Tramvaiele făcute de nemţi să reziste şi jumătate de secol riscă să fie scoase la ”pensie” din cauza şinelor româneşti

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tramvaiele din Botoşani au fost făcute de nemţi acum 54 de ani. Ar mai rezista încă tot pe atât dacă nu ar rula pe şinele făcute de români în anii 90. Deşi mai tinere decât tramvaiele germane cu 24 de ani, şinele aproape se descompun, iar pericolul unei tragedii pândeşte la orice centimetru al căii de rulare. Autorităţile se plâng că nu au bani să repare calea de rulare şi deja se gândesc la mijloace de transport alternative.

Tramvaiele care circula de aproape 20 de ani în Botoşani au fost aduse din Germania. Sunt de fapt nişte piese de muzeu. Fabricate în anii 70 la Dresda în Germania, tramvaiele Tatra, au acum peste jumătate de secol şi au transportat sute de mii de pasageri. Marea lor majoritatea au ramas asa cum au fost aduse.

 Doar reclamele de pe ele s-au schimbat şi ceva modernizări de-a lungul timpului. Pentru mulţi botoşăneni care sunt nevoiţi să meargă dintr-un capăt în celălalt al oraşului şi nu au

bani

image

de taxi, ”bătrânicele” din Dresda sunt o adevărată binecuvântare, chiar dacă vara nu este aer condiţionat. De altfel tramvaiul este principalul mijloc de transport al elevilor, pensionarilor şi muncitorilor care muncesc la micile întreprinderi rămase în zona industrială. 

Zilnic tramvaiele vechi de  jumătate de secol transportă încă neîntrerupt mii de călători. Tramvaiele făcute de nemţi să reziste timpului pot fi trase pe dreapta în cel mai scurt timp de şinele făcute de români în anii 90 la Botoşani. 

De aproape 10 ani calea de rulare a tramvaielor a început să se degradeze. Din lipsă de

fonduri

image

, societatea Eltrans cea care administrează tramvaiele in Botoşani s-a descurcat cu ce a avut la îndemână pentru a justifica cei 1,5 lei ceruţi călătorilor pe bilet, adică cu un clasic aparat de sudură şi doi muncitori. ” Ne descurcăm mereu cu ce putem. Ştim este o mare problemă cu calea de rulare, dar costurile sunt uriaşe pentru reabilitare. Este vorba de un milion de euro un kilometru de cale de rulare. Intervenim ca să fie totul în siguranţă. Doamne Fereşte”, a precizat directorul adjunct de la Eltrans, Victor Ivănescu. 

Lună de lună şinele sunt realmente ”cârpite”, pentru ca vagoanele să nu deraieze. Zilnic  apar noi rupturi, iar dezastrul unei deraieri grave planează la orice transport. Ultima deraiere a vut loc chiar la începutul acestui an. Două vagoane au sărit de pe şine, direct pe carosabil. A fost nevoie de o macara pentru ca tramvaiul să fie repus pe calea de rulare. 

Din fericire niciun călător nu a fost rănit. ” Zona de pe lina 2, care duce pe strada Primăverii o altă zonă cu mari probleme, este predispusă la astfel de evenimente. Calea de rulare este foarte deteriorată”, declara în luna ianuarie Victor Ivănescu. Şefii de la Primărie, instituţie care subvenţionează societatea Eltrans, spun clar că nu au bani de reparaţii şi aşteaptă fie fonduri europene fie vor căuta mijloace alternative de transport în comun, dar obligatoriu să fie ecologice. ” Cel mai uşor şi potrivit este o investiţie pe fonduri europene. 

Reabilitarea căii de rulare este extrem de costisitoare. O soluţie vom găsi cu siguranţă”, a precizat viceprimarul Cosmin Andrei. În orice caz, surse din cadrul societăţii Eltrans precizează că dacă nu se intervine în curând şi la modul serios la calea de rulare, tramvaiele de pe traseul 2 din Zona Industrială până pe strada Primăverii riscă să nu mai poată circula. 

Lipsa tramvaielor ar fi o catastrofă în special pentru pensionarii nevoiaşi. Cu siguranţa ar fi o pirdere şi din punct de vedere turistic având în vedere că mulţi nemţi care ajung pe la Botoşani fotografiază bucuroşi tramvaiele pe care le-au folosit şi părinţii sau bunicii lor.

citiţi şi:

Tramvaiele, un veritabil pericol public pentru botoşăneni

Tramvaiul nu va circula trei zile la Botoşani. Vezi pe ce linie

Botoşani



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite