De la extaz la agonie. Povestea unui rege al deszăpezirii coborât de pe cel mai înalt scaun din judeţ în închisoare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nu de puţine ori destinele unor judeţe au stat la mâna unor indivizi cu putere financiară şi politică denumiţi baroni locali. Printre primi puternici ai locurilor de după 1989 s-a numărat şi un botoşănean Constantin Conţac. Cunoscut, iubit şi deopotrivă detestat, Constantin Conţac a reuşit să ofere noi valenţe titulaturii de baron local, făcând avere şi din contactele cu statul şi devenind un rege al deszăpezirii şi transporturilor la Botoşani.

Un obişnuit al puterii

 Născut cum el însuşi precizează pe blogul personal în anul 1945, în zona Răchiţi, Constantin Conţac a avut mereu o pasiune pentru domeniul auto. A urmat din cele spuse de cunoscuţi o scoală profesională şi mai apoi un liceu de profil la Bucecea, pentru ca în final să se angajeze la una dintre autobazele din Botoşaniul  ”Epocii de Aur”.

Deşi pe acelaşi blog, Conţac susţine că provenea dintr-o familie considerată ”chiabură”, de comunişti, fiind chiar privit cu suspiciune de ”tovarăşi”, în mod paradoxal, viitorul baron local al Botoşaniului ajunge în cele mai înalte funcţii la întreprinderile în care lucra. A fost chiar în plină epocă comunistă şef de coloană iar apoi şef de autobază, iar unii şoferii aproape l-au pus primar în 1989. Poate în toate aceste funcţii de conducere, Constantin Conţac şi-a făcut ucenicia şi a prins gustul puterii.

Culmea, exact în această perioadă în care a fost şef peste autobazele din municipiul Botoşani, Constantin Conţac a reuşit să îşi formeze viitorul electorat şi chiar o parte a clientelei de favoriţi de mai târziu. Din cele marturisite de soferii de Intreprinderea de Transporturi Auto Botoşani, acesta şi câştigat numai simpatii în rândul mecanicilor şi conducătorilor auto.

”Era un şef bun tare. Şoferii îl iubeau, era om cu ei”, susţine nea Mircea, un şofer pensonar.

 Ascensiunea la putere. Naşterea unui baron local

 Adevărata supremaţie a lui Constantin Conţac în judeţul Botoşani a început, bineînţeles, tot în domeniul transpoturilor auto, însă după 1989. Acesta a reuşit în anul 1993 să privatizeze o veche autobază şi a înfiinţat una dintre cele mai prospere societăţi de transport specializată în afaceri cu statul, la ordinea zilei fiind contractele pentru deszăpezire şi activităţile de plombare a drumurilor. Contracte care mai târziu aveau să pună capăt carierei de baron local lui Constantin Conţac.

Adevărata putere o obţine, însă, Constantin Conţac abia în anul 2000 când, noul baron local, membru al Partidului Social Democrat, reuşeşte să obţină, nu fără mari sacrificii financiare, spun gurile rele, funcţia de preşedinte al Consiliului Judeţean. Odată obţinută şefia judeţului, Conţac nu i-a mai dat drumul până în anul 2008. În această perioadă de opt ani de zile, afacerile firmei controlate de Constantin Conţac  ”SC Transporturi Auto” au mers strună. Iar relaţiile de tip feudal nu au încetat să apară.

Fiul noului baron a fost numit ”baronet”, peste drumurile judeţului fiind investit în funcţia de director al Direcţiei Judeţene de Drumuri şi Poduri. Iar afacerile cu satul au cunoscut o etapă de prosperitate pentru ”SC Transporturi Auto”. După anul 2008 şi implicit pierderea stăpânirii asupra judeţului, Conţac s-a reprofilat: a renunţat la social-democraţi şi a trecut în tabăra învingătoare a portocaliilor adică a PDL-ului. Mişcarea a fost de bun augur pentru Constantin Conţac care şi-a păstrat titlul de baron, fapt reflectat de altfel şi în contractele pe care societatea Transporturi Auto a început să le încheie cu noi reprezentanţi ai puterii.

Firma familiei sale a făcut o serie de drumuri în fieful lui Gheorghe Flutur de la Suceava, un membru marcant al democrat-liberalilor,  mai precis drumurile din zona Salcea şi Roşcani. În 2010 a prins, însă, jackpot-ul: un contract de deszăpezire pe trei ani de zile în judeţul Botoşani cu o valoare de aproximativ 100 de milioane de lei. Firma lui Conţac a mai primit contracte şi de la Primăria Botoşani dar şi de la Consiliul Judeţean Botoşani în valoare însumată de aproximativ 8 milioane de lei. Ca să nu mai punem la socoteală şi faptul că ”SC Transporturi Auto” , efectua din 2010 întreţinerea drumurilor judeţene.

Decăderea baronului

Afacerile din perioada în care Constantin Conţac păstorea cu folos judeţul, nu au rămas însă fără ecou.  Constantin Conţac a fost trimis în judecată de procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie în anul 2008. Abia în luna noiembrie a anului 2012,  când se pregătea să candideze pentru un loc în Parlamentul României, Constantin Conţac a fost condamnat de Înalta Curte de Justiţie şi Casaţie la trei ani de închisoare cu executare pentru fapte de corupţie, efectuarea de operaţiuni financiare în stare de incompatibilitate, spălare de bani şi fals în declaraţii.

În aceeaşi oală a fost băgat şi fiul său, şeful din aceea perioadă de la Drumuri Judeţene. Şi acesta a primit o condamnare de trei ani de închisoare cu executare. Binînţeles, în aceea perioadă Constantin Conţac dădea vina tot pe duşmanii care i-au săpat groapa şi au vrut să scape de el. Cert este însă că, atât Constantin Conţac, cât şi fiul său, Liviu Conţac au ajuns după gratii în Penitenciarul Botoşani.

„ Există o ruptură între oameni, majoritatea şi cei care conduc minoritatea-clasa politică, „cei de sus”. Eu nu am fost şi nici nu vreau să fac parte dintre „cei de sus”, mulţi dintre aceştia, ruţi de realitate, pentru că felul meu de a fi, nu este unul care priveşte de sus, la ceilalţi. Ştiu că nu am mulţi prieteni, ştiu în schimb că am adversari care mărespectă şi pe care îi respect, aşa, bărbăteşte”, spune pe blogul său personal, Constantin Conţac. 

Afacerile merg şi de după gratii

 A fi baron local, nu este ceva de care poţi să scapi chiar aşa de uşor. Nici măcar condamnarea nu l-a făcut pe Constantin Conţac să renunţe la dorinţa de putere şi mai ales la afaceri. Deşi condamnat la închisoare şi fără şanse de a fi validat, Constantin Conţac a candidat la alegerile parlamentare din luna decembrie a anului trecut, pe funcţia de senator în Colegiul 3 Botoşani. Şi culmea fost şi votat de peste 400 de botoşăneni. Nu a reuşit să obţină această funcţie dar, în schimb firma pe care în lipsa lui Constatin şi Liviu Conţac este adminsitrată tot în familie de un nepot iar afacerile merg ca pe roate. Cu şeful după gratii,  ”SC Transporturi Auto” a câştigat licitaţia pentru deszăpezirea judeţului, bineînţeles, tot prin contract cu statul în valoare de 3,9 milioane  de lei. 

  

Mai puteti citi si: Fostul lider PSD Botoşani a obţinut din închisoare 0,54% din voturi: Constantin Conţac a candidat ca independent în Senatul României

                    Constantin Conţac, fostul baron PSD de Botoşani, nu va ieşi din puşcărie. Cererea de întrerupere a pedepsei i-a fost respinsă

Botoşani



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite