Barcagiii îşi lustruiesc „bijuteriile” de apă/Află de aici cum se întreţin bărcile şi care sunt cele mai bune ambarcaţiuni pentru pescuit

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cei peste o sută de posesori de ambarcaţiuni de la debarcaderul Brăilei speră să facă, măcar vara asta, bani din plimbările pe fluviu. Sunt oameni care fără barca lor, moştenită de la bunicul sau meşterită în tinereţe sub privirile vigilente ale unui marangoz, n-ar putea trăi. Sunt oameni care odată cu venirea verii stau mai mult în barcă, decât acasă.

GALERIE FOTO AICI

Deşi au ambarcaţiuni moderne şi rezistente, din fibră de sticlă, barcagiii evocă vremurile când Dunărea era a bărcilor de lemn. Nemaiavând căutare, meseria de marangoz a dispărut, ca şi navele făcute din lemn. În lipsa meseriaşilor, barcagiii de astăzi au învăţat cum să-şi întreţină singuri ambarcaţiunile.

Gheorghe Nicolae are 69 de ani. Născut, crescut lângă fluviu, spune că fără barcă ar fi mort.

„Am barca aceasta de 46 de ani. Iniţial a fost făcută din lemn. Ultimul marangoz a murit acum vreo trei ani, la vârsta de 93 de ani. Aşa că noi, cei care aveam bărci de lemn a trebuit să ne reprofilăm. Uite aşa din barcă de lemn, am făcut una mai uşor de întreţinut pentru că am tras-o într-un strat de fibră de sticlă", ne-a spus brăileanul, în timp ce lucra la carena bărcii.

Ca el, mulţi alţii, la debarcader. Ei speră să facă, măcar acum, bani din „bijuteriile" pe care le au.

Bărci scumpe

Se pare că ambarcaţiunile moderne, din fibră de sticlă sau din aluminiu nu mai sunt pe placul străinilor. Ca de obicei, aceştia sunt cu un pas înainte. Ei vor bărci din lemn, dar ofertă nu prea există.

„Acum vreo doi ani au venit nişte italieni. Oamenii erau dispuşi să plătească oricât pentru o navă din lemn. Cum, necum, au găsit la Sfântu Gheorghe un vechi pescador fabricat la Galaţi prin anii '50. L-au reparat, l-au vopsit şi în locul calei de peşte au făcut cabine. L-au cumpărat cu 6.000 de euro şi l-au revândut la englezi cu 100.000", ne-a spus Ilie Drăgan, un posesor de ambarcaţiune de fibră de sticlă, dar care regretă şi acum după barca sa de lemn, de acum 20 de ani.

„Astă vară, au trecut din nou pe aici şi se plângeau că nu are cine să facă nave din lemn, că sunt tare căutate în Anglia şi Statele Unite", a mai spus el.

Bărcile de fiţe sunt din lemn

Un Yacht ultramodern, cu trei camere, sufragerie şi toate utilităţile, făcut din fibră de sticlă costă între 100.000 şi 200.000 de euro. O navă cu aceleaşi dotări dar construită din lemn costă între 500.000 şi 1.000.000 de euro. Din păcate, în ciuda comenzilor, doar 15-20 de nave din lemn sunt date la apă anual.

Brăila



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite