Cum a scandalizat o poetă publicul de ziua lui Eminescu, la decernarea unui premiu de poezie: „Îţi introduc penisul meu lung şi negru în pântec, România“
0O poetă invitată la gala Premiului Naţional de Poezie „Mihai Eminescu” a scandalizat audienţa. Medeea Iancu a recitat un poem-manifest plin de cuvinte argotice, considerat vulgar de o parte a publicului şi total nepotrivit de organizatorii evenimentului. Poeta spune că a fost doar un manifest şi nu a dorit să jignească pe nimeni.
Luni, 15 ianuarie, la Botoşani s-au desfăşurat ”Zilele Mihai Eminescu”, un omagiu adus poetului pe locurile sale natale. Totodată ca parte a evenimentului a fost decernat şi Premiul Naţional de Poezie ”Mihai Eminescu”, cel mai important premiu pentru poezie din România. Gala de acordare a premiului a avut loc la Casa Tineretului din Municipiul Botoşani, iar la eveniment au participat sute de botoşăneni şi oameni de cultură din toată ţara.
Gala a fost deschisă de un eveniment al editurii ”Cartea Românească”. Mai precis, editura a premiat o serie de scriitori pentru activitatea din anul 2017. Printre aceştia s-a numărat şi poeta Medeea Iancu. După ce a fost premiată, pentru volumul ”Delacroix este tabu: suita românească”, scriitoarea a ţinut să recite o poezie în faţa publicului. Ceea ce a urmat a scandalizat însă o parte a audienţei.
Medeea Iancu a recitat următoarele versuri-manifest:
„Eu sunt tipa pe care aţi hărţuit-o, tipa pe care aţi numit-o curvă, prostituată
Persoană, persoană, persoană
Eu sunt tipa pe care o urâţi, aş fi trebuit să fiu băiat, astfel aş fi lângă voi
Şi dacă un poet ejaculează pe faţa unei femei este artă
Şi dacă un poet f...e o femeie în timp ce doarme este artă, nu viol
Îmi pare rău, nu sunt poemul victimei pe care îl aşteptaţi
Îmi pare rău nu sunt poeta europeană, cool, nu sunt tipa care spune la microfon: eroul este un bărbat
Nu sunt poemul care să te excite, nu sunt în poemul în care să mă forţezi
Nu am scris suficient de bine pentru tine, România, nu am fost suficient de cuminte pentru tine, România
Nu am spus nimănui România
Nu ţi-am lăudat suficient violul România, nu ţi-am slăvit eroii România, nu ţi-am citit scriitorii România
În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului, Amin, Amin, Amin a spus curva
A spus prostituata, a spus mama şi fiica
Îmi pare rău, nu m-am sinucis România, îmi pare rău nu sunt strofa ta preferată despre sex,
Poemul despre viol eşti tu, România, poemul despre hărţuire eşti tu România, poemul despre abuz eşti tu, România
Îţi introduc penisul meu lung şi negru în pântec, România
Mai ştii? Aplaudaţi. Aplaudaţi. Aplaudaţi…
Nu sunt pornografia ta, România, nu voi aştepta întinsă să-mi faci felul
Nu sunt gluma ta despre viol, în literatură nu se discută despre asta, în familie nu se discută despre asta
Şi noi fetele aşa murim şi tu România spui mereu: poetul, poetul, poetul”
În timp ce recita, o partea a publicului vocifera revoltată. Mai mult decât atât, au fost persoane care au apostrofat-o din public pe Medeea Iancu şi au părăsit sala.
”Regretabil moment”
Nemulţumiri au apărut şi în rândul organizatorilor. Poetul botoşănean şi membru al Uniunii Scriitorilor, Gellu Dorian, unul dintre organizatorii evenimentului, a descris incidentul ca fiind ”regretabil”. ”Când a fost momentul premierii poetei Medeea Iancu pentru cartea pe care a scos-o la ”Cartea Românească”, în loc de mulţumiri a citit poemul pe care sala nu l-a receptat, ceea ce era firesc, aşa cum ar fi crezut poeta. Regretul nostru al organizatorilor este că am inclus această decernare a premiilor în deschiderea Galei şi că a apărut acest regretabil moment”, a precizat Gellu Dorian.
”Publicul botoşănean este mai conservator”
De cealaltă parte Călin Vlasie, directorul editurii ”Cartea Românească„, cel care a oferit premiul Medeei Iancu spune că de fapt publicul botoşănean este conservator şi că poemul era de fapt un manifest. ”Era un mesaj împotriva tuturor violatorilor, împotriva tuturor celor care-şi bat joc de femei, cei care nu respectă libertatea femeilor, dar într-o manieră mult mai frustă. Asta a deranjat puţin, pentru că publicul botoşănean este învăţat cu un alt tip de poezie, mai moale, mai calmă, în dulce grai moldovenesc. În altă parte ea a mai citit poemele astea, dar nu au scandalizat pe nimeni. Publicul botoşănean este mai altfel, este mai conservator, nu este un public experimental”, a precizat Călin Vlasie, directorul editurii ”Cartea Românească”, pentru Antena 1.
Medeea Iancu, la rândul ei, spune că poemul a fost un manifest feminist împotriva misoginismului şi a violenţei contra femeilor. ”Ceea ce am citit eu a fost un manifest feminist împotriva violenţei care anumite persoane o fac asupra femeilor în România, a violatorilor, misoginismului. Am folosit câteva citate în poemul pe care l-am citit din alţi poeţi şi aş vrea să spun că poezia din punctul meu de vedere ar trebui să aducă o schimbare pozitivă în vieţile noastre şi nu a fost nimic făcut împotriva oraşului Botoşani sau a imaginii lui Mihai Eminescu. A fost doar un manifest feminist care ar trebui să ridice semne de întrebare asupra violenţei care există în România”, a precizat Medeea Iancu.
Vă recomandăm să citiţi şi următoarele ştiri:
Turneul „Teatru românesc la Bucureşti, Iaşi şi Chişinău” a ajuns la a patra ediţie