Braşovul trece la transportul public ecologic în Zona Metropolitană

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Săptămâna trecută a avut prima întâlnire de lucru cu factorii de decizie din Zona Metropolitană, având ca scop implementarea Planului de Dezvoltare Urbană Durabilă pentru Polul de Creştere Braşov şi pregătirea pentru accesarea fondurilor europene disponibile prin Programul Operaţional Regional, Axa 4, dedicată dezvoltării urbane durabile.

La întâlnire au participat reprezentanţi ai Agenţiei pentru Dezvoltare Regională CENTRU – Departamentul Pol de Creştere, Consiliului Judeţean Braşov, Asociaţiei Metropolitane pentru Dezvoltarea Durabilă a Transportului Public Braşov, Regiei Autonome de Transport Braşov şi ai Poliţiei Braşov.

Unul dintre subiectele principale al acestei întâlniri a fost identificarea paşilor necesari pentru ca până la finalizarea actualului exerciţiu financiar al Uniunii Europene, 2020, să funcţioneze, la nivelul Zonei Metropolitane, un sistem de transport nepoluant, bazat în principal pe autovehicule electrice, prin intermediul Programului Operaţional Regional, axa 4 – Dezvoltare Urbană Durabilă.

În acest moment este prevăzută o sumă de aproximativ 28 de milioane de euro dedicată reducerii emisiilor de CO2 prin achiziţionarea de mijloace de transport public nepoluante (autobuze electrice şi troleibuze), dar există posibilitatea ca această sumă să fie chiar mai mare. 

„Pentru a putea accesa aceste sume, primul pas pe care trebuie să îl facem este ca Regia Autonomă de Transport să devină Societate Comercială. Aceasta este nu doar o obligaţie din partea finanţatorului, ci şi o prevedere legală, conform Legii nr. 92/2007, privind serviciile de transport public, cu modificările ulterioare. În cadrul acestei şedinţe, am avut o discuţie cu conducerea RAT, cu privire la urgentarea acestei transformări. Putem lua ca model Compania Apa, care a fost tot Regie Autonomă şi s-a transformat în societate comercială, moment din care a reuşit să acceseze mai multe finanţări, pe diferite programe ale Uniunii Europene. Consiliul Judeţean poate lua în considerare, inclusiv implicarea sa în acţionariatul viitoarei societăţi, alături de autorităţile publice din zona metropolitană. Odată cu transformarea RAT Braşov în societate comercială pot fi demarate procedurile de elaborare a cererii de finanţare pentru achiziţionarea de autobuze electrice (împreună cu infrastructura şi echipamentele necesare pentru mentenanţa acestor vehicule) şi troleibuze”, spune reprezentanţii Consiliului Judeţean Braşov.

În ceea ce priveşte extinderea transportului public în zona metropolitană, proiectul de reînnoire a parcului auto al RAT Braşov are în vedere şi extinderea sistemului de transport public la nivelul întregii zone metropolitane. Conform legislaţiei în vigoare, se poate prelua modelul serviciilor de alimentare cu apă prin crearea unui operator regional de servicii de transport public în care primăriile din zonă, precum şi Consiliul Judeţean, sunt implicate.

Se va putea astfel trece la următoarea etapă de dezvoltare a zonei metropolitane cea a îmbunătăţirii serviciilor de transport şi a legăturilor dintre localităţi. Nu vorbim doar de legătura către şi dinspre Braşov, ci şi către alte localităţi care generează locuri de muncă (Cristian, Prejmer). În fapt, aceste localităţi vor fi probabil incluse în prima etapă de dezvoltare a sistemului de transport metropolitan. În parcul Industrial de la Prejmer nu lucrează doar prejmereni. Muncitorii vin din Braşov, din Hărman şi Sânpetru, unii chiar şi din Sfântu Gheorghe. În acelaşi mod, Braşovul a dezvoltat noi zone comerciale şi industriale unde este nevoie să asigurăm transportul public.

RAT se transformă în societate comercială

Proiectul de schimbare a statutului juridic al R.A.T. Braşov din regie autonomă în societate comercială are termen de finalizare sfârşitul acestui an. După îndeplinirea în ultima perioadă a mai multor condiţii şi rezolvarea mai multor obiective de parcurs pentru atingerea rezultatului amintit, la ora actuală este parcursă etapa de clarificare, împreună cu Primăria Municipiului Braşov, a unor aspecte legate de patrimoniul R.A.T. Braşov.

Transformarea R.A.T. Braşov în societate comercială este unul dintre obiectivele fundamentale ale actualei conduceri a Regiei, acest demers fiind propus şi asumat, încă din anul 2013, prin Planul de Management şi Planul de Administrare, acest din urmă document fiind şi aprobat de către Consiliul Local al Municipiului Braşov. 

„R.A.T. Braşov a iniţiat şi a supus aprobării Consiliului Local al Municipiului Braşov Studiul de oportunitate al proiectului „Green City Braşov”, proiect ce are ca obiectiv achiziţia de autobuze electrice, troleibuze şi elemente de infrastructură, prin accesarea a 20 de milioane de euro, din fonduri europene prin Programul Operaţional Regional – axa 4.1. Ca iniţiator al acestui proiect, R.A.T. Braşov înţelege importanţa şi necesitatea atingerii obiectivelor propuse, astfel că în ultimele două luni s-au parcurs mai mulţi paşi, la ora actuală fiind în derulare elaborarea documentaţiei pentru achiziţia serviciului de întocmire a Studiului de fezabilitate pentru implementarea proiectului «Green City Braşov»”, ne-a delcarat Silviu Ştefan, purtătorul de cuvânt al RAT Braşov.

Trebuie menţionat că termenul de realizare a transformării R.A.T. Braşov în societate comercială nu va influenţa îndeplinirea obiectivelor din proiectul „Green City Braşov”. Totodată, R.A.T. Braşov a solicitat consultanţilor care au întocmit Planul de mobilitate includerea proiectului „Green City Braşov” în document.

Braşov



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite