Povestea părintelui autoturismelor hibrid. A inventat una dintre cele mai populare maşini

Povestea părintelui autoturismelor hibrid. A inventat una dintre cele mai populare maşini

Ferdinand Porsche FOTO businessmagazin.ro

Unul dintre cei mai renumiţi ingineri şi proiectanţi de autoturisme din istorie a fost austriacul Ferdinand Porsche. Era considerat genial şi înainte să pună bazele fabricii de maşini de lux, a realizat, prima maşină electrică dar şi primul model al unuia dintre cele mai populare autoturisme europene.

Ştiri pe aceeaşi temă

Când spunem Porsche, automat, ne gândim la autoturisme rapide şi de lux. Bradul german este unul dintre cele mai celebre din lume şi este renumit pentru producţia de autoturisme, în general, pentru cei cu dare de mână şi îndrăgostiţi de cai putere sau confort pe patru roţi. 

Gigantul auto din Stuttgart a fost numit după fondatorul său, inginerul austriac Ferdinand Porsche, un adevărat simbol al industriei automobilistice din toate timpurile. 

Până să se apuce de maşini sport, Porsche a fost un inovator, realizând autoturisme electrice şi motoare hibrid, dar totodată şi un constructor de maşini de război pentru armata nazistă. De altfel, în urma colaborării cu regimul nazist, în jurul lui Ferdinand Porsche s-au născut multe controverse.  

Un copil pasionat de motoare şi electricitate

Ferdinand Porsche s-a născut pe 3 septembrie 1875 în oraşul Maffersdorf, Boemia, pe atunci parte a Imperiului Austro-Ungar. Astăzi, oraşul se numeşte Vratislavice şi face parte din Republica Cehă.

Ferdinand provenea dintr-o familie germană care locuia în Maffersdorf şi era pasionat de tehnică, în special de autoturisme. Nici nu era de mirare. Tatăl său, Anton Porsche, era mecanic şi de mic îl luase pe Ferdinand, în atelier, să-l ajute. 

Tânărul austriac era deosebit de inteligent şi avea un talent deosebit în domeniul tehnic. A dezvoltat o pasiune pentru electricitate şi, la numai 18 ani s-a angajat la Bela Egger & Co. o companie de electricitate din Viena. În acelaşi timp s-a înscris la Universitatea Tehnică Imperială din  Reichenberg, cunoscută astăzi drept Universitatea Tehnică din Viena. 

Ferdinand Porsche era avid de cunoaştere, ziua muncea şi noaptea studia. Datorită calităţilor sale, la numai 20 de ani ajunge director în cadrul companiei. În anul 1897, tânărul Porsche se angajează la  Hofwagenfabrik Jacob Lohner & Co, o companie care aparţinea armatei austro-ungare. 
 

Şoferul arhiducelui devine părintele autoturismelor hibrid

În cadrul companiei va lucra la realizarea de autoturisme electrice. Mai precis, tânărul Ferdinand trebuia să producă nişte sisteme de propulsie electrice pentru nişte modele care aveau, de fapt, forma unor trăsuri. 

El este cel care va proiecta în 1898, autoturisul Egger-Lohner modelul C2 Phaeton, o invenţie fabuloasă cu motor electric în butucul roţii. În cadrul aceleaşi companii, Porsche va proiecta şi primul autoturism hibrid din istorie, un autoturism care folosea atât combustibil lichid, cât şi electricitate. Porsche a proiectat şi realizat acest autoturism la comanda unui englez din Luton. 

A rezultat o adevărată bijuterie a vremii prezentată mai apoi la Târgul Tehnic Mondial de la Paris în anul 1900. Autoturismul a făcut senzaţie.  

În acelaşi an, Porsche a fost recrutat pentru a-şi satisface serviciul militar în armata austro-ungară şi a servit ca şofer al renumitului Arhiduce Franz Ferdinand, cel care va fi asasinat în 1914, la Sarajevo. Atunci când nu conducea maşina arhiducelui, Porsche participa la curse ca şofer al propriilor creaţii. În toamna lui 1900, Porsche şi-a testat maşina electrică pe circuitul de la Semmering, lângă Viena. 

A reuşit o victorie de poveste. Tânărul din Maffersdorf era deja celebru, fiind considerat unul dintre cei mai talentaţi ingineri auto. 

În 1906 este curtat şi în cele din urmă angajat ca director tehnic în cadrul Austro-Daimler, una dintre cele mai importante companii ale vremii. În scurt timp a reuşit realizarea primului model de Mercedes cu motor kompressor, pentru care va primi gradul de doctor onorific în cadrul Universităţii Tehnice Imperiale. 

În anii 20, Porsche pleacă în Germania pentru a lucra pentru Daimler în oraşul Stuttgart. Aici reuşeşte să realizeze modelul Mercedes Benz SSK, o regină a curselor de maşini din perioada sa, un autoturism fără rival, pe circuit, timp de mulţi ani. Porsche ajunge la o serie de neînţelegeri cu conducerea Daimler, se mută la o altă companie, dar pleacă imediat din cauza crizei financiare, care-l lăsase fără finanţare pentru proiectele sale. 
 

„Maşina poporului” şi o colaborare controversată

În anul 1931, după o lungă perioadă petrecută la Daimler Ferdinand Porsche se hotărăşte să-şi deschidă propria companie, împreună cu fiul său, ”Ferry” Porsche, un tânăr care-i călca pe urme. Se numea iniţial Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratung für Motoren und Fahrzeuge şi îşi propunea să construiască autoturisme sport, mai ales că una dintre pasiunile lui Ferdinand Porsche erau cursele de maşini. 

Ajunge însă la o colaborare controversată. Mai precis, decide să lucreze pentru Germania Nazistă, după ce a fost curtat de doi dictatori. Iniţial, Stalin a făcut o vizită în Germania şi i-a propus lui Porsche să conducă toată producţia de autoturisme sovietice. Porsche a luat în considerare oferta, la modul serios, dar a renunţat din cauza impedimentelor lingvistice. În plus, primise o contraofertă de la Adolf Hitler. 

Porsche a ales să lucreze pentru Hitler. Dictatorul german, după ce a fost ales cancelar şi a pus mâna pe putere în 1933, a anunţat că vrea să motorizeze toată Germania. Adică, fiecare cetăţean să aibă un autoturism. În acest context, Ferdinand Porsche proiectează primul model de Volkswagen, sau pe scurt „maşina poporului”, exact cum îşi dorea Hitler, fiabilă, uşor de produs şi mai ales accesibilă populaţiei. 

Era vorba despre primul Vokswagen Bettle realizat în uzinele de la Wolfsburg. Pentru contribuţia sa, naziştii îi vor acorda Premiul Naţional pentru Artă şi Ştiinţă, în 1937. De altfel, a fost făcut onorific şi ofiţer în cadrul SS, una dintre controversele legate de reputatul inginer german. 
 

De la autoturisme la tancuri

În timpul războiului, Porsche a lăsat creaţia de maşini de curse pe mâna fiului său, Ferry. Ferdinand s-a implicat personal în proiectarea de tancuri şi maşini de război. Porsche mai făcuse maşini pentru război, în Primul Război Mondial, pentru armata austro-ungară. 

Pe lângă realizarea câtorva blindate de mici dimensiuni, Porsche a fost implicat în proiectarea prototipurilor pentru tancurile Tiger. Din cauza complexităţii prea mari a sistemului de conducere a tancurilor dar şi a unei predispoziţii către defectare rapidă, modelul realizat de Porsche a fost respins în favoarea altei companii, Henschel &Sohn. 

Pe şasiurile deja realizate de Porsche, inginerul austriac a reuşit să construiască tunuri anti-tanc autopropulsate. Propriu-zis, un fel de distrugător de tancuri, numit Panzerjäger Tiger. Era un colos propulsat de un motor hibrid şi era dotat cu o adaptare a unui tun anti-aerian de 88 mm. Era un adevărat ucigaş, dar din cauza dimensiunilor se împotmolea repede sau se defecta. În aceste condiţii, de multe ori, echipajele erau nevoite să le distrugă pentru a nu cădea în mâinile inamicului. 
 

Cizelarea unui brand de lux

După război, Ferdinand Porsche a fost arestat de soldaţii francezi şi a stat aproape doi ani în puşcărie, pentru colaborarea cu naziştii. Încă din puşcărie inginerul austriac s-a reîntors către marea sa pasiune, motoarele puternice şi maşinile sport. 

A realizat, în detenţie, o nouă maşină de curse numită Cisitalia, un autoturism superb şi foarte rapid. După ce a ieşit din puşcărie, Ferdinand Porsche a făcut tandem cu fiul său şi a scris istorie în lumea maşinilor sport. A decedat la Stuttgart în 1951. Avea 75 de ani.
 
Vă recomandăm să citiţi şi:
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările