Ce faci ca să obţii cartea de identitate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Buletinul se eliberează pentru prima dată cetăţenilor români la împlinirea vârstei de 14 ani. Documentul trebuie modificat în anumite condiţii sau în cazul expirării valabilităţii. Demersurile pentru schimbarea actului trebuie făcute în 15 zile.

Termenul de valabilitate a cărţii de identitate este, conform reprezentanţilor Serviciului Public Comunitar de Evidenţă a Persoanelor (SPCEP), de patru ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani, de şapte ani pentru persoanele între 18 şi 25 de ani şi de zece ani, după împlinirea vârstei de 25 de ani. Persoanele care au trecut de 55 de ani nu mai trebuie să îşi schimbe actul de identitate.


Procură pentru cei care nu sunt în ţară


Cererea pentru eliberarea buletinului se depune personal, iar cartea de identitate se eliberează doar titularilor. În cazul în care solicitantul nu se află în ţară, actul va fi ridicat de către un mandatar care va prezenta o procură specială pe care trebuie să fie aplicată fotografia titularului, autentificată de misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din statul în care se află solicitantul.


O carte nouă de identitate poate fi eliberată la cerere în cazul în care termenul de valabilitate a actului ce urmează să fie înlocuit a expirat, dacă solicitantul îşi schimbă domiciliul, dacă se modifică denumirea şi rangul străzii sau al localităţii de domiciliu ori în cazul în care actul este deteriorat sau pierdut.


Buletinul mai trebuie schimbat şi atunci când fotografia nu mai corespunde cu fizionomia titularului, în cazul atribuirii unui nou cod numeric personal, în cazul anulării actului de identitate sau în cazul realizării unei schimbări de sex.


Pentru eliberarea primului act de identitate sunt necesare cererea, certificatul de naştere al minorului, actul de identitate al unuia dintre părinţi, certificatul de căsătorie al părinţilor şi o copie şi originalul documentului cu care părintele face dovada adresei de domiciliu.


În cazul expirării valabilităţii actului de identitate, cererii tip trebuie să i se ataşeze actul de identitate vechi, certificatul de naştere, în original şi copie, şi documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu.


Minorii au prioritate


Dacă solicitantul a avut carte de identitate, va preda şi cartea de alegător. Termenul de predare a cărţii de identitate s-a redus de la 10 zile la 3 sau maximum 4 zile după introducerea unui sistem electronic performant la SPCEP.


Solicitanţii trebuie să se prezinte la sediul instituţiei de pe strada Cuza Vodă, nr. 2, între orele 8.00 şi 16.00, cu dovada achitării taxei de carte de identitate în valoare de 7 lei şi a timbrului fiscal de 1 leu eliberat de Direcţia de Taxe şi Impozite Locale.


Angajaţii SPCEP vor verifica actele solicitantului care vizează domiciliului şi identitatea, după care îl vor invita în ministudioul foto deschis în incinta instituţiei, unde vor fi realizate fotografiile digitale.


Prioritate au minorii care solicită prima carte de identitate din viaţa lor, dar şi persoanele ale căror documente au expirat şi se află în termenul legal de 15 zile pentru preschimbare.


Cei care şi-au pierdut documentele sau le-au fost sustrase trebuie să achite o taxă de timbru de 4 lei şi să aştepte minimum o săptămână eliberarea noului document.

Botoşani



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite