Un maramureşean pasionat de aviaţie şi-a făcut aerodrom privat. „Noul meu avion are nevoie de pistă mai lungă“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dinu Boer, un maramureşean pasionat de aviaţie, are propriul său aparat de zbor de mici dimensiuni, dar şi propriul aerodrom, pe care plănuieşte să-l inaugureze în curând.

Primul aparat de zbor şi l-a construit singur. Avea în jur de 30 de ani şi o pasiune de nestăvilit pentru tot ce înseamna aparat de zbor. Chiar dacă a ratat şcoala de ofiţeri de aviaţie din cauză că părinţii nu au fost de acord, pasiunea lui nu au reuşit să o reducă.

Ba din contră, a crescut pe măsură ce trecea timpul. Aşa că a avut nevoie doar de o schiţă şi multă determinare, pentru a-şi construi primul motodeltaplan. ”Am folosit un motor de Trabant. Era modificat ca să poată fi folosit astfel şi nişte ţevi uşoare. Motodeltaplanul a ieşit foarte bine şi am zburat multă vreme cu el, dar pe urmă l-am dat la cineva din Bistriţa”, povesteşe acum omul.

Interesul lui pentru tot ce avea legătură cu zborul vine chiar mai de departe în timp, din copilărie. Omul povesteşte că, fiind copil, la ţară, mama lui îl trimitea vara cu vitele la păscut. ”Eram copil de la ţară. Nu eram citit. Nu aveam de unde să ştiu multe lucruri, dar eram curios. Stând cu vitele mă uitam la păsări şi nu înţelegeam cum de stau ele în aer fără să dea din aripi şi nu cad. Eram tare curios să aflu”, mai spune el.

A urmat liceul, unde a avut ocazia, la o oră de premilitărie (pregătire pentru apărarea patriei pe care o făceau elevii înainte de Revoluţie), să se însrie la cursuri de planorism, iar după absolvirea cursului a vrut să se înscrie la şcoala de ofiţeri în aviaţie. Ghinionul lui însă a fost că avea nevoie de acordul părinţilor. ”N-au vrut să semneze nici în ruptul capului după ce le-a spus cineva că se întâmplă tare multe accidente”, continuă el. Asta însă nu l-a oprit să zboare.

Aparatul de zbor ultrauşor FOTO Angela Sabău

image

Acum îşi aminteste cu mândrie că în 2003 a fost primul român care a avut propriul lui aparat de zbor de mici dimensiuni pe care l-a înmatriculat în ţară.

Schimb de avioane între pasionaţi

Ultimul avion l-a achiziţionat în urmă cu trei ani. Nu vrea să spună ce sumă a dat pe el, dar a făcut schimb cu cel vechi cu cineva din Austria, care avea nevoie de un aparat cu specificaţile pe care le avea avionul lui, pentru că erau diferenţe între cele două aparate şi fiecare dintre ele se preta la condiţiile de relief ale celuilalt.

STOL CH 701, pe care-l aveam eu, se preta pentru zona de munte, de deal, pentru că făcea aterizări scurte, însă zbura mai încet decât ăsta, zbura cu 120 de kilometri pe oră, iar acesta zboară cu 200, 220 km pe oră, dar are nevoie de mai mult loc la aterizare. Ambele ajungeau la 4.000 de metri altitudine, dar cel dinainte făcea aterizări mai scurte, în 100 - 150 de metri, în schimb cu acesta nu se poate, are nevoie de o pistă mai lungă”, explică el.

A ajuns la Cluj în loc de Bistriţa

Dinu Boer are acum un aerodrom la Copalnic Mănăştur, pe care urmează să-l inaugureze în curând. Avionul însă îl foloseşte mai mult personal şi mai puţin pentru zboruri de agrement, nu pentru că nu ar vrea, înă clienţii sunt rari, iar costurile sunt mari. Aventurile însă nu l-au ocolit pe pasionatul de avioane. Aşa se ace că, la un moment dat, cu un amic al său cu care încefa să ajungă la Bistriţa s-a rătăcit, iar vremea s-a înrăutăţit şi în loc să ajungă la Bistriţa, au ajuns la Cluj, unde au aterizat pe pista Aeroportului Internaţional. ”Busola noastră s-a demagnetizat şi aşa am ajuns la Cluj”, îşi aminteşte el.

”Am văzut că e un aeroport, am crezut că e Câmpia Turzii, dar nu vedeam avioane militare, elicoptere. Nu ştiam unde suntem, dacă ştiam, intram pe frecvenţa de urgenţă şi luam legătura cu turnul şi nu se întâmpla nimic. În aer nu mai puteam sta, trebuia să aterizăm, aşa că atunci când am văzut că avionul de pe pistă începe să reuleze, automat am aterizat în spatele lui. Când m-am uitat în stânga, am văzut că scrie Aeroportul Internaţional Cluj Napoca. Toată lumea era alertată, dar nici eu nu mă bucuram. Ăsta e caz penal îţi pot sechestra avionul”, povesteşte el acum amuzat. Totul s-a terminat cu bine însă când a venit controlorul şi i-a explicat că s-au rătăcit şi nu au ştiut unde aterizează.

Aerodromul care va fi inaugurat în curând    Foto: Angela Sabău

image

O altă aventură pe care şi-o aminteşte se referă la o reporteră care a vrut să facă o tură cu avionul, dar s-a speriat şi a început să ţipe şi să se agite. ”La decolare simţi un pic că îţi urcă stomacul în gât, dar trebuie să suporţi un pic. Ca să pot ateriza, trebuia să fac un tur de pistă ca să revin, dar domnişoara s-a speriat”, mai povesteşte el.

Dinu Boer are o afacere în comună, fără nicio legătură cu pasiunea pentru avioane. Tot fără nicio legătură cu asta, omul a cântat la vioară ani buni într-un ansamblul popular şi încă mai dă ore de vioară copiilor din când în când. Acum, singura lui supărare este că nu vrea nimeni să înveţe să piloteze avionul.

Mai puteţi citi:

Expoziţia tactilă ”Cerul în mâinile tale” se deschide mâine la Complexul Astronomic din Baia Mare

Baia Mare



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite