Cum te poţi feri de fraudele prin SMS, email sau apeluri telefonice. Ce este vishing-ul şi smishing-ul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Email-urile de tip phishing se referă la mesaje false care induc în eroare destinatarii, pentru a-şi divulga date personale, financiare sau de securitate.

Victima primeşte un e-mail care poate arăta identic cu cel primit de la bancă, imitând logo-ul şi designul acestuia. Folosind formulări care sugerează urgenţa (de exemplu, riscul de a fi penalizat în situaţia în care nu se răspunde mesajului), escrocii solicită descărcarea unui ataşament sau accesarea unui link şi în felul acesta utilizatorul este direcţionat către un site fals, unde i se va cere introducerea de date precum numărul cardului, codul PIN şi a altor date de identificare.

Infractorii cibernetici se bazează pe faptul că oamenii sunt ocupaţi, iar la o primă vedere, aceste e-mailuri par legitime. În consecinţă, cel mai probabil iau în serios ce e scris în e-mail şi acţionează în consecinţă. În plus, dacă e-mailurile sunt deschise de pe telefonul mobil sau tabletă, poate fi mai dificil de depistat o încercare de phishing (e greu să identifici eventuale diferenţe de pe un ecran mic).

Pentru a nu fi păcăliţi prin această metodă, se recomandă :

-să vă actualizaţi în permanenţă sistemul de operare, browser-ul şi programul antivirus;

-să fiţi extrem de atenţi dacă prin mesajul pretins a fi de la bancă vi se solicită date personale (de exemplu, parola contului bancar online);

-citiţi cu atenţie e-mailurile: verificaţi eventualele greşeli de exprimare şi orice altceva care nu se potriveşte, precum diferenţele minore la adresa de e-mail a expeditorului (un zero poate arăta ca o literă „o”); selectaţi cu mouse-ul adresa expeditorului şi comparaţi-o cu cea din corespondenţa anterioară, verificaţi greşelile gramaticale şi de ortografie;

-nu răspundeţi mesajelor suspecte; cel mai sigur e să le retransmiteţi băncii, tastând adresa în browser;

-ţineţi cont de faptul că banca nu vă va solicita niciodată informaţii personale prin intermediul e-mailului;

-nu descărcaţi ataşamente şi nu accesaţi link – urile din astfel de mesaje;

-dacă aveţi dubii, sunaţi la bancă!

Vishing-ul (apeluri telefonice tip phishing) se referă la situaţiile în care autorii contactează victima telefonic şi, invocând diferite pretexte, o conving să le divulge date personale şi/sau financiare ori să le transfere bani. Vă puteţi feri de fraudele prin această metodă ţinând cont de următoarele recomandări:

-fiţi prudenţi cu privire la apelurile telefonice primite de la necunoscuţi;

-cereţi numărul apelantului şi spuneţi-i că veţi reveni dumneavoastră cu un apel;

-pentru a verifica identitatea apelantului, sunaţi la firma/compania în numele căreia spune că sună;

-autorii pot obţine din mediul online (în special de pe reţelele sociale) sau din alte surse informaţii despre victime. Nu daţi crezare oricărui apelant, doar pentru că ştie câte ceva despre dumneavoastră;

nu transmiteţi prin telefon codul PIN al cardului sau parola de la contul de Internet Banking. Banca nu vă va cere niciodată astfel de date;

-nu transferaţi bani către necunoscuţi care vă cer acest lucru;

-dacă aveţi bănuieli, contactaţi banca.

Smishing-ul (phishing-ul prin SMS) se referă la încercarea de inducere în eroare prin mesaje text, pe care escrocii o folosesc pentru obţinerea de date personale, bancare ori de securitate. Prin mesajul text (SMS), autorii solicită apelarea unui număr de telefon sau accesarea unui link pentru a verifica, actualiza sau reactiva un cont.

În realitate, prin accesarea link-ului, persoana apelată este direcţionată către un site fals sau către un operator-complice, pretins reprezentant al băncii. Scopul urmărit de escroci este acela de a obţine orice informaţie care i-ar putea ajuta să obţină bani.

Ce puteţi face pentru a nu ajunge victimă a fraudelor prin această metodă:

-nu accesaţi link-uri, ataşamente sau imagini pe care le-aţi primit printr-un SMS, de la persoane necunoscute; verificaţi mai întâi expeditorul, căutând numărul pe internet (dacă este vorba de o fraudă, s-ar putea să mai fi fost şi alte victime);

-nu acţionaţi în grabă; înainte de a trimite un răspuns, verificaţi cu atenţie toate informaţiile;

- nu răspundeţi niciodată unui mesaj text prin care vi se solicită codul PIN al cardului,  parola de la contul de Internet Banking sau alte date de autentificare;

- dacă aţi răspuns la un astfel de mesaj şi aţi furnizat detalii despre conturile bancare, anunţaţi de urgenţă banca.

Brăila



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite