Afacerile care au sfidat criza la Botoşani. Sute de oameni angajaţi şi profit de miliarde

Afacerile care au sfidat criza la Botoşani. Sute de oameni angajaţi şi profit de miliarde

Fabricile de confectii din Botosani au prosperat pe timp de criza FOTO Adevarul arhiva

În judeţul Botoşani patronii fabricilor de confecţii nu se pot plânge că afecerile le-au fost afectate de criza financiară. Ba dimpotrivă. În timp ce mai peste tot se făceau disponibilizări, iar unele afaceri erau în pragul falimentului, în fabricile de confecţii se făceau angajări masive.

Ştiri pe aceeaşi temă

Reţeta succesului? Evitarea pieţei româneşti afectată de criză şi alegerea unor clienţi de renume din ţările vest-europene, care cer calitate dar şi mână de lucru ieftină.  
 
La Botoşani, într-un oraş sărăcit de prăbuşirea industriei şi nominalizat de topurile naţionale ca pe unul din locurile fruntaşe din punct de vedere al sărăciei, industria confecţiilor a prosperat. Două mari fabrici de confecţii din municipiul Botoşani au reuşit să înfrunte criza şi mai mult, chiar să şi prospere în acestă perioadă. Situate una lângă alta, cele două fabrici reuşesc încă din 1991 să aibă profit considerabil şi să plătească sute de muncitori. 
 
Numai Rapsodia Conf, manageriată de omul de afaceri Mihai Tincu, a reuşit în anul 2004, cu 865 de angajaţi, să obţină un profit de 6,3 miliarde de lei vechi. În aceeaşi situaţie se află şi Serconf, firma controlată de Ana Maria Zarug, care în anul 2004, având în jur de 900 de angajaţi, obţinea un profit asemănător.  Şi asta în condiţiile în care între anii 2008 şi 2010, zeci sau poate chiar sute de societăţi botoşănene au intrat în faliment, mărind rata somajului.  
 
Serconf, de exemplu, în 2008 chiar când a început criza, avea 913 angajaţi şi obţinea un profit net de aproape 23 de miliarde de lei vechi, pentru ca în anul 2011 să obţină un profit de aproape 39 de miliarde de lei vechi. 
 
”Nu am făcut niciun fel de reduceri de personal. Noi am resimţit criza în anul 2005 şi am avut timp să ne pregătim pentru valul din 2008”, a declarat Ana Manuela Zarug. 
 
Rapsodia Conf a avut un traseu asemănător. Deşi a resimţi criza în anii 2008 şi 2009, pe parcurs şi-a revenit, reuşind să obţină profit în anul 2011 fără a recurge la concedieri. 
 
Reţeta succesului: haine de lux pentru străini
 
 Orice afacere care în mod uimitor prosperă în plin proces de recesiune economică, are în spate o reţetă a succesului. Pentru cele două fabrici de textile din Botoşani, această reţetă are câteva ingrediente clare şi aparent simple: seriozitate şi produse de calitate. 
 
”Lucrăm cu lideri mondiali în domeniul modei. Avem parteneri de afaceri serioşi care au afaceri de peste şapte miliarde de dolari anual. Preferăm piaţa Italiei şi numai în domeniul confecţiilor de lux”, susţine Mihai Tincu, patron al Rapsodia Conf. 
 
Piaţa românească invadată de ”chinezăriile”, care făceau deliciul românilor cu buget mic nu a reprezentat o variantă nici pentru Serconf, care a ales să lucreze cu piaţa de lux din Germaniaîn domeniul vestimentar. 
 
”Avem clienţi de potenţial, în primul rând din Germania. Avem contracte ferme încă de la început, care au fost păstrate şi pe toată perioada crizei”, precizează Manuela Zarug.
 
 Ana Manuela Zarug spune că au fost făcute sacrificii pentru a putea menţine aceste contracte pe toată perioada crizei.
 
”Foarte tare nu am fost afectaţi de criză. Dacă ai clienţi cu potenţial, trebuie să îi păstrezi. Iar pentru a-i păstra, trebuie să investeşti mereu. Profitul obţinut l-am reinvestit în echipamente moderne pentru a ţine pasul cu piaţa occidentală. Iar când vine vorba de clienţi din Germania trebuie totodată să dai dovadă de mare seriozitate. Cred că asta este reţeta succesului pe timp de criză: seriozitate, responsabilitate, clienţi de potenţial şi investiţii majore”, a conchis Manuela Zarug.  
 
Citi si: 
 
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările