandal de omul de afaceri Ioan Neculaie. Acum afaceristul este executat de silit de partenerii săi pe care i-a lăsat pe dinafară în 2004 când a preluat fabrica.

Ştiri pe aceeaşi temă

De-a lungul anilor, uzina a trecut prin numeroase transformări, de nume, dar şi din punctul de vedere al produselor. În anul 1938, Societatea Romloc a început să fabrice armament şi a devenit o afacere bănoasă. După naţionalizare, în 1953, uzina a fost botezată „Steagul Roşu", iar guvernul de atunci i-a dat o nouă destinaţie: producerea primelor autocamioane româneşti. Primul model, SR 101, a ieşit pe poarta uzinei un an mai târziu. Atunci s-au produs 700 de camioane, iar în 1977 s-a ajuns la o producţie record de 33.000 de maşini pe an.

Şi numărul de angajaţi a crescut vertiginos de la un an la altul. Dacă în 1954 fabrica avea 4.400 de salariaţi, în 1978 s-a ajuns la 26.000. „Steagul Roşu" devenise cea mai mare uzină din Braşov şi un succes peste hotare. Celebrele modele Carpaţi, Bucegi, ROMAN sau DAC aveau mare căutare la export în Ungaria, RDG, Polonia, Statele Unite sau Grecia.

După 1990 a început declinul

Timp de cinci decenii, „Steagul Roşu" a fost emblema oraşului. După Revoluţie, însă, a început perioada nefastă. Fabrica a fost rebotezată Roman SA. În 2004, uzina a fost privatizată şi mii de oameni au fost daţi afară. În 2006, fabrica a fost preluată de omul de afaceri Ioan Neculaie. Modul în care a devenit patron este şi acum motiv de scandal.

În 2004, 80% din acţiuni au fost date Asociaţiei Pro Braşov, iar preşedinte al Consiliului de Administraţie a fost numit Ioan Neculaie. El a preluat însă acţiunile doi ani mai târziu. Ioan Olaru, preşedintele de acum al Asociaţiei Pro Braşov, l-a dat în judecată pe Neculaie şi, după şase ani de procese, a câştigat. Tribunalul a decis revenirea la acţionariatul din 2004. „Neculaie a reuşit, printr-o simplă declaraţie pe proprie răspundere şi în cârdăşie cu cei care lucrau atunci la Registrul Comerţului, să devină acţionar majoritar. Ne-am judecat ani întregi şi, până la urmă, ni s-a dat dreptate. Dacă eram în altă ţară, era legat în 24 de ore pentru ce a făcut. Vrem să facem un Parc Industrial la Roman şi vor aduce cele mai tari firme din Japonia. Vreau ca oamenii să aibă unde munci", declara Ioan Olaru, la pronunţarea sentinţei.

La rândul său, Neculaie a spus că nu a făcut nimic ilegal. „Eu am preluat legal uzina Roman, după ce Asociaţia Pro Braşov nu a depus cei 320.000 de lei, aport la capitalul social. Instanţa nu a ţinut cont de nimic. Este o decizie a unui judecător cel puţin nebun. Acum, capitalul social la Roman este de 40 de milioane de lei şi în aceşti ani s-au făcut investiţii de 240 de milioane de lei. Avem şi drept de retenţie. Practic, abia atunci când Asociaţia Pro Braşov va plăti aceşti bani, va putea prelua uzina", declara şi Ioan Neculaie, după aflarea sentinţei.

Săptămâna trecută executorul judecătoresc a venit la Roman să pună în executare sentinţa, dar Neculaie a mai găsit o metodă pentru a prelungi procesul. Compania Prefa SA deţinută de Naculaie a cerut în instanţă intrarea în insolvenţă a Roman SA pentru o datorie de 6,2 milioane de lei, astfel că executarea silită a fost amânată până la finalizarea noului litigiu.

Uzina, la un pas de prăbuşire

Acum, doar 500 de oameni mai lucrează la Roman. Uzina a supravieţuit în ultimii ani din banii obţinuţi pe camioanele făcute pentru armata Statelor Unite şi livrate către Pentagon. Roman a obţinut aproape 200 de milioane de dolari pe 600 de camioane. Acum trei ani însă, nu a mai câştigat licitaţia şi nici comenzi de pe piaţa internă nu sunt. Uzina Roman s-a transformat încet, încet într-un morman de fiare. Peisajul este unul dezolant, mai ales că era ultima uzină de stat care încă mai funcţiona. Imaginile arată că uzina este la un pas de prăbuşire.

Pe aceeaşi temă:

Marile uzine ale Braşovului au fost demolate

Industria auto străină s-a mutat la Braşov

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

Uzina de camioane Steagu Roşu (actual Roman SA) a fost fanionul oraşului decenii întregi. După revoluţie a fost preluată cu scandal de omul de afaceri Ioan Neculaie. Acum afaceristul este executat de silit de partenerii săi pe care i-a lăsat pe dinafară în 2004 când a preluat fabrica FOTO newsbv.ro

Imagini din aceeasi galerie
  • Uzina de camioane Steagu Roşu (actual Roman SA) a fost fanionul oraşului decenii întregi. După revoluţie a fost preluată cu scandal de omul de afaceri Ioan Neculaie. Acum afaceristul este executat de silit de partenerii săi pe care i-a lăsat pe dinafară în 2004 când a preluat fabrica FOTO newsbv.ro
  • Uzina Roman, o ruină FOTO newsbv.ro
  • Uzina Roman, o ruină FOTO newsbv.ro
  • Uzina Roman, o ruină FOTO newsbv.ro
  • Uzina Roman, o ruină FOTO newsbv.ro
  • Uzina Roman, o ruină FOTO newsbv.ro
  • Uzina Roman, o ruină FOTO newsbv.ro
  • Uzina Roman, o ruină FOTO newsbv.ro
Distribuie imaginea
citeste totul despre: