Cum să preveniţi fraudele prin metoda ”mesaj de la şef”. Care sunt semnele care ar trebui să le dea de gândit angajaţilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Această metodă vizează angajaţii autorizaţi să efectueze plăţi, care, prin inducere în eroare sunt determinaţi să plătească o factură falsă sau să efectueze un transfer. Ea se bazează pe dorinţa angajaţilor de a rezolva rapid sarcinile, mai ales când solicitarea vine din partea conducerii.

Frauda prin metoda ”mesaj de la şef” presupune ca autorul să sune sau să trimită un e-mail, pretinzând că este unul din managerii de top din companie, vorbeşte despre o situaţie sensibilă (control al autorităţilor, achiziţii etc.) şi solicită efectuarea de urgenţă a unei plăţi, fără respectarea procedurii obişnuite de autorizare a plăţilor.

De obicei, infractorul este bine informat cu privire la organizaţie şi persuasiv, folosind formulări de tipul „avem încredere în tine”, „rămâne între noi” şi, deseori, cere ca plata să se facă într-un cont din afara ţării sau chiar a Europei.

Care sunt semnele care ar trebui să-i îngrijoreze pe angajaţi:

- primirea unui e-mail sau apel telefonic de la un oficial cu care, în mod normal nu este în legătură directă;

- se cere deplină confidenţialitate;

- presiune pe fondul unei presupuse urgenţe;

- cerere neobişnuită, ieşită din tiparul procedurilor interne;

- utilizare de ameninţări sau linguşiri neobişnuite şi/sau promisiuni de recompense.

Ce pot  face  firmele/companiile pentru prevenirea fraudelor:

- conştientizaţi riscurile şi asiguraţi-vă că angajaţii sunt informaţi permanent;

- instruiţi-vă angajaţii să manifeste atenţie maximă în privinţa solicitărilor de plăţi;

- implementaţi protocoale interne stricte referitoare la plăţi;

- implementaţi o procedură de verificare a legitimităţii plăţilor solicitate prin e-mail;

 - stabiliţi reguli de raportare a tentativelor de fraudă;

- verificaţi informaţiile postate este site-ul companiei, restricţionaţi accesul la datele importante informaţii şi fiţi atenţi la reţelele sociale;

- actualizaţi soluţiile tehnice de securitate .

Ce trebuie să facă angajaţii:

 - respectaţi cu stricteţe procedurile de securitate stabilite pentru plăţi şi achiziţii. Nu săriţi niciun pas şi nu cedaţi presiunilor;

- verificaţi întotdeauna cu atenţie adresele de e-mail când  primiţi solicitări de informaţii sensibile sau de transferuri de bani. Adesea escrocii folosesc adrese false de e-mail unde doar un caracter diferă faţă de adresa originală;

 - dacă aveţi dubii privind o solicitare de transfer de bani, consultaţi-vă cu un coleg competent, chiar dacă vi s-ar cerut să fiţi discreţi;

- nu accesaţi niciodată link-uri suspecte şi nu deschideţi astfel de ataşamente primite prin e-mail; fiţi atenţi în mod deosebit atunci când verificaţi căsuţa de mail personală pe calculatorul firmei;

- restricţionaţi informaţiile postate pe reţelele de socializare şi fiţi foarte precauţi în legătură cu acestea;

- evitaţi să publicaţi informaţii despre ierarhia, securitatea sau procedurile firmei;

- dacă primiţi un e-mail suspect, informaţi întotdeauna departamentul IT.

Brăila



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite