Care sunt metodele de înşelăciune ale escrocilor. Aceştia nu sunt doar inventivi, ci şi tot mai tupeişti!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Infractorii sunt inventivi, mai ales atunci când doresc să câştige uşor sume mari de bani. Poliţiştii atrag atenţia braşovenilor să nu cadă în capcanele întinse de escrocii care vor să îi înşele prin diverse tehnici, indiferent că vorbim de modul de abordare, prin telefon, internet, liverare de produse prin curierat etc.

Vă prezentăm care sunt metodele cele mai des folosite de infractori, pentru a evita să fiţi înşelaţi de aceştia.

Metoda „Accidentul”

Chiar dacă este printre cele mai vechi metode, trebuie să ştiţi că infractorii au prins un tupeu incredibil în ultima perioadă. Pentru că au văzut că nu mai merge povestea cu trimisul banilor la diverse sucursale ale unor bănci, ei vin personal sau tirmit cunoştinţe la uşa bătrânilor ai căror copii ar fi avut un accident.

Aşa a păţit chiar o bătrână de 70 de ani din municipiul Braşov: contactată telefonic i s-a spus că fiul ei a avut accident şi că trebuie să dea 6.000 de euro ca să nu facă închisoare. Când a întrebat unde să trimită banii, i s-a spus că o să vină cineva acasă la ea să îi predea banii. 

Acum, poliţiştii încearcă să afle cine a fost individul care a înşelat-o. Problema este că se putea întâmpla alte nenorociri, să intre peste bătrână în casă şi această să fie rănită sau cine mai ştie ce...

„Din statistici reiese că 90% din persoanele care comit acest tip de infracţiuni sunt deţinuţi. Aceştia sună din închisoare, la întâmplare, de pe telefoanele mobile cu cartelă, deţinute ilegal, la numere de telefon fix. Escrocii caută să sune în jurul orelor prânzului sau seara, când, în mod normal, persoanele tinere ar trebui să fie la serviciu sau în oraş, iar şansele ca la telefon să răspundă o persoană în vârstă sunt mai mari”, ne-a explicat cms. lef Liviu Naghi, purtătorul de cuvânt al ISU Braşov.

De multe ori, aceştia se recomandă drept avocaţi, poliţişti, procurori, medici etc şi anunţă persoana care răspunde la telefon că fiul sau fiica acesteia este implicată într-un  accident rutier şi că are nevoie urgentă de o sumă de bani, fie pentru o „înţelegere” cu procurorul sau cu victima, fie pentru spitalizare.

În cazul în care persoana sunată depune banii ceruţi în contul indicat de escroc, suma respectivă este ridicată imediat de la bancă de un complice al acestuia. Pentru a micşora şansele de a fi prinşi, infractorii au început să comunice victimelor conturi ale unor bănci din străinătate.

Metoda „expertizei” banilor

Infractorii se folosesc de documente false cu ajutorul cărora pretind că sunt angajaţi ai unor instituţii publice cu atribuţii de control (poliţişti, inspectori etc) şi că verifică actele şi a sumele de bani deţinute.

Odată ajunşi în mâna lor, banii fie sunt luaţi  (invocând plata unor amenzi, taxe ireale sau supunerii sumelor unor expertize criminalistice), fie vor fi înapoiaţi după ce au luat o parte din ei.

Metoda „Singer”

O altă metodă clasică este cea cu maşini de cusut „Singer”, folosită de infractorii care identifică persoane ce deţin maşini de cusut Singer, pe care le conving că le pot vinde la preţuri mari unor colecţionari din străinătate, cerând în schimb sume de bani pentru obţinerea unui aşa-zis „certificat de autenticitate” a maşinii. În alte cazuri, escrocii le spun proprietarilor de astfel de maşini de cusut că le pot vinde cu 30.000-40.000 de euro unor colecţionari germani, însă trebuie să deţină două astfel de exemplare.

Masina de cusut Singer
„Victimele sunt dispuse să plătească câteva mii de euro pentru a achiziţiona cea de-a doua maşină de cusut, în speranţa unui profit uriaş, fiindu-le indicat un anumit cont bancar unde să depună banii. După depunerea sumelor solicitate în contul respectiv, victimele nu mai pot lua legătura cu «intermediarii»”, a explicat cms. şef Liviu Naghi modul de acţiune.

Metoda „Curierul” Bătrânii sunt cei care cad de cele mai multe ori în această plasă. Escrocii sună la uşile persoanelor despre care ştiu că sunt singure şi le spun că au un colet pentru vecinul lor, dar că acesta nu este acasă.

După ce îi conving că este un colet important,  le spun bătrânilor că trebuie să plătească contravaloarea taxei de curierat. De regulă, victimele îşi sună vecinii după ce au plătit suma solicitată şi astfel constată că au fost înşelaţi...

„Premiul cel mare”

Infractorii trimit mesaje scrise pe telefoanele mobile prin care anunţă posesorul numărului că a câştigat un premiu, dar pentru a intra în posesia acestuia trebuie să plătească o taxă.

Victimele sunt rugate să sune la numărul de telefon indicat în mesaj pentru a afla mai multe detalii. Ca şi în celelalte situaţii, după ce depun sumele de bani în conturile indicate, victimele nu mai pot lua legătura cu cei care i-au informat despre premii.

De cele mai multe ori, infractorii precizează fie că sunt de la o companie de telefonie, fie de la o firmă cunoscută la nivel naţional sau chiar internaţional.

Metoda datoriilor către stat

Persoanele vătămate  au primit sms-uri prin care erau anunţate că figurează cu datorii la Agenţia Naţională de Administraţie Fiscală (ANAF).

Victimele primeau următorul mesaj: „Prin prezenta, vă informăm că figuraţi în baza de date ANAF cu restanţe în cuantum de .....  lei aferente anului .... Dacă achitaţi suma în termen de 15 zile, atunci nu vor fi calculate penalităţi. Altfel, vom fi obligaţi să trecem la executare silită”.

Ulterior, ANAF a emis un comunicat de presă prin care anunţa că aceste mesaje nu le aparţin, iar cei care le  primesc să anunţe organele abilitate.

Agenţii de deratizare

image

Cu un recipient în spate şi cu o legitimaţie în mână, persoane care pretind că sunt de la firme de specialitate bat la uşile oamenilor şi spun că au venit să facă dezinsecţia locuinţelor.

Aceştia spun că folosesc substanţe ecologice împotriva dăunătorilor şi că deţin informaţii că în imobil există probleme din acest punct de vedere . Infractorii operează în grup, iar în timp ce unul ţine de vorbă victima, celălalt pătrunde în locuinţă şi sustrage bani sau obiecte de valoare.

Cumpărătorii de diverse bunuri uzate

Sunt multe persoane necunoscute care se prezintă la uşa apartamentelor sau locuinţelor din mediul rural şi urban pentru a cumpăra produse reciclabile (electronice sau electrocasnice uzate). După ce s-au înţeles cu privire la preţul bunului vândut, infractorii încearcă să-l plătească cu o bancnotă cu valoare mare ( de exemplu 200 sau 500 lei) În timp ce victima merge în apartament/locuinţă pentru a aduce restul de bani  sau pentru a schimba bancnota, acesteia îi sunt sustrase obiecte, bani sau orice alte bunuri de valoare ce se află la îndemână.

Agenţii amatori de acte caritabile

Infractorii cer diverse sume de bani în scopuri umanitare, în numele unor persoane publice (actori, politicieni, cântăreţi, preoţi, conducători ai unor instituţii etc.), iar apoi o altă persoană se prezintă pentru a ridica „donaţia” sau solicită trimiterea banilor prin transfer bancar.

„Binefacerile” vrăjitoarelor

Victimele se lasă „vrăjite“ de persoane dubioase care se oferă să le ghicească viitorul. În acest sens, le sunt solicitate bijuteriile pe care le au asupra lor pentru “descântec”. Ulterior, victimele constată că le-au fost substituite/sustrase bijuteriile sau sumele de bani.

„Votul prin corespondenţăşi sondajul de opinie”

Infractorii sună pe telefonul fix la persoanele în vârstă şi se prezintă drept poliţişti care efectuează formalităţi despre votul prin corespondenţă sau pretind că  sunt reprezentanţii unor instituţii care fac sondaje de opinie şi le solicită informaţii despre rudele plecate în străinătate, inclusiv numărul lor de telefon.

Apoi, îi sună pe cei plecaţi şi le spun că mama sau tatăl lor au avut un accident şi sunt în spital şi  solicită anumite sume de bani pentru spitalizare, întocmirea unor documente, etc. Aceste reţele de infractori îşi creează baze de date cu potenţialele victime.

Ei adună date din toate mediile, inclusiv site-urile de socializare, de unde află informaţii despre rudele celor care dau publicităţii date personale.

Sfaturile poliţiştilor

Pentru a nu deveni victime ale unor înşelăciuni, poliţiştii brşaoveni vă vă recomandă să aveţi în vedere un minim de măsuri de autoprotecţie. Verificaţi dacă ceea ce vi se comunică prin telefon este adevărat, prin apelare la serviciile de informaţii clienţi de la operator, nu daţi dovadă de credulitate atunci când sunteţi contactat telefonic de persoane care pretind a fi reprezentaţi ai diferitelor firme.

Un alt sfat este să nu acceptaţi schimburi de bunuri sau aşa zise chilipiruri şi să nu permiteţi accesul în locuinţă sau în curtea imobilului a persoanelor necunoscute care se oferă să cumpere diverse bunuri – vor profita de neatenţia dumneavoastră şi ulterior veţi constata că v-au fost sustrase bunuri de valoare sau sume de bani.

În niciun caz nu achitaţi niciodată sume de bani în avans pentru ridicarea unor premii şi nici nu comunicaţi niciodată informaţii personale confidenţiale (CNP, serie buletin, conturi bancare, parole etc.) sau date despre familie, prieteni, vecini sau cunoscuţi persoanelor cu care intraţi în contact aparent întâmplător.

Pentru a evita să fiţi înşelaţi, nu daţi crezare aşa-ziselor informaţii telefonice de la persoane necunoscute care pretind că sunt avocaţi, poliţişti, procurori, medici şi care pretind că reprezintă rudele dumneavoastr㠘„implicate” într-un accident rutier şi nici nu efectuaţi niciun transfer bancar în contul unor necunoscuţi şi nu înmânaţi bani persoanelor care sunt trimise la uşa locuinţei dumneavoastră sau cu care vi se solicită să vă întâlniţi.

Dacă sunteţi victimă a unor astfel de fapte, sesizaţi imediat Poliţia la numărul unic de urgenţă 112, pentru a fi demarate verificările ce se impun.  

Braşov



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite