O fetiţă a scris un „manual“ pentru copiii cu autism şi l-a dedicat colegului ei: „Te iubesc. Te iubim“. Până acum în România nu exista un asemenea caiet special

O fetiţă a scris un „manual“ pentru copiii cu autism şi l-a dedicat colegului ei: „Te iubesc. Te iubim“. Până acum în România nu exista un asemenea caiet special

Vlăduţ şi Alexandra FOTO: Revista de Autism

O fetiţă de clasa a IV-a din Bistriţa a creat un caiet special cu fişe de lucru, pentru un coleg de-al său, diagnosticat cu autism. Aceasta a urmărit facilitatorul şcolar al colegului său şi a început să facă chiar ea fişe pentru colegul ei, Vlăduţ, de care voia doar să se apropie. Caietul cu fişe s-a transformat în primul auxiliar din ţară dedicat elevilor cu autism.

Ştiri pe aceeaşi temă

Alexandra şi Vlad sunt colegi în clasa a IV-a de la Şcoala Gimnazială numărul 4 din Bistriţa. Vlad a fost diagnosticat cu tulburări din spectrul autist încă de la vârsta de doi ani. Tot de atunci, băiatul este inclus într-un program intens de terapie de recuperare, în cadrul Centrului de Resurse şi Referinţă în Autism „Micul Prinţ” din Bistriţa. 
 
Vlad a reuşit să urmeze o grădiniţă şi mai apoi o şcoală de masă, cu ajutorul unui facilitator şcolar, o persoană care-l urmează la cursuri şi îl ajută să înveţe. Toate acestea nu au împiedicat-o pe Alexandra să-şi dorească să se apropie de colegul său de clasă. 
 
Fetiţa nu a ştiut cum să se raporteze la colegul său şi cum să se contecteze cu el şi chiar să îl ajute, aşa că a început să studieze activitatea însoţitorului şcolar al băiatului. Acesta îi făcea zilnic fişe de lucru diferenţiate, pentru a-l ajuta să înţeleagă ce se preda în clasă. 
 
„Vlăduţ are un program de intervenţie personalizat pentru toate disciplinele. Pentru a atinge obiectivele din acest program personalizat am stabilit obiective şi am conceput caiete adaptate pentru el. Doamna învăţătoare a stabilit obiectivele, iar noi în timpul orelor le realizăm. Nevoile lui sunt foarte specifice, pentru că nivelul lui Vlăduţ este undeva la un elev de grupă pregătitoare şi atunci fiind în clasa a IV-a ei lucrează la un nivel mult mai sus, iar noi am adaptat o lecţie foarte simplă în nişte propoziţii scurte, pe care el să le poată citi şi să le înţeleagă sensul”, explică facilitatorul şcolar Maria Câmpan.
 
Vlăduţ şi Alexandra. Copila a reuşit să se apropie cu ajutorul acestui caiet de colegul său FOTO: Revista de Autism
 
Alexandra s-a ambiţionat şi a realizat şi ea o fişă special concepută pentru colegul său, urmând modelul observat la terapeutul copilului. A urmat o a doua fişă, a treia, a patra, până când copila a umplut un caiet cu astfel de fişe.

Chiar la iniţiativa facilitatorului şcolar Maria Câmpan, care este şi şef de centru în cadrul Asociaţiei Autism Europa, colecţia de fişe realizate de Alexandra s-a transformat într-un auxiliar şcolar cu fişe de lucru pentru copii cu cerinţe educative speciale.
 
„Am văzut-o pe Maria (n.r. facilitatorul şcolar al colegului său) cum îi pregăteşte fişe şi m-am gândit să îi fac şi eu şi cu timpul s-au adunat mai multe şi a ieşit o carte. Nu a fost greu, mergeam acasă, luam câteva foi şi scriam pe ele exerciţii şi texte. Am fost atentă la ce făcea în clasa Maria şi mi-am dat seama cum trebuie făcute”, spune Alexandra.
 
 
Un astfel de instrument, deşi este extrem de util, era inexistent în şcolile din Bistriţa. Caietul poartă şi un mesaj pentru Vlăduţ, transmis de Alexandra: ”Dragă Vlăduţ, vreau să-ţi spun ceva. Când te-am văzut prima dată nu te-am plăcut deloc. Dar, cu timpul, am început să te plac foarte mult. Acum, nu vreau să pleci din clasă! Stai cu noi până la sfârşitul şcolii! Te iubesc, te iubim! Suntem prieteni buni şi sunt bucuroasă că îmi eşti prieten. Sper că-ţi place! Şi pentru a-ţi demonstra ce mult preţuiesc prietenia ta, o să îţi dăruiesc un cadou...o carte pentru tine. Cu mult drag, colega ta, Alexandra!”
 
Auxiliarul a fost tipărit în 1.000 de exemplare, însă de la începutul anului poate fi descărcat şi de pe site-ul centruldeautism.ro. Acesta poartă numele „Caietul Alexandrei”. 
 
O fişă care compune Caietul Alexandrei FOTO: Revista de Autism
 
„Este un om mic, care a făcut un lucru mare. Văzându-i pe ceilalţi cum se străduiesc, ea a reuşit să facă auxiliarul înaintea noastră”, mai spune facilitatorul şcolar al băiatului. 
 
Caietul practic face şi munca învăţătorilor şi facilitatorilor mai uşoară, pentru că aceştia trebuie să adapteze materia pentru copiii cu autism pe care îi au în clasă. Fişele sunt realizate practic în timpul liber al dascălilor.
 
 „Caietul va fi distribuit în primul rând în şcolile din municipiul Bistriţa, prin profesori. Sunt 1.000 de exemplare în prima tranşă tipărite, dar sperăm să ajungă în fiecare clasă unde există copii cu autism, pentru că caietul este special gândit pentru copii cu autism, şi să poată lucra din el copiii. (...) Nu sunt caiete speciale, nu sunt manuale adaptate şi e foarte dificil pentru cadrele didactice pentru că practic trebuie să facă separat fişe speciale pentru copii”, a declarat Ana Dragu, preşedintele Asociaţiei Autism Europa Bistriţa şi coordonatorul Centrului de Resurse şi Referinţă în Autism „Micul Prinţ” Bistriţa.
 

Vă mai recomandăm:

 
 
 
citeste totul despre: