FOTO Mocăniţa Transilvaniei renaşte din cenuşă la începutul anului 2015, pe traseul care lega acum 100 de ani Târgu Mureş de Budapesta

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mocăniţa Transilvaniei FOTO: Cristian Silaşi
Mocăniţa Transilvaniei FOTO: Cristian Silaşi

După aproape 20 de ani de absenţă, Mocăniţa Transilvaniei va renaşte din cenuşă, pregătindu-se să poarte străinii, dar şi românii, pe un traseu de 35 de kilometri care în urmă cu un secol lega Târgu Mureş de Budapesta. Nu te poartă prin munte precum mai cunoscuta ei soră de pe Vaser din Maramureş, însă îţi arată simplitatea vieţii de la ţară, peisaje sălbatice şi tuneluri de vegetaţie prin pădure.

În urmă cu patru ani, omul de afaceri Cristian Răspopa concesiona ruta Râciu - Târgu Mureş-Lechinţa, cu tot cu depou şi linie, după ce preţ de 15 ani nu s-a mai auzit niciun şuierat de tren pe acolo. Intenţia lui Cristian Răpopa este să transforme Mocăniţa Transilvaniei într-un tren turistic, care deja a fost căutat vara aceasta de unguri sau nemţi.

Din cei 100 de kilometri câţi avea iniţial, mai sunt funcţionali 35 care încă leagă două judeţe, Mureş şi Bistriţa-Năsăud pe ruta Teaca – Râciu. Omul de afaceri târg-mureşean vrea să prelungească această rută cu încă 10 kilometri până la Lechinţa. Lucrările vor fi finalizate până la începutul anului 2015, promite omul de afaceri, astfel că din primăvara anului viitor, mocăniţa va beneficia de un program bine stabilit şi o promovare pe măsură.

Deşi a fost pusă în funcţiune încă din 2013, Mocăniţa Transilvaniei a stat până acum ascunsă, încurcată fiind de lucrările derulate de noul concesionar.


Ruta pe care a circulat preţ de un secol mocăniţa a fost începută în 1914 şi ar fi fost finalizată în doi ani. În perioada austro-ungară aceasta era folosită să transporte persoane şi marfă la Târgu Mureş. În 1918 a fost cumpărată de la statul maghiar de CFR, însă în perioada celui de-al Doilea Război Mondial, maghiarii au pus din nou mâna pe această rută.

mocanita transilvaniei  2

Mocăniţa Transilvaniei, în timpul filmărilor la Billion Star Hotel (Foto: Cristian Silaşi)

Atunci maghiarii au decis că trebuie să lege cumva Târgu Mureş de Budapesta, iar această rută nu făcea altceva decât să le sprijine iniţiativa. În 1940 au construit în doar trei luni un tronson care leagă Viile Tecii de Lechinţa, asigurându-se astfel legătura cu Budapesta. Cu ajutorul acestei rute, maghiarii reuşeau să-şi asigure transportul armamentului în zonă.

Această rută a funcţionat până în 1995, reuşind să reziste în principal datorită faptului că la Târgu Mureş şi la Lechinţa funcţionau două fabrici de zahăr care atrăgeau mulţi navetişti. De asemenea, cu trenurile care mergeau pe acest traseu se transporta sfecla de zahăr precum şi alte cereale produse de populaţia din zonă.

Ideea unui tren turistic a apărut prima dată în 1995, când linia a fost preluată de către Societatea de Turism Feroviar. Ideea a murit însă în faşă, ultimul tren turistic circulând în 1996.

Trenul care arată splendoarea acestei zone este format dintr-o locomotivă cu aburi şi două vagoane în care încap în jur de 100 de persoane. În cei 35 de kilometri parcurşi treci prin livezi, prin zone sălbatice unde nu este de mirare să te întâlneşti chiar şi cu căprioare sau iepuri sălbatici. De asemenea, câteva minute bune când străbaţi cei 5 kilometri prin pădure ai ocazia să intri într-o lume a visării, materializată printr-un tunel de vegetaţie transpus parcă din poveşti.


 5 kilometri din traseu sunt prin pădure, unde vegetaţia formează un soi de tunel magic (Foto: Cristian Silaşi)

image

Locomotiva, al cărui sunet inconfunabil se aude de la sute de metri, a fost fabricată în urmă cu 65 de ani în Polonia. Doar două locomotive din această serie mai pot fi întâlnite în România una compune „Mocăniţa Transilvaniei”, iar alta se află la Sovata. De asemenea, pe traseu întâlnim bucăţi de linie fabricate în 1985.

Mocăniţa Transilvaniei sau cum imaginile fac cât 1000 de cuvinte

Primii care au ales să promoveze acest obiectiv turistic în devenire au fost actorii de la Billion Star Hotel, o producţie 100% mureşeană, care-şi propune să atragă atenţia asupra locurilor, oamenilor şi aracţilor turistice din Târgu Mureş. O săptămână au filmat actorii acestei producţii pe traseul de 35 de kilometri, rezultatul fiind inclus în Billion Star Hotel.

Cristian Moldovan, un tânăr din Bistriţa-Năsăud pasionat de film, a făcut şi el un mic videoclip de prezentare de aproape 5 minute în care arată peisajele ce pot fi admirate din Mocăniţa Transilvaniei, dar care spune şi povestea acestui traseu cu o istorie de un secol.

Video Cristian Moldovan


Vă mai recomandăm:
 

FOTO Moştenirea grofului  Bethlen şi viile împărăteşti de la Lechinţa

La jumătate de oră de mers cu maşina din Bistriţa şi tot atât din Beclean, pe Valea Şieului, stă ascunsă după dealurile odată cocoşate de struguri şi pline de muncitori veniţi din toată ţara să contribuie la fabricarea „vinului împăratului“ comuna Lechinţa. În drum se află moştenirea lăsată de familia grofului Bethlen care „stăpânea“ cândva întreaga zonă.

FOTO Povestea uneia dintre puţinele locomotive Malaxa încă „în viaţă”: a ajutat la fabricarea mobilierului, iar de 18 ani zace la fier vechi

Una dintre puţinele locomotive cu aburi „Malaxa”, construită în uzinele celebrului inginer Nicolae Malaxa în perioada interbelică, se „odihneşte” de mai bine de 18 ani la fier vechi în Bistriţa. Autorităţile locale vor să o salveze, să o transforme în bun de patrimoniu şi să împodobească Gara Bistriţa-Nord cu ea.




 

Bistriţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite